Stor brist på papper skapar problem inom förpacknings- och tryckeribranschen

papper_leveransproblem

Vissa pappersbruk har leveranstider på upp till 25 veckor på nya ordrar. ”Tufft, jobbigt och besvärligt läge för trycksaksköparna”.

Det råder just nu materialbrist inom flera industrier världen över, halvledare och stålbrist för att nämna några. Men även tryck- och förpackningsbranschen är drabbad, bristen på papper blir allt mer utbredd som en följd av att flera stora bruk lagt ner de senaste åren.

Branschkolls redaktion har efter att fått in frågor från representater för större tryckerier som har svårt att få tag på papper, undersökt hur pappersbristens ser ut just nu i branschen.

De starkaste signalerna på pappersbrist kommer från de som trycker på rulle samt inom förpackningsmaterial.

Lasse Lerche på papperstillverkaren Sappi i Finland bekräftar att deras beläggning är väldigt god och att man inte kan skaka fram många kilo papper utöver det som redan är inbokat fram till nyår.

Annons

– När en order normalt går att få producerad inom 6-8 veckor så blir det förstås ett problem för tryckerier och deras kunder när leveranstiden nu blir 20-25 veckor, säger Lasse Lerche på Sappi.

Tufft, jobbigt och besvärligt att förklara läget för trycksaksköparna

Kenneth Lehtola på finska rulltryckeriet UPC, bekräftar Lasse Lerches bild – att leveranstiderna är långa. Kenneth har med sina många år inom den finska tryckerinäringen (runt 30) aldrig varit med om den situation som nu råder.

Kimmo Pöntinen som är svensk representant för tryckeriet Punamusta säger detsamma om situationen: Tufft, jobbigt och besvärligt läge för trycksaksköparna.

”Väldigt olyckligt att två stora svenska pappersleverantörer lade ner sina bruk samtidigt”

Obbola Pappersbruk där SCA satsar på tillverkning av kraftliner.

Andreas Cheander på rulltryckeriet Ruter AB bekräftar att bristen också gäller i Sverige:

– Det var väldigt olyckligt att två så stora svenska pappersleverantörer som Stora och SCA lade ned sina bruk samtidigt.

Andreas Cheander säger vidare att det är tråkigt att inte kunna ge sina kunder svenska papper, vilket de har varit stolta över tidigare. De finska bruken har upp till sex månaders leveranstid på vissa kvaliteter, och detta har inneburit att trycksaksköpare har fått gå ifrån sitt förstahandsval vad gäller papper. Träfritt papper är det lite lättare att få tag på men det kostar också desto mera.

Några av de pappersbruk som avvecklat papperstillverkningen bara de senaste åren:

  • UPM Kaipola 2020
  • Stora Enso Uleåborg 2020
  • Veitsiluoto i Finland 2021
  • Kvarnsveden Borlänge 2021
  • Ortviken Sundsvall 2021

”Förlorat uppdrag till utländska tryckerier”

David Artmark, säljare på V-Tab i Vimmerby, bekräftar att väntetiderna är väldigt långa på papper och att det kan vara svårt att få kunden att förstå detta. Han har förlorat tryckuppdrag av engångskaraktär, som kataloger, till tryckerier utomlands, då de ska ha fått tag på papper av motsvarande kvalitet i rätt tid.

”Kartongsituationen är den värsta på 40 år”

Vad gäller förpackningsmaterial så framgår det av Gafs Kartongs årsredovisning, med bokslut sista april, att bristen på kartong har påverkar produktionsekonomin negativt i företaget.

Annons

Evelina Lindgren på familjeföretaget Apak i Göteborg säger att det på vissa kartongkvaliteter är väldigt långa leveranstider och att bristsituationen skapar mycket merarbete internt för att få fram rätt material till kundens produktion. Man jobbar normalt med konsultativ försäljning men just nu är det viktigare än någonsin att hitta alternativa kundlösningar som gör att materialprishöjningarna inte slår igenom fullt ut till kunderna.

