Stor överproduktion av tryckta böcker är utmaning i klimatarbetet

Per Helin är vd för Publit.
Per Helin är vd för Publit.

Det är dags att se på boken som på andra tryckta produkter.

Publit, som producerar och distribuerar böcker i både analoga och digitala format, rapporterar om ett av de stora problemen i branschen – överproduktion.

Mer material trycks upp än vad som faktiskt används och en stor andel av det material som trycks upp går till spillo. Detta enligt kartläggningen som svenska print on demand-företaget Publit gjort bland Sveriges största förlag.

Det handlar här om böcker av olika slag – oavsett om det är ett förlag som är utgivare, företag eller privatpersoner. Publit ser siffror från 10 procent och upp till 30 procent överproduktion. Ett enormt slöseri med resurser.

– Enligt våra undersökningar som vi gjort bland bokutgivare så slängs mellan 10 och 30 procent av alla böcker som produceras beroende på var man tittar och vilken typ av utgivning det är, säger Per Helin som är vd och medgrundare på Publit.

Enligt Per Helin är detta en trend som skapar ekonomiska och miljömässiga utmaningar i form av ökade koldioxidutsläpp, onödiga transportkostnader och stora mängder materialsvinn.

– Det gäller alla som ger ut böcker – myndigheter, ämbetsverk, universitet, företag och förlag såklart.

När det gäller andra typer av trycksaker finns inte alls samma svinn och enligt Per Helin måste bokutgivare börja se på boken på samma sätt som andra tryckta produkter där man är mer planerande i hur mycket man beställer. Hos förlagen handlar det bland annat om att se över affärsmodellen med förskott och upplagor.

– När vi gör vår miljö- och klimatanalys varje år så blir det uppenbart vad som är lösningen ur ett klimatperspektiv – det gamla tjatet om att använda print on-demand för att tillgodose den tryckta sidan och samtidigt se till att det digitala formatet finns på plats, säger Per Helin.

Transporterna tynger

En digital bok har lägre klimatpåverken även om de digitala aktörerna har räknat om sina siffror senaste året och tagit med ett bredare perspektiv. Det går inte att bortse från transporterna av pappersboken som kräver mycket energi och det gör att hur man än räknar så faller den tryckta boken sämre ut än den digitala.

För klimatet så är det bästa att ha de digitala formaten på plats för de som vill och sedan producera de tryckta böckerna efter behov på det mest effektiva sättet. Man behöver komma bort från överproduktion på ett eller annat sätt.

– När det sker så blir det en bra effekt ur ett klimatperspektiv – den tryckta boken är ett komplement för det digitala, säger Per Helin.

När det gäller ljudböcker är det svårare att räkna eftersom varje lyssning strömmas till användaren från olika globala leverantörer som alla räknar på olika sätt och inte är transparenta med sin data.

– Men även om man tar med alla aspeter runt en digital bok så blir det skillnad, senaste siffran jag såg var att en ljudbok har en femtedels klimatpåverkan jämfört med en pocketbok.

Genom Publits system går varje år runt 200.000 tryckta böcker som trycks hos Exakta i Malmö.

Den tryckta bokens klimatpåverkan

Jämfört med mycket annat så har den tryckta boken ett lågt klimatavtryck och många förlag klimatkompenserar sin produktion och tryckerier och papperstillverkare jobbar hårt med att sänka sin påverkan.

Att köra en bensinbil en mil skapar nästan 1,5 kg CO2 (Transportstyrelsen). En bok med hårdband släpper ut 0,36 kg CO2 och en pocketbok ligger mycket lägre – 0,14 kg – enligt en rapport från förlaget Lind & Co. Dessa siffror är utan att räkna med varken överproduktion (som försämrar siffrorna) eller att en bok kan läsas flera gånger (som förbättrar siffrorna).

För Publits POD-system med digitaltryckta böcker, där varje bok allt som oftast skickas direkt till konsumenten, ligger klimatpåverkan på 0,69 kg CO2 per bok enligt den klimatrapport man gjorde för 2020.

