Stor brist på papper skapar problem inom förpacknings- och tryckeribranschen

papper_leveransproblem

Vissa pappersbruk har leveranstider på upp till 25 veckor på nya ordrar. ”Tufft, jobbigt och besvärligt läge för trycksaksköparna”.

Det råder just nu materialbrist inom flera industrier världen över, halvledare och stålbrist för att nämna några. Men även tryck- och förpackningsbranschen är drabbad, bristen på papper blir allt mer utbredd som en följd av att flera stora bruk lagt ner de senaste åren.

Branschkolls redaktion har efter att fått in frågor från representater för större tryckerier som har svårt att få tag på papper, undersökt hur pappersbristens ser ut just nu i branschen.

De starkaste signalerna på pappersbrist kommer från de som trycker på rulle samt inom förpackningsmaterial.

Lasse Lerche på papperstillverkaren Sappi i Finland bekräftar att deras beläggning är väldigt god och att man inte kan skaka fram många kilo papper utöver det som redan är inbokat fram till nyår.

Annons

– När en order normalt går att få producerad inom 6-8 veckor så blir det förstås ett problem för tryckerier och deras kunder när leveranstiden nu blir 20-25 veckor, säger Lasse Lerche på Sappi.

Tufft, jobbigt och besvärligt att förklara läget för trycksaksköparna

Kenneth Lehtola på finska rulltryckeriet UPC, bekräftar Lasse Lerches bild – att leveranstiderna är långa. Kenneth har med sina många år inom den finska tryckerinäringen (runt 30) aldrig varit med om den situation som nu råder.

Kimmo Pöntinen som är svensk representant för tryckeriet Punamusta säger detsamma om situationen: Tufft, jobbigt och besvärligt läge för trycksaksköparna.

”Väldigt olyckligt att två stora svenska pappersleverantörer lade ner sina bruk samtidigt”

Obbola Pappersbruk där SCA satsar på tillverkning av kraftliner.

Andreas Cheander på rulltryckeriet Ruter AB bekräftar att bristen också gäller i Sverige:

– Det var väldigt olyckligt att två så stora svenska pappersleverantörer som Stora och SCA lade ned sina bruk samtidigt.

Andreas Cheander säger vidare att det är tråkigt att inte kunna ge sina kunder svenska papper, vilket de har varit stolta över tidigare. De finska bruken har upp till sex månaders leveranstid på vissa kvaliteter, och detta har inneburit att trycksaksköpare har fått gå ifrån sitt förstahandsval vad gäller papper. Träfritt papper är det lite lättare att få tag på men det kostar också desto mera.

Några av de pappersbruk som avvecklat papperstillverkningen bara de senaste åren:

  • UPM Kaipola 2020
  • Stora Enso Uleåborg 2020
  • Veitsiluoto i Finland 2021
  • Kvarnsveden Borlänge 2021
  • Ortviken Sundsvall 2021

”Förlorat uppdrag till utländska tryckerier”

David Artmark, säljare på V-Tab i Vimmerby, bekräftar att väntetiderna är väldigt långa på papper och att det kan vara svårt att få kunden att förstå detta. Han har förlorat tryckuppdrag av engångskaraktär, som kataloger, till tryckerier utomlands, då de ska ha fått tag på papper av motsvarande kvalitet i rätt tid.

”Kartongsituationen är den värsta på 40 år”

Vad gäller förpackningsmaterial så framgår det av Gafs Kartongs årsredovisning, med bokslut sista april, att bristen på kartong har påverkar produktionsekonomin negativt i företaget.

Annons

Evelina Lindgren på familjeföretaget Apak i Göteborg säger att det på vissa kartongkvaliteter är väldigt långa leveranstider och att bristsituationen skapar mycket merarbete internt för att få fram rätt material till kundens produktion. Man jobbar normalt med konsultativ försäljning men just nu är det viktigare än någonsin att hitta alternativa kundlösningar som gör att materialprishöjningarna inte slår igenom fullt ut till kunderna.

