Stor överproduktion av tryckta böcker är utmaning i klimatarbetet

Per Helin är vd för Publit.
Per Helin är vd för Publit.

Det är dags att se på boken som på andra tryckta produkter.

Publit, som producerar och distribuerar böcker i både analoga och digitala format, rapporterar om ett av de stora problemen i branschen – överproduktion.

Mer material trycks upp än vad som faktiskt används och en stor andel av det material som trycks upp går till spillo. Detta enligt kartläggningen som svenska print on demand-företaget Publit gjort bland Sveriges största förlag.

Det handlar här om böcker av olika slag – oavsett om det är ett förlag som är utgivare, företag eller privatpersoner. Publit ser siffror från 10 procent och upp till 30 procent överproduktion. Ett enormt slöseri med resurser.

– Enligt våra undersökningar som vi gjort bland bokutgivare så slängs mellan 10 och 30 procent av alla böcker som produceras beroende på var man tittar och vilken typ av utgivning det är, säger Per Helin som är vd och medgrundare på Publit.

Enligt Per Helin är detta en trend som skapar ekonomiska och miljömässiga utmaningar i form av ökade koldioxidutsläpp, onödiga transportkostnader och stora mängder materialsvinn.

– Det gäller alla som ger ut böcker – myndigheter, ämbetsverk, universitet, företag och förlag såklart.

När det gäller andra typer av trycksaker finns inte alls samma svinn och enligt Per Helin måste bokutgivare börja se på boken på samma sätt som andra tryckta produkter där man är mer planerande i hur mycket man beställer. Hos förlagen handlar det bland annat om att se över affärsmodellen med förskott och upplagor.

– När vi gör vår miljö- och klimatanalys varje år så blir det uppenbart vad som är lösningen ur ett klimatperspektiv – det gamla tjatet om att använda print on-demand för att tillgodose den tryckta sidan och samtidigt se till att det digitala formatet finns på plats, säger Per Helin.

Transporterna tynger

En digital bok har lägre klimatpåverken även om de digitala aktörerna har räknat om sina siffror senaste året och tagit med ett bredare perspektiv. Det går inte att bortse från transporterna av pappersboken som kräver mycket energi och det gör att hur man än räknar så faller den tryckta boken sämre ut än den digitala.

För klimatet så är det bästa att ha de digitala formaten på plats för de som vill och sedan producera de tryckta böckerna efter behov på det mest effektiva sättet. Man behöver komma bort från överproduktion på ett eller annat sätt.

– När det sker så blir det en bra effekt ur ett klimatperspektiv – den tryckta boken är ett komplement för det digitala, säger Per Helin.

När det gäller ljudböcker är det svårare att räkna eftersom varje lyssning strömmas till användaren från olika globala leverantörer som alla räknar på olika sätt och inte är transparenta med sin data.

– Men även om man tar med alla aspeter runt en digital bok så blir det skillnad, senaste siffran jag såg var att en ljudbok har en femtedels klimatpåverkan jämfört med en pocketbok.

Genom Publits system går varje år runt 200.000 tryckta böcker som trycks hos Exakta i Malmö.

Den tryckta bokens klimatpåverkan

Jämfört med mycket annat så har den tryckta boken ett lågt klimatavtryck och många förlag klimatkompenserar sin produktion och tryckerier och papperstillverkare jobbar hårt med att sänka sin påverkan.

Att köra en bensinbil en mil skapar nästan 1,5 kg CO2 (Transportstyrelsen). En bok med hårdband släpper ut 0,36 kg CO2 och en pocketbok ligger mycket lägre – 0,14 kg – enligt en rapport från förlaget Lind & Co. Dessa siffror är utan att räkna med varken överproduktion (som försämrar siffrorna) eller att en bok kan läsas flera gånger (som förbättrar siffrorna).

För Publits POD-system med digitaltryckta böcker, där varje bok allt som oftast skickas direkt till konsumenten, ligger klimatpåverkan på 0,69 kg CO2 per bok enligt den klimatrapport man gjorde för 2020.

Annons

Välkommen till nya Branschtorget

En plats för alla i branschen att hitta inspiration och nyheter kring material, maskiner, mjukvara och utbildningar för grafisk produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Roland DG utökar med sex nya modeller i Truevis-serien

Har nu tre olika bläck – och en helt ny 64-tums skrivare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Specialpappers-tillverkare ansöker om konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Crimson dubblar sin tryck-kapacitet – köper en HP Indigo

Proffsfotolabbet Crimson i Stockholm investerar i HP Indigo 7900.

Den nya pressen är en del i en större satsning där Crimson nu utvecklar den digitala verksamheten och introducera nya applikationer.

Med den nya pressen ökar Crimson både produktiviteten och flexibiliteten samt möter den tilltagande efterfrågan på mindre upplagor med snabba leveranstider. Pressen kommer att installeras av Visutech under mars månad, skriver företaget i ett meddelande.

– Vi har jobbat med HP Indigo tekniken och Visutech under många år, så valet av teknologi var enkelt när vi nu satsar och bredda vårt produktutbud, säger Mark Isaacson, vd på Crimson.

Digitaltryckta metallfärger

Med HP Indigo ElectroInk Silver kan Crimson producera tryck med metallfärg.

– Möjligheten att trycka metallfärger är en unik HP Indigo-funktion i den digitala tryckvärlden. HP Indigo Silver möjliggör inte bara silver utan ett brett utbud av metallfärger genom att helt enkelt och i en enda process trycka CMYK ovanpå silverlagret. Det gör att Crimson kan erbjuda exklusiv design av högt värde, samtidigt som de sparar in på kostsamt metallmaterial.

Tryckpressen har sju färgverk – de vanliga cyan, magenta, gul och svart – plus Orange, Violett och Grönt. Det gör att man till exempel kan simulera en stor andel av alla Pantone-färger.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nystartad tryckerikedja har redan 20 medlemmar

Centralt offsetryck, gemensamma inköp, klimatkompensering och bredare utbud. En ”perfect match” säger grundaren.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exakta investerar i en Vutek i största formatet

Exakta startar det nya året med en nyinvestering inom skylt- och storformatsproduktionen.

”Vår senaste investering är på plats och utbildning pågår för fullt. Det är en EFI VUTEk H5 LED printer i största format, som tillför både högsta möjliga kvalitet och rejält med tillskott av kapacitet till vår redan fullt utvecklade storformatsavdelning.”, skriver man i ett inlägg på Facebook.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vill sälja tryckeriet och satsa på sitt IT-bolag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bostadsbolag upphandlar tryck för 6 miljoner

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Västra Götalandsregionen upphandlar produktionsprinter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska ansvara för marknadsföringen av Signcom

Magnus Eklund Thuné ansluter till Signcoms team i Borås.

Magnus ska jobba med varumärkesstärkande insatser, marknadsföring och kommunikation.

– Med sin bakgrund från en digitalbyrå och utbildning inom digital affärsutveckling, har Magnus ackumulerat en kompetens och erfarenhet som kommer att vara ovärderlig för Signcom. Han är dessutom en duktig strateg och kommunikatör med en förmåga att identifiera affärsmöjligheter och utveckla långsiktiga planer för att hjälpa oss nå våra mål, säger Robert Nyblom, vd på Signcom i en kommentar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]