Stora Enso planerar stängning av tidningspappersmaskin i Hylte

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Väljpapper.se ska stärka papperets miljövänliga image

Inspiration som ska stärka pappersbaserad kommunikation börjar komma allt mer. Här är en skön film från Skogsindustriernas satsning väljpapper.se.

På webbplatsen, som just nu fokuserar på förpackningar av papper, finns information om forskning inom området men också en del exempel på nya produkter.

”Att gå över till pappersbaserade förpackningar är ett hållbart och långsiktigt val” säger man i filmen.

ARVE Error: need id and provider
redaktionen@branschkoll.se
Annons

JCDecaux stämmer staten för reklamskatten

Enligt JcDecaux, som varje år betalar mellan 15 och 30 miljoner i reklamskatt, så strider skatten mot mot EU-rätten. Nu stämmer man Svenska staten för att försöka snabba på avskaffandeprocessen.
Regeringen har länge sagt att man vill avskaffa skatten och i sin senaste budget skriver man att ”Regeringen anser, liksom tidigare, att den resterande reklamskatten bör avskaffas. Regeringen har dock, till följd av den stora osäkerheten i den ekonomiska utvecklingen, fortsatt att prioritera skatteändringar som på såväl kort som lång sikt stärker sysselsättningen före ytterligare sänkning av reklamskatten”.

Dagens Media upper att JCDecaux i sin stämningsansökan skriver att ”det inte längre finns några skäl till att ta ut reklamskatt”.

Den snedvrider konkurrensen och dessutom är några av av de största annonsmedierna skattefria (tex tv och internet).

– Vi har ju uppvaktat regeringen sedan 2006. Alla har ju varit överens om att avskaffa skatten men vi har märkt att det inte finns något intresse från regeringen av att ta bort den. Det är en orättvis skatt som slår snett, säger Magnus Heljeberg till Dagens Media.

Fakta om reklamskatten

Reklamskatt ska betalas på annonser och reklam enligt lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam (reklamskattelagen).

Skattesatsen är 8 % utom i fråga om annons i periodisk publikation, där den är 3 %. För annons i annonsblad, katalog eller program tas skatten ut med 8 % även om publikationen är periodisk. Skatten beräknas i princip på ersättningen för den skattepliktiga prestationen.

Läs mer på Skatteverkets webbplats.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

18 procent upp i medieinvesteringarna 2010

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges 20 största annonsörer 2010

Sveriges 20 största annonsörer 2010, enligt Sifo Reklammätningar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fälth & Hässler avvecklar tryckeriet i Värnamo

Fälth & Hässler avvecklar tryckeriet i Värnamo men marknadsföring och försäljning blir kvar på orten. Anders Ekberg, vd och ägare, uppmanar de anställda att söka nya jobb utanför branschen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Priset på dagstidningspapper ”rusar”

De svenska tidningsförlagen är klara med sina förhandlingar – och prishöjningen ligger mellan tio och tjugo procent.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyckeltal för Internet 2010

Internet utvecklas i snabb takt men det är svårt att överblick och förstå vidden av denna utveckling. Lite enklare blir det kanske om man får lite siffror som referenser.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Standard för att mäta branschens miljöpåverkan – klar 2012

En arbetsgrupp inom ISO arbetar just nu med ett förslag på hur man ska mäta koldioxidutsläpp för trycksaker.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Effektiviteten för e-postkampanjer minskar

Ny statistik från Mailermailer visar att effektiviteten före-postkampanjer långsamt minskar. Under 2009 minskade både öppningsgraden och antalet klick från emailkampanjer för tredje året i rad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny PDF-standard för variabeltryck

I slutet av 2010 fick vi ännu en ISO-standard som bygger på PDF. Denna gång en för variabelt digitaltryck – PDF/VT – där VT står för ”variable” och ”transactional” för att tydligt visa att det är tänkt att bli filformatet för alla variabla applikationer.

redaktionen@branschkoll.se
Annons