– Den äldre generationen i företaget säger att kartongsituationen är den värsta på de senaste 40 åren.

Evelina Lindgren, vd för Apak.

En annan person som bekräftar leveransproblemen för kartong är Jonas Palmgren på Antalis. Han berättar om en kund som behövde 60 ton kartong till ett projekt, där den bästa leveranstiden Antalis kunde få fram på just den produkten var i februari 2022. Och den höga beläggningen gör förstås också att priserna går upp.

Enklare med dagstidningspapper

Dagstidningspapper verkar vara lite enklare att få tag på. Erik Wallhed på Bold Printing säger att alla kunder kommer att få det papper som de efterfrågar och att han har goda förhoppningar om att det här ska gälla även framöver.

– Koncernens Sundsvallsbaserade tryckeri (tidigare Mittmedia Print) har det däremot lite jobbigare eftersom de också trycker på bestrukna kvaliteter.

Erik Wallhed, Bold Printing.

Det som inte tryckts under pandemin ska tryckas nu

Ett uppdämt behov av trycksaker i Europa kan delvis förklara den höga beläggningen menar Jonas Palmgren på Antalis.

Hur har pappersgrossisterna det då? Jonas Palmgren på Antalis berättar att den situation som råder just nu med så hög beläggning hos pappersbruken, är något unikt. Beläggningen är den högsta han har varit med om de senaste 20 åren.

– Det som spelar in är förstås att flera pappersbruk har lagt ned, såsom Oulo och Veitsiluoto i Finland.

Men Jonas anar också att det just nu finns ett uppdämt behov av trycksaker i Europa. Produkter som inte har tryckts under pandeminedstängningen ska nu igång och då brister dammen och en tillfällig puckel uppstår.

Tillbaka tidigast i andra kvartalet 2022

Jonas Palmgren på Antalis prognostiserar att en normalisering av marknadsläget vad gäller tryckpapper kommer att ske tidigast i andra kvartalet 2022.

I september kommer årets tredje prishöjning för papper, och det finns flera bakomliggande faktorer till detta, som att massapriset ökar, men även att fraktkostnaderna stiger. Och just nu verkar det mesta stiga i pris till och med de SJ-pallar som varorna står på har sett en prisökning på 100 procent. Det slår kanske inte jättemycket på en vara som just papper, som har hög densitet, men det är ändå en indikation på hur saker och ting rusar i pris för närvarande.

Slutsatsen av ovanstående blir att för kartong kommer marknaden att stabiliseras först när ny produktionskapacitet blir tillförd, för bestruket heatsetpapper är det väldigt svårprognosticerat när en normalisering sker och för arkpapper runt andra kvartalet 2022. Detta är vad vi kom fram till efter några dagars intervjuande. Så det kan för vissa bli en tuff höst med att förklara läget för trycksaksköparna.

Hur upplever du situationen? Hör gärna av dig!

Annons

Lietpak Sweden byter vd

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklaminvesteringarna i USA ökade kraftigt under 2021

Ämnen i artikeln: Reklammarknaden
Ämnen i artikeln: Reklammarknaden
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vinga förvärvat av Xindao

Ämnen i artikeln: Vinga of SwedenXindao

Det är den i grunden holländska leverantören Xindao som köper Vinga – en av Sveriges större leverantörer inte minst inom gåvor.

Rijswijk i Holland 27 juni, Xindao tillkännager att man förvärvat Vinga och ska därmed stärka sin position i Norden som gåvoleverantör.

Förvärvat kommer ge en rad positiva effekter menar bolagen, bland annat kommer kunderna få tillgång till ett större produktutbud. Xindao kommer dra nytta av Vingas kunskap inom presentkort och Vinga i sin tur kommer kunna använda sig av Xindaos kunskaper inom hållbarhet.

Är engagerade medägare

Xindao värderar den självständighet och entreprenörsanda som tagit Vinga dit man är idag, därför kommer bolaget i hög grad drivas självständigt och hela Vingas ledningsgrupp blir kvar på sina nuvarande positioner. Vidare så har samtliga ägare återinvesterat en signifikant del av de pengar man fått av förvärvet och är högt motiverade att fortsätta utveckla affären i framtiden, skriver man i ett pressmeddelande.

– Under de gångna månaderna har jag insett hur många gemensamma nämnare vi har och hur lika våra företagskulturer är. Vinga kommer nu kunna dra nytt av Xindaos omfattade kunskap inom hållbarhet, deras breda portöflj och deras existerade säljkanaler runt om i Europa. Jag är säker på att det här partnerskapet kommer generera värde för våra kunder och göra de enklare för oss att nå dit vi vill, säger Vingas vd Calle Dahlin.

Vinga grundades i Borås 2005 och idag är man cirka 48 anställda och samarbetar med runt 280 återförsäljare framförallt i Sverige. Bolaget omsatte 187 miljoner kronor vid sitt senaste bokslut (2021-06).

Ämnen i artikeln: Vinga of SwedenXindao
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Midocean förvärvat

profilprodukt vattenflaska kvinna tjej
Ämnen i artikeln: Midocean

Skapar en jätteleverantör inom både profil-textil och hårda produkter som omsätter 290 miljoner euro tillsammans. ”Midocean är fantastisk möjlighet för oss att diversifiera oss och addera hårda produkter med tryck till vår portfölj ”

Ämnen i artikeln: Midocean
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Emballator lanserar ny ”twist off recap”-tub

Emballator Tectubes introducerar en ny tub med Twist off Recap-lösning för mindre doser. Den integrerade förslutningen reducerar materialet med 10 procent och den optimerade tillverkningsprocessen minimerar koldioxidavtrycket, skriver man i ett pressmeddelande.

Den nya tuben går att använda till olika applikationer, från läkemedel till kosmetiska produkter. Den är tillverkad i monomaterial vilket gör den enklare att återvinna. Den ingår i en serie mindre tuber som lanserades i maj under namnet Small Dose-serien

Den nya Small Dose-serien inkluderar tubmodellerna Twist off Recap, Twist off Reseal, Twist off Reclose, Twist Off, Twist off Reclose Aluminium och Capped Aluminum.

Alla produkter är tillverkade med grön el och i en produktionsprocess som uppfyller standarderna ISO 9001:2015, ISO15378:2017 och ISO 14001.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Branschkollpodden: Vividyes vd Johanna Nissén Karlsson

Vividyes teknik gör det möjligt att ta bort textiltryck från kläder och återanvända kläderna igen, varför inte med ett nytt tryck.

Bolaget som grundades baserat på forskning från Chalmers erbjuder idag en sluten cirkel för borttagning och återvinning och samarbetar med flera svenska tryckerier. I det här avsnittet av Branschkollpodden pratar vi med bolagets vd och medgrundare Johanna Nissén Karlsson.

Borttagningsbart textiltryck vad betyder det?

– Det betyder att vi kan applicera ett tryck på en textil och när man vill ta bort det på grunda av att du vill byta logga eller design kan vi ta bort det utan att skada fibern. Textilen ska ha samma kvalitet som innan du satte på trycket.

Hur kom det sig att ni startade det här bolaget?

– Jag och min medgrundare Gustav kom i kontakt med forskare på Chalmers som hade utvecklat under många år en färg som är borttagbar. Därefter började vi fråga företag om de hade en behov av den produkten och identifierade snabbt kläder med tryck som är mellan 15-20 procent av alla kläder idag.

Ni har er produkt ute hos svenska tryckerier nu som delvis arbetar med er teknik

– Ja, vi började jobba med tryckerier tidigt i processen, det är ju de som är proffs på själva tryckbiten och det har varit väldigt viktigt i utvecklingsprocessen att tidigt testa hos tryckerierna. Vi levererar vår färg men sen trycker tryckeriet med sina egen färg ovanpå. Det är vi nog med att förklara att vi är integrerade i existerade system, så de behövs inte köpas in nya maskiner.

