Logga in

Stora Enso installerar ny tryckpress med stans i Jönköping

10 maj, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Peter Torstensson, Nordenchef för Stora Ensos wellpappverksamhet vid den nya tryck- och stansmaskin för wellpappförpackningar i Jönköping. (Bild: Stora Enso)

Den nya tryck- och stansmaskinen för wellpappförpackningar från Bobst är installerad och producerar på Stora Ensos fabrik i Jönköping.

Förutom tydliga produktivitetsvinster innebär investeringen framförallt att tryckkvaliteten och servicen till kunderna förbättras ytterligare en nivå, skriver man i ett pressmeddelande.

Investeringen i Stora Ensos svenska wellpappverksamhet kommunicerades i augusti ifjol och uppgår till totalt 60 miljoner kronor. Den innefattar i huvudsak den nya tryckpressen i Jönköping men också en uppgradering i Skenefabriken.

– Marknadens krav på effektivt producerade förpackningar med högkvalitativt tryck växer ständigt, säger Peter Torstensson, Nordenchef för Stora Ensos wellpappverksamhet.

Den nya maskinen är en Bobst Masterline HD med stans in-line. Den förbättrade tryckkvaliteten är den största skillnaden jämfört med tidigare generationer av liknande maskiner, enligt företaget.

Kvalitetssäkring med kameraövervakning

Det har även installerats en kamera i varje färgverk som övervakar att tryckkvaliteten hela tiden håller en jämn och korrekt nivå. Om trycket av någon anledning inte håller måttet på något ark, så skjuts arket automatiskt bort från banan i maskinen. Denna utökade kameraövervakning leder till en förbättrad kvalitetssäkring av produkterna.

Papper som lyfter varumärket – ”Att säga att det är för dyrt är inte okej”

I höstas började Dilip Jernsparv på Papyrus för att sprida budskapet om hur papper kan hjälpa företag att effektivare få fram sina budskap. Under konceptet Value in Paper har man ett stort utbud av specialpapper som i och med utvecklingen inom kommunikationsområdet blir allt mer aktuella att använda. (mer…)

De bygger Tetra Paks första digitalpress – produktanpassning, kundinteraktion och spårbarhet i fokus

Tetra Pak tar ett stort steg när de nu börjar utforska den digitala trycktekniken för sina dryckesförpackningar. (mer…)

Modegigant teamar upp med heta Sulapac – ska ersätta plastförpackningar

Nyligen skrev vi om Sulapacs nedbrytbara sugrör – nu inleder de ett samarbete med det globala mode- och skönhetsvarumärket Chanel. (mer…)

De blir Svenska Fotbollförbundets tryck- och logistikpartner inom merchandise, profil och evenemang

(Bild: Pressbild)

Promotionbolaget kommer vara en central samarbetspartner i att utveckla och marknadsföra fotbollsförbundets merchandise, profilprodukter och evenemangsprofilering. (mer…)

Europeiskt onlinetryckeri startar webbshop för produktmedia – ”trycksaken är den bästa annonsen”

Den digitala printerjätten har nosat på produktmedia ett tag, men nu kliver de in med bägge fötterna. 

Allt fler vill ta pauser från det digitala – hjälp människor att koppla av

Två av tre vill ha obligatoriska pauser från sina digitala enheter, samtidigt som 1 av 4 från millennie-generationen hellre hade tappat luktsinnet än varit tvungen att sluta använda sina teknikprylar. (mer…)

Rätt förpackning kan reducera klimatpåverkan med 99 procent

Att byta förpackningsmaterial från plast till papper kan reducera klimatpåverkan med upp till 99 procent – förpackningsdesigners kan spara mycket på miljön genom att välja rätt. (mer…)

Stora Enso ansluter till textilprojekt startat av H&M och Ikea

(Bild: Inter IKEA Systems)

Stora Enso ska bygga en demo-anläggning för förvandling av trä till textil.

Självlysande annons i DI Weekend – släck lampan och läs hela budskapet

(Bilder: Skärmdumpar från film Youtube)

I DI Weekend nyligen satsade Volkswagen extra på en annons med självlysande tryckfärg – även omslaget på tidningen använder den självlysande färgen. (mer…)