Stora Enso installerar ny tryckpress med stans i Jönköping

Peter Torstensson, Nordenchef för Stora Ensos wellpappverksamhet vid den nya tryck- och stansmaskin för wellpappförpackningar i Jönköping.
Peter Torstensson, Nordenchef för Stora Ensos wellpappverksamhet vid den nya tryck- och stansmaskin för wellpappförpackningar i Jönköping.

Den nya tryck- och stansmaskinen för wellpappförpackningar från Bobst är installerad och producerar på Stora Ensos fabrik i Jönköping.

Förutom tydliga produktivitetsvinster innebär investeringen framförallt att tryckkvaliteten och servicen till kunderna förbättras ytterligare en nivå, skriver man i ett pressmeddelande.

Investeringen i Stora Ensos svenska wellpappverksamhet kommunicerades i augusti ifjol och uppgår till totalt 60 miljoner kronor. Den innefattar i huvudsak den nya tryckpressen i Jönköping men också en uppgradering i Skenefabriken.

– Marknadens krav på effektivt producerade förpackningar med högkvalitativt tryck växer ständigt, säger Peter Torstensson, Nordenchef för Stora Ensos wellpappverksamhet.

Den nya maskinen är en Bobst Masterline HD med stans in-line. Den förbättrade tryckkvaliteten är den största skillnaden jämfört med tidigare generationer av liknande maskiner, enligt företaget.

Kvalitetssäkring med kameraövervakning

Det har även installerats en kamera i varje färgverk som övervakar att tryckkvaliteten hela tiden håller en jämn och korrekt nivå. Om trycket av någon anledning inte håller måttet på något ark, så skjuts arket automatiskt bort från banan i maskinen. Denna utökade kameraövervakning leder till en förbättrad kvalitetssäkring av produkterna.

Annons

En miljon hushåll har ljudboksabonnemang

Ämnen i artikeln: Ljudböcker

Antal hushåll med ljudboksabonnemang passerar för första gången en miljon, enligt en undersökning från Mediavision.

Ämnen i artikeln: Ljudböcker
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Båstadgruppens väg framåt – ska bli mer av en one-stop-shop

Branschkoll har haft ett långt samtal med Båstadgruppens vd Jonas Cedås om vad som står i fokus på bolaget just nu om deras väg framåt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

ÅF installerade två padelbanor på nya kontoret – nu flockas kunderna

Padel Rickard

En återförsäljare i Stockholm har installerat två padelbanor i anslutning till sitt kontor och därmed fått både nya och gamla kunders uppmärksamhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte hos leverantör

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Först i världen med GOTS-certifierade knappar

buttons knappar
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Blir en norsk mässa i augusti också

Den norska branschförening för profilreklam NBR berättar i ett nyhetsmeddelande att deras branschmässa på Scandic Sjølyst ska hållas i augusti i år.

Mässan har inte ägt rum sedan pandemin bröt ut och kommer hålla på 23-24 augusti från 09 till 16, branschfesten/prisutdelningen Blekksprutens kommer även den genomföras, den firar dessutom 20 års jubileum, mer om festen här.

Ej öppet för slutkund vi förväntar oss att alla respekterar det

I den engelska versionen av nyhetsinlägget om mässan skriver man att:

Det här är en viktig och effektiv mötesplats för hela profilbranschen så skicka inbjudningar till era norska distributörer. Men kom ihåg att bara bjuda in distributörer det här är viktigt och vi förväntar oss att alla respekterar det.

Mer information om mässan samt anmälan hittar du här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Peter ”Foppa” Forsberg köper Rizzos skoverksamhet

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten forsätter satsa på pingisen – ska börja tillverka priser

glasblåsning

Svenska Bordtennisförbundet och New Wave Group utökar nu sitt samarbete och tecknar två nya avtal därDestination Kosta blir ”Official Championship Partner” och ”Official Trophy Partner”. Och NWG kommer stödjaSvenska Bordtennisförbundets landslagsverksamhet i form av lägerverksamhet samt priser till tävlingsverksamheten

– Det känns naturligtvis spännande att förstärka banden ytterligare med New Wave Group. Våra landslag har efter senaste tidens framgångar ett ökat exponeringsvärde och då ligger det rätt i tiden med den här typen av partnersamarbete där vi hjälper varandra utveckla våra respektive verksamheter. New Wave Group med bland annat varumärkena Kosta Boda och Destination Kosta känns mycket intressanta och med tanke på SBTF:s långsiktiga målsättning att nå nya målgrupper och växa bordtennisen ser jag stor potential och ett flertal lovande synergieffekter, säger Dennis Lindahl, Svenska Bordtennisförbundets ordförande.

LÄS OCKSÅ: Craft ska klä svenska bordtennis-landslaget

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konsumenter rasar mot Ellos – tycker deras hållbarhetsarbete är greenwashing

Ämnen i artikeln: Textil

Kommer krävas allt större ansträngningar för att få använda ”H-ordet” framöver.

Ämnen i artikeln: Textil
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rekordhöga medieinvesteringar i april trots oroligheter – utomhus dominerade

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern

I april ökademedieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 23,9 procent jämfört med samma period förgående år. Det är det tredje bästa resultatet för en aprilmånad sedan mätningarna började.

Månadens stora vinnare blev mediekategorin utomhus/trafikreklam med en ökning om 53,7 procent. Totalt förmedlades under april över 1,4 miljarder kronor, skriver Sveriges Mediebyråer.

– Efter en tillfällig nedgång i mars, som delvis berodde på periodisering, är medieinvesteringarna tillbaka med full styrka i april. Kriget i Ukraina, hög inflation och ökande konsumentpriser verkar inte påverka annonsörerna –noteringen för april är den tredje högsta i Mediebyråbarometerns historia. Ackumulerat har medieinvesteringarna växt med 13,2 procent hittills i år och trots oroligheter i vår omvärld präglas mediemarknaden just nu av högt tryck och stark tillväxt. Det är tydligt att det fortsatt råder positiva tongångar i reklambranschen, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.

Det fanns några kategorier med negativ tillväxt också, främst dagspress kväll som backade 23,4 procent. Även kategorierna DR/Annonsblad samt bio backade.

”Massmedia slutsålt”

Det har varit hög efterfrågan på breda kanaler och TV samt utomhus/trafikreklam stod tillsammans för 44 procent av de totala medieinvesteringarna under månaden, alltså strax under 700 miljoner kronor.

Den höga efterfrågan på massmedier gör att dessa kanaler mer eller mindre är slutsålda. Även allas våran favoritkanal print hade ett uppsving och ökade med 10 procent under månaden.

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]