Logga in

Stora prishöjningar på porto 2020 – så här kan du undvika dem

23 januari, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Tre experter på portooptimering. Michel Anbratt, David André och Stefan Blomqvist på 21grams och Mailworld.

Post tar många nya vägar i dagens allt mer digitala samhälle. Fysisk och digital post samsas på en snabbt förändrande marknad. Så här påverkar det dig.Detta var budskapet när 21 Grams bjöd in till frukost för att berätta om hur förutsättningarna för post och porto snabbt förändras. Priserna höjs rejält – Postnord tripplar sina höjningar och Citymail dubblar sina. Men det finns flera vägar att gå för att undvika flera av höjningarna.

– Det skickas två miljarder brev i Sverige och vi är tillsammans med England ett av världens mest brev-intensiva länder (per capita), berättar Stefan Blomqvist som är vd på 21grams.

Minskningen tog fart under 2018

Nedgången i brevvolymer har inte varit dramatiska år från år i Sverige men totalt sett är det stora förändringar över tid. Men 2018 tog det fart och vi såg den största nedgången någonsin – minus 8,3 procent – på grund av digitaliseringen.

– Men det är fortsatt väldigt mycket brev i systemet, berättar Stefan Blomqvist.

Förändrade marknadsandelar

Postnord tappar marknadsandelar till Citymail och ”morgonpostar” (de företag som delar ut tidningar och som nu utvidgar med nya områden som till exempel brevutdelning).

När det gäller marknadsandelar framkommer att morgonpost gick upp 15 procent och Postnord ner 10 procent enligt statistik från PTS.

Förändringar hos Postnord 2020

Om man tittar på endast brevaffären för Postnord så är den lönsam och under 2020 genomförs den största prishöjningen någonsin. Och prishöjningar är något som kommer att fortsätta framöver enligt Stefan Blomqvist.

– Prishöjningarna är dramatiska och ser enligt 21grams ut så här:

  • För stora sändningar ligger höjningarna på runt 7 procent
  • A-post under 500 försändelser höjs med 10 procent
  • B-post försvinner för upplagor under 500 – för denna kategori blir prishöjningen därmed så stor som 18,5 procent
  • Posttidningar höjs med 10 procent
  • Frimärken höjs med 22 procent

När det gäller de olika utdelningstyperna så har A-post gått från en till två dagars utdelning och tillsammans med varannandagsutdelning gör det att A-post till och med kan bli tredagars.

Neutraliserar prishöjningen när B-post försvinner

En annan stor förändring är att man nu inte kommer kunna skicka B-post för småinlämningar under 500 brev.

– 5 procent av totala volymen är B-post i mindre volymer – det är 100.000.000 brev som skickas med B-post som enstaka brev – detta blir en prishöjning på över 100.000.000 kronor, säger Stefan.

I 21 Grams-koncernen finns också företaget Mailworld som jobbar med att konsolidera post. Alltså slå samman små volymer till stora och därmed få rabatter man annars inte har rätt till. I och med systemet går det dock fortsatt att skicka även mindre volymer med B-post om man går via Mailword.

– Med Mailworld så konsoliderar vi posten och kommer behålla B-post och kan neutralisera Postens höjning.

Postnord har inte längre laglig tvång på att dela ut till dagen efter och nu fyller man på med fler postnummer i två-dagars-potten för att sänka sina kostnader.

Det handlar också om miljö eftersom 1-dag kräver flyg till stora delar och kör man 2-dag så går posten med tåg istället. Men den senaste veckan har det i media framkommit att Postnord nu vill titta på tredagarsutdelning – bland annat med argumentet att slippa flyget som behövs för tvådagarsutdelning. 

Stor potential i ”morgonpost”

Morgonpost är ett nätverk av distributionsbolag som delar ut tidningar i 90 procent av Sverige. Man har de senaste åren börjat dela ut både paket och brev för att få affären lönsam när allt färre prenumererar på tidningar. Man har helt enkelt behövt fylla på med nya volymer.

Det finns en stor potential i morgonposten och alla aktörer har fått licens från PTS att dela ut brev. Det är Sveriges snabbaste växande post just nu.

– De är duktiga på att få ut posten vilket de har i sin DNA, säger Stefan Blomqvist.

Morgonpost delar också ut på lördagar – vilket är något som man kan använda för marknadsföring. Vilken dag som är bäst beror på avsändaren och syftet och det går att beställa exakt utdelningsdag.

– Vi räknar med att öka volymerna i Morgonpost rejält under året som kommer. Om de klarar av att ställa om till paket och brev kan de bli en stor och viktig aktör. Framför allt utanför storstäderna där vi redan har Citymail som konkurrent til Postnord, avslutar Stefan.

Sappi lanserar ny serviceplattform för Sverige och Danmark – leverar huspapper inom 48 timmar i Sverige

Papperstillverkaren Sappi har byggt upp en ny infrastruktur i Sverige och Danmark som gör att man ska kunna leverera arkpapper till tryckerier i de två länderna inom 48 timmar.

Framgång och framtidstro för nytänkande tryckeri i Norge

Truls Bonnegolt  och Jørgen Lysnes på UTG lyfter hantlar i gymmet som finns i den nybyggda produktionsanläggningen i Larvik.

UTD Reklameprodusenten i Larvik är ett snabbt växande tryckeri i Norge, som genom gedigen omvärldsbevakning och pris-transparens på kort tid gjort sig ett namn i branschen.

PEFC skärper sin märkning

PEFC inför nya standarder för spårbarhet och

Flera nordiska organisationer tar bort påståenden som är skadliga för grafisk bransch

Före- och efterbild av Stockholms Stads kommunikation kring e-faktura.

Two Sides Anti-Greenwash kampanj har under 2019 fått 131 organisationer världen över att ta bort sina vilseledande påståenden om papprets miljöpåverkan, varav 30 är nordiska organisationer. (mer…)

Arctic med nytt is-vitt papper

Efter White, Highwhite och Ivory kommer nu Ice i Arctic Papers serie Arctic Volume. (mer…)

Snabbväxande online-tryckeri och Landa kommer till Print Next den 7 maj

Koen Vlieghe från Landa och Wouter Haan som driver ett snabbväxande onlinetryckeri delar med sig av sin kunskap på Print Next den 7 maj.

Grafkom arrangerar den 7 maj nätverksträffen Print Next tillsammans med Grafiska Företagen och Nopa. Nu börjar talarna presenteras och på listan finns företag som Landa och Simian. (mer…)

Alsander och Stålhäll ska leda Brandfactory efter rekonstruktionen

Brandfactory har avslutat sin rekonstruktion och Martin Alsander tar över som koncernchef.

Addbrands trycksaker finns nu hos Unitedprofile – enkelt tillgängliga hos anslutna återförsäljare

Johannes Råsbrant, marknadschef på Addbrand och Mange Lindblad, vd på Unitedprofile.

Den senaste leverantören att ansluta sig till Unitedprofile är trycksaksproducenten Addbrand – som blir den första leverantören hos Unitedprofile vars huvudfokus ligger på just trycksaker. (mer…)

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?