Logga in

Stora prishöjningar på porto 2020 – så här kan du undvika dem

23 januari, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Tre experter på portooptimering. Michel Anbratt, David André och Stefan Blomqvist på 21grams och Mailworld.

Post tar många nya vägar i dagens allt mer digitala samhälle. Fysisk och digital post samsas på en snabbt förändrande marknad. Så här påverkar det dig.Detta var budskapet när 21 Grams bjöd in till frukost för att berätta om hur förutsättningarna för post och porto snabbt förändras. Priserna höjs rejält – Postnord tripplar sina höjningar och Citymail dubblar sina. Men det finns flera vägar att gå för att undvika flera av höjningarna.

– Det skickas två miljarder brev i Sverige och vi är tillsammans med England ett av världens mest brev-intensiva länder (per capita), berättar Stefan Blomqvist som är vd på 21grams.

Minskningen tog fart under 2018

Nedgången i brevvolymer har inte varit dramatiska år från år i Sverige men totalt sett är det stora förändringar över tid. Men 2018 tog det fart och vi såg den största nedgången någonsin – minus 8,3 procent – på grund av digitaliseringen.

– Men det är fortsatt väldigt mycket brev i systemet, berättar Stefan Blomqvist.

Förändrade marknadsandelar

Postnord tappar marknadsandelar till Citymail och ”morgonpostar” (de företag som delar ut tidningar och som nu utvidgar med nya områden som till exempel brevutdelning).

När det gäller marknadsandelar framkommer att morgonpost gick upp 15 procent och Postnord ner 10 procent enligt statistik från PTS.

Förändringar hos Postnord 2020

Om man tittar på endast brevaffären för Postnord så är den lönsam och under 2020 genomförs den största prishöjningen någonsin. Och prishöjningar är något som kommer att fortsätta framöver enligt Stefan Blomqvist.

– Prishöjningarna är dramatiska och ser enligt 21grams ut så här:

  • För stora sändningar ligger höjningarna på runt 7 procent
  • A-post under 500 försändelser höjs med 10 procent
  • B-post försvinner för upplagor under 500 – för denna kategori blir prishöjningen därmed så stor som 18,5 procent
  • Posttidningar höjs med 10 procent
  • Frimärken höjs med 22 procent

När det gäller de olika utdelningstyperna så har A-post gått från en till två dagars utdelning och tillsammans med varannandagsutdelning gör det att A-post till och med kan bli tredagars.

Neutraliserar prishöjningen när B-post försvinner

En annan stor förändring är att man nu inte kommer kunna skicka B-post för småinlämningar under 500 brev.

– 5 procent av totala volymen är B-post i mindre volymer – det är 100.000.000 brev som skickas med B-post som enstaka brev – detta blir en prishöjning på över 100.000.000 kronor, säger Stefan.

I 21 Grams-koncernen finns också företaget Mailworld som jobbar med att konsolidera post. Alltså slå samman små volymer till stora och därmed få rabatter man annars inte har rätt till. I och med systemet går det dock fortsatt att skicka även mindre volymer med B-post om man går via Mailword.

– Med Mailworld så konsoliderar vi posten och kommer behålla B-post och kan neutralisera Postens höjning.

Postnord har inte längre laglig tvång på att dela ut till dagen efter och nu fyller man på med fler postnummer i två-dagars-potten för att sänka sina kostnader.

Det handlar också om miljö eftersom 1-dag kräver flyg till stora delar och kör man 2-dag så går posten med tåg istället. Men den senaste veckan har det i media framkommit att Postnord nu vill titta på tredagarsutdelning – bland annat med argumentet att slippa flyget som behövs för tvådagarsutdelning. 

Stor potential i ”morgonpost”

Morgonpost är ett nätverk av distributionsbolag som delar ut tidningar i 90 procent av Sverige. Man har de senaste åren börjat dela ut både paket och brev för att få affären lönsam när allt färre prenumererar på tidningar. Man har helt enkelt behövt fylla på med nya volymer.

Det finns en stor potential i morgonposten och alla aktörer har fått licens från PTS att dela ut brev. Det är Sveriges snabbaste växande post just nu.

– De är duktiga på att få ut posten vilket de har i sin DNA, säger Stefan Blomqvist.

Morgonpost delar också ut på lördagar – vilket är något som man kan använda för marknadsföring. Vilken dag som är bäst beror på avsändaren och syftet och det går att beställa exakt utdelningsdag.

– Vi räknar med att öka volymerna i Morgonpost rejält under året som kommer. Om de klarar av att ställa om till paket och brev kan de bli en stor och viktig aktör. Framför allt utanför storstäderna där vi redan har Citymail som konkurrent til Postnord, avslutar Stefan.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)

De blir exklusiv återförsäljare av laserstans i Europa

Motioncutter lägger ut försäljning och service av sin laserstans.

Storförlag säger upp avtal med Readly

(Bild: Readly)

Den digitala tidskriftstjänsten Readly tappar svenskt innehåll.

Reklamtröttheten fortsätter öka – men måste det finnas reklam så ska den vara fysisk eller på biografen

Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl är bekymrad över utvecklingen.

6 av 10, eller ja, 59 procent av svenskarna är negativa till reklam och andelen som är ”mycket negativa” har ökat till drygt 20 procent, enligt

Medieinvesteringarnas kraftiga nedgång mattades av i augusti

Siffrorna visar på en ökning men det är fortfarande minussiffror på grund av en kalendereffekt – men det finns tecken på återhämtning.

Tryckeriförvärv i Västerbottens inland

Till vänster står Lennie Nylén som är vd för Original Tryckeri tillsammans med Roger Broberg tidigare vd på Nya Tryckeriet i Lycksele.

Original Tryckeri har tagit över Nya Tryckeriet i Lyckseles konkursbo där även Lycksele Annonsblad ingår. Original tryckeri finns i dag i Umeå och Sundsvall och nu lägger man alltså till Lycksele till listan. (mer…)

Frontpac investerar 40 miljoner i ny produktionsutrustning

Ny produktionsutrustning hos Frontpac i Arlöv ska fördubbla kapaciteten.

Frontpac storsatsar och gör nu en investering på 40 miljoner kronor i ny produktionsutrustning, (mer…)