Stor överproduktion av tryckta böcker är utmaning i klimatarbetet

Per Helin är vd för Publit.
Per Helin är vd för Publit.

Det är dags att se på boken som på andra tryckta produkter.

Publit, som producerar och distribuerar böcker i både analoga och digitala format, rapporterar om ett av de stora problemen i branschen – överproduktion.

Mer material trycks upp än vad som faktiskt används och en stor andel av det material som trycks upp går till spillo. Detta enligt kartläggningen som svenska print on demand-företaget Publit gjort bland Sveriges största förlag.

Det handlar här om böcker av olika slag – oavsett om det är ett förlag som är utgivare, företag eller privatpersoner. Publit ser siffror från 10 procent och upp till 30 procent överproduktion. Ett enormt slöseri med resurser.

– Enligt våra undersökningar som vi gjort bland bokutgivare så slängs mellan 10 och 30 procent av alla böcker som produceras beroende på var man tittar och vilken typ av utgivning det är, säger Per Helin som är vd och medgrundare på Publit.

Enligt Per Helin är detta en trend som skapar ekonomiska och miljömässiga utmaningar i form av ökade koldioxidutsläpp, onödiga transportkostnader och stora mängder materialsvinn.

– Det gäller alla som ger ut böcker – myndigheter, ämbetsverk, universitet, företag och förlag såklart.

När det gäller andra typer av trycksaker finns inte alls samma svinn och enligt Per Helin måste bokutgivare börja se på boken på samma sätt som andra tryckta produkter där man är mer planerande i hur mycket man beställer. Hos förlagen handlar det bland annat om att se över affärsmodellen med förskott och upplagor.

– När vi gör vår miljö- och klimatanalys varje år så blir det uppenbart vad som är lösningen ur ett klimatperspektiv – det gamla tjatet om att använda print on-demand för att tillgodose den tryckta sidan och samtidigt se till att det digitala formatet finns på plats, säger Per Helin.

Transporterna tynger

En digital bok har lägre klimatpåverken även om de digitala aktörerna har räknat om sina siffror senaste året och tagit med ett bredare perspektiv. Det går inte att bortse från transporterna av pappersboken som kräver mycket energi och det gör att hur man än räknar så faller den tryckta boken sämre ut än den digitala.

För klimatet så är det bästa att ha de digitala formaten på plats för de som vill och sedan producera de tryckta böckerna efter behov på det mest effektiva sättet. Man behöver komma bort från överproduktion på ett eller annat sätt.

– När det sker så blir det en bra effekt ur ett klimatperspektiv – den tryckta boken är ett komplement för det digitala, säger Per Helin.

När det gäller ljudböcker är det svårare att räkna eftersom varje lyssning strömmas till användaren från olika globala leverantörer som alla räknar på olika sätt och inte är transparenta med sin data.

– Men även om man tar med alla aspeter runt en digital bok så blir det skillnad, senaste siffran jag såg var att en ljudbok har en femtedels klimatpåverkan jämfört med en pocketbok.

Genom Publits system går varje år runt 200.000 tryckta böcker som trycks hos Exakta i Malmö.

Den tryckta bokens klimatpåverkan

Jämfört med mycket annat så har den tryckta boken ett lågt klimatavtryck och många förlag klimatkompenserar sin produktion och tryckerier och papperstillverkare jobbar hårt med att sänka sin påverkan.

Att köra en bensinbil en mil skapar nästan 1,5 kg CO2 (Transportstyrelsen). En bok med hårdband släpper ut 0,36 kg CO2 och en pocketbok ligger mycket lägre – 0,14 kg – enligt en rapport från förlaget Lind & Co. Dessa siffror är utan att räkna med varken överproduktion (som försämrar siffrorna) eller att en bok kan läsas flera gånger (som förbättrar siffrorna).

För Publits POD-system med digitaltryckta böcker, där varje bok allt som oftast skickas direkt till konsumenten, ligger klimatpåverkan på 0,69 kg CO2 per bok enligt den klimatrapport man gjorde för 2020.

Annons

Rekonstruktion för Arjowiggins i UK

Utan egen råvara klarar man inte prishöjningarna på massa, el och transporter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vann Pro Carton Award för unga designers

Ämnen i artikeln: Tävling

Två svenska bidrag nådde finalen.

Förpackningsorganisationen Pro Carton arrangerar årligen tre olika tävlingar för att premiera kreativa lösningar av kartongförpackningar.

Nyligen avgjordes Pro Carton Young Designers Award, som förstås vänder sig till unga designers. De flesta av pristagarna är förpackningslösningar som ska kunna ersätta nuvarande alternativ gjorda av plast och eftersom plastbantning är något många företag är inne på så har juryn följt med sin tid. Det ligger ju också i organisationens intresse att lyfta fram just detta.

Tejphållare i papper och en presentförpackning för burkar.

Vinnaren i såväl kategorin Public Award som Food & Drinks blev den briljanta lösningen för den som ser en mastodontfilm på bio (en mastodontfilm kräver förstås dubbla popcornportioner) ”Twin bags for popcorn and beverages”.

Alla vinnare:

  • Public Award: Twin Bags for Popcorn and Beverages
  • Creative Cartonboard Packaging: Float – en förpackning för badsalt som ser ut som en båt då den öppnas
  • Creative Cartonboard Ideas: Swingtape – en tejprullehållare som ersätter plast-dito
  • Sustainability: Allign – butiksförpackning för elektriska komponenter
  • Newcomers Award: Gift packaging for liquids – ville skapa förpackningar som tar bort onödigt material, utan att kompromissa med skyddet av produkten.

Svenska bidrag till final

Victoria Claesson och Pella Bergqvist från Broby Grafiska tog sig till final med sitt bidrag Noods, en lösning för att enklare ta med sig takeaway-maten hem.

Även från Nackademin kom ett finalbidrag. Det var Bloom Box, en presentförpackning för konfektyr, som var framtaget av Katja Nivala, Sandra Alkevik och Emelie Meilink.

Ämnen i artikeln: Tävling
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nästa generations förpackningspress från HP och Koenig & Bauer kommer 2023

Ämnen i artikeln: HPKoenig & Bauer

För digitaltryck på både wellpapp och falskartong.

Ämnen i artikeln: HPKoenig & Bauer
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersförpackningen till Vogue får pris för hållbar design

Ämnen i artikeln: Stora EnsoTävling

Magasinet Vogue Scandinavia vinner ytterligare ett desingpris för sin förpackning till magasinet som man startade upp under 2021. Förpackningen är tillverkad av Ensocoat, ett papper från Stora Enso.

Tidigare har man vunnit Red Dot Design Award och nu får man också en utmärkelse i Pentawards där man belönas med brons i kategorin Sustainable Design.

Alla vinnare i årets Pentawards finns här.

Läs också: Nya Vogue Scandinavia får förpackning av papper

Läs också: Packade tidningen i pappersförpackning – nu vinner man designpris

Ämnen i artikeln: Stora EnsoTävling
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Designpris till lock i formpressad fiber

Ämnen i artikeln: Formed Fiber

Den prestigefulla designtävlingen Pentawards har nyligen avgjorts och för det nordiska samarbetet mellan Picadeli och Stora Ensos del blev det en fin utmärkelse – en bronsstatyett.

Picadelis nya plastfria lock i formpressad fiber fick priset i kategorin hållbar design.

Det nya locket är framtaget i samarbete med Stora Enso och är plast- och PFAS-fritt, förnybart, återvinningsbart, biologiskt nedbrytbart och minskar plastavfallet med ungefär 120 ton per år.

Läs också: Pappersbruk i samarbete med salladsjätte – får bort 120 ton plast

Annons

Locken tillverkas av Stora Ensos Purefiber, ett material som tillverkas av träbaserad formpressad fiber och har upp till 75 procent lägre koldioxidavtrycket jämfört med alternativa material som plast eller bagass. De är dessutom återvinningsbara och biologiskt nedbrytbara, skriver man i ett pressmeddelande.

De nya locken togs fram genom ett samarbete mellan Picadelis marknadsavdelning och Stora Ensos förpackningsdesigner. Picadeli skapade den grafiska utformningen av locket och Stora Enso ansvarade för den strukturella designen.

Ämnen i artikeln: Formed Fiber
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ecovadis silver till Nordvalls

Ämnen i artikeln: EtikettNordvalls
Ämnen i artikeln: EtikettNordvalls
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Neh investerar i nytt evenemangsbolag och anställer vd till detsamma

Ämnen i artikeln: Neh

Neh fortsätter fördjupa sina satsningar på eventbranschen.

Ämnen i artikeln: Neh
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Voky satsar på trycksaker – anställer fyra pers från ett tryckeri

”Kunderna ska inte behöva kontakta olika leverantörer för att få sina produkter.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ahlsell förvärv ännu en yrkesbutik i Norge

Ämnen i artikeln: Ahlsell
Ämnen i artikeln: Ahlsell
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De har köpt Norges första Coloreel

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]