Hammarö

Stora Enso söker Driftchef

Sektion FiberCTMP inom avdelning Produktion Massa söker en driftchef till Fiber Blekt. I detta processavsnitt vidareförädlas sulfatmassan i vårt Blekeri till att uppnå dess slutliga ljushet. Även Kemikalieberedningen ingår i processavsnittet.

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träkonstruktioner och papper. Våra fiberbaserade material är förnybara, återvinningsbara och fossilfria. Våra lösningar erbjuder koldioxidsnåla alternativ till produkter baserade på icke förnybara resurser. Vi menar att allt som tillverkas av fossilbaserade material i dag kan tillverkas av träd imorgon.

Skoghall Mill tillhör divisionen Consumer Board som vill vara en global måttstock när det gäller nyfiberbaserad kartong av hög kvalitet. För kunder såsom konverteringsföretag, varumärkesägare och detaljister strävar vi efter att vara förstahandsvalet för våra kunder inom premiumsegmentet för förpackningar och grafisk kartong. Vårt breda urval av kartong och barriärskikt lämpar sig mycket väl för konsumentförpackningar av vätskor, livsmedel, läkemedel och lyxvaror.

Karriär för ett bättre klimat. Varje dag.

Som Driftchefen är du personalansvarig för skiftgående operatörer som tillhör driftavsnittet och ansvarig för daglig drift tillsammans med Skiftledare Massa. Du utvecklar personal och processen för att tillsammans nå våra högt uppsatta mål inom Säkerhet& Miljö, Effektivitet, Kvalitet och Kostnad. Driftchefen är med och planerar underhållsinsatser och är en lagspelare som jobbar med ditt team, dina kollegor och eftersträvar standardiserade, effektiva arbetsprocesser. Driftchefen har ett säkerhetsansvar inom sitt område.

Kvalifikationer

För att lyckas i rollen har du en ingenjörsexamen och några års arbetslivserfarenhet eller annan utbildning/erfarenhet som kan prövas likvärdig.

Du har körkort, goda datakunskaper, behärskar engelska och viljan att vidareutveckla dig för att upprätthålla erforderlig kompetens. Du har ledarskapserfarenhet, teknisk kompetens och viljan att ta egna beslut, vara initiativrik och engagerad i din arbetsuppgift.

Som person är du en stresstålig och engagerad slutförare. Du är strukturerad och initiativrik och har förmåga att skapa engagemang. Dessutom har du intresse för människor, kan agera självständigt och har mycket god kommunikations- och samarbetsförmåga med såväl interna som externa intressenter. Goda ledaregenskaper är mycket viktigt.

Övrig information

Vi arbetar med löpande urval, så ansök så snart som möjligt, dock senast den 3 juni.

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt

Hitlåt blir bok

redaktionen@branschkoll.se

De ska hitta e-handelns luftsnålaste paket

Överdimensionerade förpackningar och onödigt emballage gillas inte av konsumenterna. Nu ska “Årets Airfluencer” utses.

Cirka 30 procent av varje e-handlat paket består idag av onödig luft och allt fler konsumenter reagerar på för stora förpackningar. Detta menar Postnord som nu drar igång projektet ”Airfluencers” som ska hitta e-handelns luftsnålaste paket.

I en undersökning som Kantar Sifo har gjort på uppdrag av Postnord uttryckte 70 procent av svenska konsumenter att paket köpta online är större än nödvändigt och innehåller för mycket luft. Dessutom visade undersökningen att hälften av svenskarna upplever att överflödet av luft i paket är ett problem och bland dem svarar sju av tio att problemet är på grund av miljöskäl.

Projekt för att minska luft i paket

Genom att starta initiativet Airfluencers så vill man aktivera konsumenternas engagemang kring luft i paket. Målet är att minska onödiga transporter som belastar klimatet negativt. Med mer luftsnåla förpackningar kan transporterna effektiviseras. 

– Volymerna i våra flöden ökar ständigt. Enligt den senaste E-barometern har e-handeln ökat med 16 procent det senaste kvartalet. Då ska vi minnas att den växte med hela 49 procent under 2020. Med dessa volymer får rätt storlek på förpackningar en stor effekt. Vi kan använda färre fordon, ombuden får mer plats på sina hyllor och konsumenten får inte onödigt med emballage att hantera. Argumenten för luftsnåla paket är många.

Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord

Postnord har nu också inlett ett långsiktigt samarbete med Chalmers i Göteborg, där man gemensamt arbetar för att förstå, mäta och undersöka vad en effektiv förpackning egentligen innebär. 

– Det kan tyckas att det borde vara lätt för e-handelsföretagen att bara packa i mindre förpackningar. Men ju mer vi tittar på problemet med luft i paket desto mer komplext ser vi att det är. Därför startar vi nu initiativet Airfluencers, så att vi samtidigt som vi sprider medvetenhet också kan lära oss av goda exempel.

En del av Airfluencers är en tävling som går live den 25 oktober där konsumenter kan nominera goda exempel på luftsnåla paket till att bli “Årets Airfluencer”. Den e-handlare med flest nominerade paket blir utsedd till “Årets Airfluencer”, skriver man i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se

Print Next: Framtiden för robotar i grafisk bransch

På Print Next den 28 oktober diskuteras den grafiska branschens framtid.

redaktionen@branschkoll.se

Ropo Capital outsourcar printverksamheten i Sverige och Norge

De är aktörerna som tar över.

redaktionen@branschkoll.se