– Den äldre generationen i företaget säger att kartongsituationen är den värsta på de senaste 40 åren.

Evelina Lindgren, vd för Apak.

En annan person som bekräftar leveransproblemen för kartong är Jonas Palmgren på Antalis. Han berättar om en kund som behövde 60 ton kartong till ett projekt, där den bästa leveranstiden Antalis kunde få fram på just den produkten var i februari 2022. Och den höga beläggningen gör förstås också att priserna går upp.

Enklare med dagstidningspapper

Dagstidningspapper verkar vara lite enklare att få tag på. Erik Wallhed på Bold Printing säger att alla kunder kommer att få det papper som de efterfrågar och att han har goda förhoppningar om att det här ska gälla även framöver.

– Koncernens Sundsvallsbaserade tryckeri (tidigare Mittmedia Print) har det däremot lite jobbigare eftersom de också trycker på bestrukna kvaliteter.

Erik Wallhed, Bold Printing.

Det som inte tryckts under pandemin ska tryckas nu

Ett uppdämt behov av trycksaker i Europa kan delvis förklara den höga beläggningen menar Jonas Palmgren på Antalis.

Hur har pappersgrossisterna det då? Jonas Palmgren på Antalis berättar att den situation som råder just nu med så hög beläggning hos pappersbruken, är något unikt. Beläggningen är den högsta han har varit med om de senaste 20 åren.

– Det som spelar in är förstås att flera pappersbruk har lagt ned, såsom Oulo och Veitsiluoto i Finland.

Men Jonas anar också att det just nu finns ett uppdämt behov av trycksaker i Europa. Produkter som inte har tryckts under pandeminedstängningen ska nu igång och då brister dammen och en tillfällig puckel uppstår.

Tillbaka tidigast i andra kvartalet 2022

Jonas Palmgren på Antalis prognostiserar att en normalisering av marknadsläget vad gäller tryckpapper kommer att ske tidigast i andra kvartalet 2022.

I september kommer årets tredje prishöjning för papper, och det finns flera bakomliggande faktorer till detta, som att massapriset ökar, men även att fraktkostnaderna stiger. Och just nu verkar det mesta stiga i pris till och med de SJ-pallar som varorna står på har sett en prisökning på 100 procent. Det slår kanske inte jättemycket på en vara som just papper, som har hög densitet, men det är ändå en indikation på hur saker och ting rusar i pris för närvarande.

Slutsatsen av ovanstående blir att för kartong kommer marknaden att stabiliseras först när ny produktionskapacitet blir tillförd, för bestruket heatsetpapper är det väldigt svårprognosticerat när en normalisering sker och för arkpapper runt andra kvartalet 2022. Detta är vad vi kom fram till efter några dagars intervjuande. Så det kan för vissa bli en tuff höst med att förklara läget för trycksaksköparna.

Hur upplever du situationen? Hör gärna av dig!

Annons

Lägger ner på grund av Covid – startar nytt inom expo

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Högsta bomullspriserna på 10 år

bomull kläder export profil
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Momentum köper norsk aktör med två yrkesbutiker

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det blir en hybridmässa i januari – så här kommer det fungera

mässa elmia profilreklam

Den 18 till 20 januari är det återigen dags för en fysisk Nordic Profile Fair på Elmia efter pandemipausen. Men förutom den fysiska träffen så finns det också möjlighet att besöka mässan digitalt på samma sätt som vi nu börjar blir vana vid, via den digitala plattformen Nordic Profile Fair Online.

Nordic Profile Fair Hybrid är en gemensam satsning av PWA, Elmia och Onlinemassan.com där du som är leverantör kommer ha tre val, ställa ut på den fysiska mässan, den digitala eller bägge. Du som besökare väljer om du vill åka till Jönköping och träffa alla på riktigt eller om du av olika anledningar inte kan komma deltar du digitalt oavsett var du befinner dig.

