Gå till innehållet

Stor butikskedja släpper digital kollektion – inspiration från gamingvärlden

Puls

Butikskedjan Carlings har tagit fram en kollektion som endast går att bära online, totalt rör det sig om 19 olika plagg som kostar 100-300 kronor.

Konceptet är uppdelat i fyra olika steg:

  • Ta en bild på dig själv och ladda upp
  • Välj ett plagg du gillar och tryck på ”dress me up”
  • En ”Digital skräddare” syr på plagget på din digitala kropp
  • Du får tillbaka en bild där du bär plagget, som du sen kan ladda upp i sociala medier.

Den digital klädkollektionen har fått namnet Neo-Ex och finns på Carlings webbplats. Där skriver de:
Varje sekund så slänger världen ett lastbil full med kläder, det här är den digitala kollektionen som har noll påverkan på miljön.

– Vi behöver anpassa oss och vara relevanta för våra kunder och nästa generation. Här har vi hittat inspiration från gamingvärlden, som alltid är steget före, säger Ingeline Gjelsnes, marknadschef för Carlings, skriver Market.

Kollektionen sägs även vara framtagen i samarbete med Perl.www som är en ”robot-influencer”. Robot-influencers förutspås av vissa bli en stor grej inom marknadsföring och en av de största i dagsläget heter Miquela och har 1,5 miljoner följare.

Samtliga intäkter från kollektionen går till organisationen Water Aid.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll