Åtta.45 tar sig söderut – förvärvar Joma i Ljungby

Åtta.45 i Järfälla norr om Stockholm har förvärvat Joma i Ljungby.
Åtta.45 i Järfälla norr om Stockholm har förvärvat Joma i Ljungby.
Åtta.45 i Järfälla norr om Stockholm har förvärvat Joma i Ljungby.
Åtta.45 i Järfälla norr om Stockholm har förvärvat Joma i Ljungby.

Åtta.45 köper Joma Grafisk Produktion i Ljungby och tar därmed ett stort kliv söderut i Sverige. Överlåtelsen sker den första januari 2017, skriver företaget på sin webbplats.

Vi tar nu ett naturligt steg söderut för att följa vår strategi med målet att bli Sveriges ledande tryckeriföretag. Det är spännande att vi kommer ha ett försäljningskontor i södra Sverige och därmed kunna bearbeta en del marknader som vi inte varit så aktiva i förut, säger Erik Mauritzon, vd på Åtta.45 i ett meddelande.

Niclas Johannesson som är vd för Joma får en fortsatt oförändrad roll som vd och försäljningschef. Produktion i Ljungby kommer vara oförändrad – det vill säga både offset- och digitaltryck.

– Eftersom vi är ett 50×70-tryckeri blir vi ett utmärkt komplement till Åtta.45, säger Niclas Johannesson i en kommentar. Den stora skillnanden är att vi kommer att kunna erbjuda nya och befintliga kunder en mer ekonomisk produktion i det större segmentet både format- och upplagemässigt.

Joma omsatte 36 miljoner kronor under 2015 och har 20 medarbetare. Man trycker digitalt med HP Indigo och Xerox-maskiner, i offset med en 8-färgs Komori 50×70-press och har tjänster inom lager och distribution.

– Vi jobbar idag väldigt kundnära och vill gärna utvecklas tillsammans med kunderna och kunna erbjuda smarta, ekonomiska lösningar och med Åtta.45 i ryggen kommer vi att ha tillgång till de resurserna i en betydligt större utsträckning, säger Niclas Johannesson.

Som kund hos Joma GP kommer man fortfarande få samma service och höga kvalitet som idag. Skillnaden blir att man får direkt tillgång till en större produktionsanläggning med allt av vad det innebär. Exempelvis kan vi erbjuda betydligt lägre priser på utvalda produkter tack vare vårt samtryck i storpressen som idag ger våra kunder i Mälardalen stora tryckekonomiska fördelar, säger Erik Mauritzon.

Annons

Så blir Sandryds nya lager

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu är vi igång igen

180 nyfikna och julklappssugna besökare kom till Birger Jarl för att medverka på en efterlängtad Höstmässa.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Därför är kläder av återvunnen PET en dålig idé

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ger även Linkedin upp – lämnar Kina

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Volvo släpper exklusiv och lyxig produktmedia

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Succé för Feel for Life – samlade in över 1 miljon

Största Feel for Life hittills samlade in över en miljon kronor till Barncancerfonden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gildan positionerar sig som hållbara

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bygghandel lanserar sin egen kollektion av arbetskläder

arbetskläder workwear PPE
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arbetskläder viktig del av den nya konceptbutiken ”alla” snackar om

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stadium vill bli ett Amazon för sportmode

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]