Kan våra lyssnare hjälpa er på något sätt tror du eller måste man vara kemist?

– Det vi behöver mer av är tryckkompetens, vi är duktiga på kemin men vi är inte proffs på tryckdelen så där är det jätteviktigt att ha med oss bra samarbetspartners och vi är alltid öppna för att prata med personer som är duktiga inom det området.

Tycker du det här låter spännande, besök www.vividye.com eller boka in en padel med Johanna (om du vågar!).

Lyssna på hela avsnittet här:

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skydda ansluter sig till Unitedprofile – ”ett stort steg för oss”

Häromveckan meddelande Unitedprofile att PPE-experten Skydda anslutit sig till plattformen med sina 12 största varumärken och intresset från återförsäljare-ledet sägs redan ha varit omfattande.

– Det är ett stort steg för oss att Skydda kommer in på Unitedprofiles plattform med sina 12 största varumärken och målet på sikt är att de ska ligga med med alla varumärken, berättar Magnus Lindblad konceptansvarig på Unitedprofile och fortsätter:

– Vårt utbud av skyddsprodukter innan har varit ganska fokuserat på textil, alltså arbetskläder, byxor och jackor. Men med de varumärken Skydda representerar får våra ansluta återförsäljare tillgång till ett mycket större utbud av personligt skydd, så som hjälmar, fallskydd och första hjälpen-produkter.

Bland de varumärken som Skydda nu ansluter till Unitedprofile finns 3M, Arbesko, Peltor och Cederroth. Vidare så lagerförSkydda majoriteten av sina produkter centralt vilket betyder samlade frakter och mindre transporter.

– Det tog fart direkt, våra kunder hoppade på Skyddas sortimentet, det är verkligen stort för oss att få ombord en så kunnig aktör med hela den bredden de har på personligt skydd, avslutar Mange Lindblad.

”Profilaktörerna kommer kunna bredda sin affär”

Branschkoll har även pratat med Elias Hellberg som är KAM på Skydda och som varit drivande i att få det här samarbetet på plats. Han berättar att Skydda legat med hos Unitedprofile med varumärket L.Brador tidigare och att det fungerat väldigt bra.

– Vi har varit med med L.Brador tidigare och det har faktiskt gett oss mycket mer försäljning än vi trodde innan. Därav kliver vi nu in med våra 12 största varumärken. Vi ser det som ett steg mot att bredda vår affär som varit kopplad framförallt till byggåterförsäljare och industributiker innan, sägerElias Hellberg och fortsätter:

– Och det här blir ju en breddning av affären även för profilaktörerna, jag tror många av deras kunder köper våra typer av produkter någon annanstans idag och nu kan återförsäljarna erbjuda även personligt skydd vid sidan av sin vanliga affär, det blir ett ben till att stå på.

Tillgång till Skyddas branschkunskap

En av Skyddas främsta uspar sägs vara deras kompetens inom just säkerhet, vid sidan av att leverera personligt skydd håller man utbildningar, föreläsningar om arbetsplatsolyckor samt är ute hos sina kunder och gör undersökningar och riskbedömningar.

Vidare har man en digital kunskapsbank med omfattande information om de olika produkter man säljer och områden man är verksamma inom. Den här kunskapen får nu de som börjar jobba med Skyddas sortiment tillgång till.

– Alla som vill aktivera vårt sortiment får tillgång till all kunskap som ligger på Skydda.se och vår bredd. Och man ska inte tveka på att kontakta oss om man vill se på möjligheterna att bredda sina affärer och passa på att sitta ner med en våra säljare, avslutarElias Hellberg på Skydda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stor sammanslagning i det norska leverantörsledet

✔️Stora inom emballage, profil och print. ✔️Två norska grossister går samman. ✔️Tillsammans omsätter de 1,3 miljarder kronor.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Succé i USA ligger delvis bakom Prevox framgångar

Prevox listar de faktorer som ligger bakom bolagets kraftiga tillväxt de senaste åren.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

En av Norges största workwear-leverantörer kommer till Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]