Annons

En inblick i en profilprodukt-designers vardag – ”Jag vill kunna påverka från insidan”

victor pf
Ämnen i artikeln: PF Concept

Branschkoll har pratat med Victor Caristan som till vardags jobbar som designer på PF Concept och han berättar om vad som sker bakom kulisserna när man ska ta fram en ny produkt eller kollektion.

Ämnen i artikeln: PF Concept
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ejendals byter ut sin skokartong för Jalas

jalas utube
Ämnen i artikeln: Ejendals
Ämnen i artikeln: Ejendals
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordvalls går in i internationellt partnerskap

nordvalls patrik jenemark samarbete
Ämnen i artikeln: Nordvalls

Nordvalls, holländska Geostick och franska Stratus Packaging har tecknat ett samarbetsavtal. Tillsammans omsätter man 2,6 miljarder kronor.

Samarbetet syftar till att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.

– Vårt gemensamma DNA omfattas av entreprenörskap och långsiktiga värderingar som säkerställer en trygghet för anställda, kunder och leverantörer, säger Nordvalls Patrik Jenemark.

Tillsammans har man 900 anställda, 15 produktionsanläggningar och producerar 159 miljoner kvadratmeter självhäftande material varje år. De tre bolagen omsatte tillsammans 236 miljoner euro under 2023.

Samarbete kring teknik och affärer

Patrik Jenemark säger till Branschkoll att det bland annat handlar om utbyte av kunskap inom tryckteknik, materialkunskap och processer. Man kommer också att kunna dela affärsmöjligheter i framtiden.

– Hållbara lösningar kommer stå i centrum för samarbetet där delad kunskap ger stora fördelar.

Bolagen konkurrerar inte alls med varandra.

– Vi är på helt olika marknader det vill säga ingen konkurrens, säger Patrik Jenemark.

Det finns inget delägarskap inblandat i avtalet utan man kommer fortsatt vara tre fristående företag.

Om de tre bolagen

Geostick verkar i Benelux-regionen och tillverkar självhäftande etiketter, flexibla förpackningar och säljer utskrifts- och etikettlösningar. Man har tre produktionsenheter, varav två i Uithoorn och en i Heumen.

Stratus Packaging Group har 460 anställda med sju fabriker i Frankrike och en i Schweiz. I erbjudandet ingår allt från självhäftande etiketter till shrink sleeves, stretch sleeves och in mould labels till kunder inom livsmedel, hygien och skönhet, kosmetika, läkemedel och industri.

Nordvalls Etikett har produktionsenheter i svenska Sjöbo, Bjuv, Mölnlycke och Nässjö och verksamhet i Norge. Helägda dotterbolag inom Nordvalls Label Group är brittiska Watermill Press och tyska Kölle Etiketten Gmbh. Gruppen har en årlig omsättning på 1,100 MSEK (2023) och cirka 300 anställda. Nordvalls ingår i PID (POSSEHL Identification Solutions) Group.

Ämnen i artikeln: Nordvalls
redaktionen@branschkoll.se
Annons

70 tjänster bort hos SCA

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandinavian Print Group har varit till salu – men planerna är skrinlagda och man tittar på nya förvärv

esben mols kabell

Det har varit färre förvärv än vanligt för danska Scandinavian Print Group (Lasertryk) den senaste tiden. Nu förklarar vd Esben Mols Kabell varför i en intervju med den danska tidningen Signprintpack.

– Det sista stora förvärvet var Cool Gray, men det gångna året har präglats av att våra ägare har övervägt en vidareförsäljning av SPG. Det är nu avfärdat och vi är redo att accelerera igen. Vi fortsätter att ha vårt fokus på Danmark och Sverige och kommer i ökande grad också att se mot Nordtyskland, speciellt området från Hamburg och upp till gränsen. Det ligger bra till i förhållande till vår logistiklinje mellan Århus och Szczecin (Polen), säger Esben Mols Kabell.

LÄS OCKSÅ: Scandinavian Print Group köper stort Köpenhamnstryckeri

I intervjun berättar Esben Mols Kabell också att han har avsatt en vecka för att vara på Drupa och titta på nya lösningar för effektiv produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Webbinarium: Planera ditt Drupa-besök

Drupa webbsem ny 1800

Nätverket Grafkom bjuder in till ett webbinarium den 12 april. Få koll på det du behöver veta för att få till ett lyckat mässbesök.

Grafkom har bjudit in Morten Reitoft från Inkish för att få veta allt om de viktigaste utställarna på årets Drupa. Morten är antagligen den person som allra bäst har koll på vad som händer på årets mässa.

Morten kommer att ge dig en guide till vad som kan förväntas av årets mässa och berätta vad du inte får missa – och vad du kan lägga mindre tid på.

Under seminariet ges också kort information om ”Super Content Group”, ett initiativ från Inkish och som Grafkom är en del av. Magnus Thorkildsen och Ola Karlsson informerar kort.

Seminariet vänder sig till medlemmar i Grafkom och är 45 minuter och startar kl 11. Läs mer och anmäl dig här.

Det är åtta år sedan förra Drupa och mässan kommer att bli en viktig värdemätare på hur branschen och alla leverantörer mår. Som besökare kommer du ha stora möjligheter att se in i framtiden för den grafiska branschen. Datum för Drupamässan är 28 maj till 7 juni.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Marcus Erlandsson är ny Service Manager på Visutech

Marcus Erlandsson and Johan Lidstrom 1800
Ämnen i artikeln: Visutech

Kommer senast från samma position hos Ricoh.

Visutech meddelar att man värvat Marcus Erlandsson som ny Service Manager för den nordiska serviceorganisation, en av de största inom grafisk bransch.

Marcus kommer med stor erfarenhet och kompetens och hans senaste position var som Service Manager för Ricoh Graphic Communications, skriver man i ett pressmeddelande.

– Marcus Erlandsson har en gedigen erfarenhet och beprövad framgång inom ledarskap, han har erhållit mycket positiva resultat inom personalutveckling, kundnöjdhet och lojalitet. Hans kompetenser och engagemang gör honom till en stark ledare att föra fram Visutechs serviceteam till nya framgångar. Marcus börjar 19 februari 2024, då han tar över ansvaret från Lars Renneby, som har beslutat att trappa ner från den dagliga driften.

Ämnen i artikeln: Visutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mackmyras Whisky i PET-flaska för miljöns skull

Mackmyra

Från glas till plast.

Mackmyra Svensk Whisky tar ett stort steg mot en mer hållbar framtid genom att låta sin storsäljare Mack by Mackmyra transformeras till en PET-flaska.

”Genom att erbjuda högkvalitativ svensk hantverkssprit till en lägre prispunkt i en miljövänligare förpackning, strävar företaget efter att göra sina produkter tillgängliga för en bredare publik utan att kompromissa med vare sig kvalitet eller hållbarhet”, skriver man i ett meddelande.

När ”Mack” övergår till PET-flaska erbjuds en kombination av lättvikt, hållbarhet och lägre pris samtidigt som whiskyns ursprungliga kvalitet och smak förblir opåverkad.

Relanseringen av Mack som PET-flaska finns tillgänglig på Systembolaget från och med den 4 mars 2024 och är en del av Mackmyras bredare hållbarhetsstrategi.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Installerar ny etikettpress

GallusDCS340

Kombinerar traditionell och digital tryckteknik.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tankarna bakom investeringen i digitaltryck för wellpapp

Sutherland HP Pagewide

Amerikanska Sutherland Packaging har sedan en tid tillbaka en HP PageWide C550 för stora volymer digitaltryckta well-förpackningar och displaymaterial.

I en intervju på inkish.tv berättar man om tankarna bakom investeringen och vilka steg man tog för att våga ta klivet att investera.

Genom investeringen har man utvecklat nya tjänster som ska ta företaget in i framtiden.

De som berättar om satsningen är Jake Sutherland (tredje generationen i företaget) och Manny De Barros.

redaktionen@branschkoll.se
Annons