Vidtagit flera åtgärder

Elmia berättar för Branschkoll att de har vidtagit fler åtgärder för att alla som besöker mässan ska kunna känna sig trygga.

Med stora ytor och lång erfarenhet av flöden har Elmia vidtagit en rad åtgärder för att arrangera en säker mässa i januari 2022. En Covidcertifierad anläggning, ett nytt entrésystem och en annan styrning av flödet är några av de åtgärder Elmia har vidtagit för att vi alla ska kunna mötas på ett tryggt och säkert sätt.

Ny projektledare

Annelie Gemark projektledare för Nordic Profile Fair på Elmia.

Inför mässan har Annelie Gemark tillträtt som projektledare, hon är välbekant med branschen då hon jobbat i den i nästan 20 år, bland annat på textilleverantören Lindström och Json i Jönköping.

– Det finns ett uppdämt behov av att åter igen få träffas fysiskt. Det märks framför allt på de mässor och konferenser vi hittills har genomfört.Jag ser fram emot att få koordinera mässan tillsammans med Maria och Roger på PWA, som är arrangörer för Nordic Profile Fair Hybrid, säger Annelie Gemark, nytillträdd projektledare för Nordic Profile Fair, till Branschkoll.

”Blir en flexibilitet branschen inte haft tidigare”

Branschkoll har också varit i kontakt med Maria Olsson på PWA som kommer ansvara för den digitala delen av hybridmässan.

Som leverantör får man alltså välja om man vill ställa ut fysiskt, digitalt eller bägge. För de som väljer båda kommer filminspelningen ske på Elmia.

– Vi hoppas hybridlösningen ska göra så man når alla som vill besöka och ta del av produktnyheter oavsett om det är fysiskt eller digitalt. Det blir en flexibilitet branschen inte haft tidigare med fler B2B-affärsmöjligheter och en flexibilitet som våra undersökningar visat att branschen vill ha. Sen tror jag definitivt att många är sugna på att träffas på riktigt nu efter den här perioden, jag vet iallafall att jag ser fram emot det jättemycket säger Maria Olsson till Branschkoll och säger avslutningsvis:

– Och självklart blir det en branschfest på onsdagen,exakt vad som händer är inte bestämt ännu, men en fest ska det bli!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lagom till höstrusket – Irish Coffee på dunk

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Faberexposize expanderar till Norge genom förvärv

Det norska tryckeriet Get Noticed blir basen för expansionen till Norge för Faberexposize som producerar skyltmaterial för både bruk inomhus som utomhus. Det handlar om allt från flaggor, banderoller, skyltar och displayer, till dekaler, parasoller och tält, storformat och diverse interiörprodukter.

”Förvärvet av Get Noticed AS passar in i Faberexposize strategi för att erbjuda de bästa utskriftslösningarna lokalt till den norska marknaden”, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Faberexposize har sin nordiska bas i Stockholm och är en global koncern med produktionsanläggningar i både Europa och Asien. Koncernen har sin bas i Nederländerna.

Get Noticed stannar kvar i samma lokaler, behåller samma telefonnummer och samma webbplats men verkar från och med nu under den nya ägaren Faberexposize.

Get Noticed beskriver sig som en ”One-stop-shop in print solutions on large and small surfaces”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Explosion i tonerfabrik skapar leveransproblem till tryckerier

Två tonerfabriker hos Konica Minolta står still efter en explosion. Så här ser planen för återstart ut.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPPDATERAD: Gryningsräd mot massatillverkare – misstänkt kartell

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tillverkare av gräspapper tar in 200 miljoner – förpackningsföretag bland nya ägarna

”En tydlig markering för vårt fortsatta engagemang för hållbarhet”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norske Skog ställer om till förpackning för 350 miljoner euro – ”ger högre marginaler”

Tar upp kampen med de största aktörerna. Ska nå lönsamhet inom 3 år. Här är strategin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons