Stora Enso köper De Jong för 11 miljarder

Henk de Jong, ägare till De Jong Packaging tar i hand med David Ekberg, EVP Packaging Solutions division på Stora Enso.
Henk de Jong, ägare till De Jong Packaging tar i hand med David Ekberg, EVP Packaging Solutions division på Stora Enso. Murk Feitsma

Ökar produktionskapaciteten av wellförpackningar med över 100 procent.

Stora Enso förvärvar nederländska De Jong Packaging Group för en köpesumma på cirka 11 miljarder svenska kronor. Detta gör man för att skifta sin inriktning ännu mer och komma bort från tryckpapper och istället öka inom förnybara förpackningar.

De Jong Packaging Group är en av de största tillverkarna av wellpappförpackningar i Beneluxländerna. Dess produktportfölj och geografiska närvaro sägs komplettera Stora Ensos nuvarande erbjudande.

– Den europeiska marknaden för wellpappförpackningar är fragmenterad, och lokal närvaro är en nyckel för hållbar tillväxt, skriver man.

De Jong säljer wellförpackningar både med och utan tryck.

Med detta förvärv kommer företagets division Packaging Solutions att öka sin produktionskapacitet med cirka 1.200 miljoner kvadratmeter till över 2.000 miljoner kvadratmeter.

Annons

Affären beräknas ge synergieffekter efter tre år på cirka 300 miljoner kronor årligen. Om Stora Enso fullföljer sin plan att konvertera bruket i belgiska Langerbrugge från papper till well så beräknar man att synergierna ökar ytterligare.

– Då vår plan är att öka vår marknadsandel inom förnybara och cirkulära förpackningslösningar ligger förvärvet av De Jong helt rätt i vår framtida strategiska inrikting, säger Annica Bresky, vd och koncernchef på Stora Enso i ett pressmeddelande.

Annons

Sia vinner internationellt pris för sin merch-kampanj framtagen av Marc

Ämnen i artikeln: Marc

Sias omåttligt populära ”Glassbåten” har vunnit priser för de produktmedia-baserade kampanjer bolaget gjorde i somras med hjälp av Marc.

Sia Glass har vunnit ett internationellt branschpris, alltså en glasspris! Närmare bestämt så har namnhärliga The International Ice Cream Consortium utsett bolagets kampanjSommarglassbåten till årets bästa marknadskampanj.

Kampanjen hade två beståndsdelar, dels så släppte man en ny smak på glassbåten i smaken Hallon & Vit Choklad, det här gjordes i kombination med en kollektion av merch som Göteborgsbaserade bolaget Marc och reklambyrån Welcome hjälpt Sia att ta fram. Där inte minst en lyxig badrock var en del av den lyckade kollektionen.

– Det är kul att något så unikt svenskt kan vinna fina priser ute i världen, det känns väldigt hedersamt och prestigefyllt, säger Dan Bengtsson på Sia i ett pressmeddelande.

Hör Charlotte Ericsson vd på Marc berätta mer om arbetet bakom kampanjen i Branschkollpodden:

Ämnen i artikeln: Marc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PODD: Tredje generationens produktmedia – Charlotte Ericson, vd och projektledare på Marc

Ämnen i artikeln: Marc

I det senaste avsnittet av Branschkollpodden pratar vi med Charlotte Ericson som tillsammans med sin bror Johan driver produktmediabyrån Marc i Göteborg. Man är den tredje generationen i bolaget som grundades på 30-talet.

Vi pratar bland annat om hur man utvecklar den nya tidens hållbara produkter och Charlotte berättar om många spännande och inspirerande uppdrag och hur man jobbar med dessa.

Lyssna nedan, på Spotify eller Apple Podcasts.

Ämnen i artikeln: Marc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny matchmaking-site för småföretagare – ”som Tinder”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska svenska hamnar uppdateras – för ett fossilfritt transportsystem

Ämnen i artikeln: Logistik

90 procent av Sveriges import/export passerar en hamn.

Ämnen i artikeln: Logistik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ger sig Greenpeace på reklambyråer som hjälper varumärken med greenwashing

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten planerar att bygga stor idrottshall i Kosta

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Region upphandlar konsult för inköp av profilprodukter och trycksaker

Uppdraget består av rådgivning och leverans av tryckeriprodukter, profilprodukter samt give aways. I tryckeriprodukter ingår även kuvert och blanketter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dansk print- och profilaktör startar i Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rise anordnar kostnadsfri kurs – ta reda på vad dina produkter innehåller

Den 8 december håller Rise en kostnadsfri grundkurs för dig som vill lära dig mer om kemikalier i dina varor/produkter.

Kursen är digital och är 3,5 timmar.

Som företag är det ditt ansvar att veta om de produkter du sätter på marknaden innehåller skadliga kemikalier. Men hur vet du om en vara innehåller farliga ämnen? Vilka kemikalier är det egentligen som ska fasas ut? Substitutionscentrums grundkurs är till för dig som vill komma igång och arbeta med kemikalier i dina varor

Läs mer och anmäl dig här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fyra av fem nordbor litar inte på grön marknadsföring enligt ny studie

Även oberoende tredjepartscertifieringar har problem med tilliten. Så här tycker konsumenter i Norden om hållbar konsumtion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons