Logga in

Stibo investerar i arkoffset – ”anpassar oss till de nya nya marknadsvillkoren”

27 juni, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Danska Stibo har tagit beslut om att investera i en KBA Rapida till sin anläggning i danska Horsens. Det handlar om en investering på ett ”tvåsiffrigt miljonbelopp”, skriver Grafkom.info.

Det är en 8-färgare med lackverk och den exakta specifikationen är minst sagt lång – KBA Rapida 106-8+L SW4 SPC QCC ALV2.

Bakom beteckningen döljer sig bland annat att pressen automatiskt ska kunna byta alla åtta plåtar på 35 sekunder, kan trycka 4+4 med 15.000 ark/h och har KBAs system Autorun för att automatisk producera flera jobb utan att operatören behöver starta processen.

Installationen ska vara klar i november 2019.

Man säger att maskinen är optimerad för de nya marknadsvillkoren med lägre upplagor och fler ordrar. Enligt Stibo görs jobbyten på ner mot en halv minut, makulaturen reduceras med 50 procent och pressen förbrukar dessutom 30-40 procent mindre el än andra motsvarande pressar.

Investeringen, säger man, är ett steg i Stibo Completes omvandling från att vara ett rent produktionsbolag med fokus på stora upplagor till att i en mycket högre grad vara en ”grafisk stormarknad”. Detta är något man började prata om redan när man förvärvade svenska Gigantprint för ett år sedan.

Strands Grafiska köps upp

Brover Group — som äger Justnu och Printer — förvärvar Strands Grafiska. (mer…)

Dansk aktör inom visuell kommunikation gör svenskt storförvärv

Tar jättekliv i sin tillväxtresa på den svenska marknaden.

”Branschen är besatt av automatisering” – Grafkom tillbaka med Workflow Summit

Anna Oñate driver OctoBoost, Christian Weyer har startat Crispy Mountain och Kairit Parker från iOnPrint är alla djupt engagerade i att automatisera grafiska flöden. Du träffar dem på Workflow Summit.

Nätverket Grafkom är i höst tillbaka med succén Workflow Summit om arbetsflöden och automatisering. De tre första talarna är nu presenterade – de kommer från Tyskland och Estland – man satsar i år på att ytterligare förstärka det internationella perspektivet. (mer…)

Lanserar robot för packning på pall – sålde 12 direkt

Har tagit fram en lösning för packning av buntar på pall med en robot. 12 system såldes direkt vid lanseringen i maj.

Två nya byråer: Arkitektbyrå knoppar av marknadsavdelning och blir kommunikationskonsult

Teamet på Hjördis – Tengboms nystartade kommunikationsbyrå. (Bild: Tengbom)

Två nya kommunikationsbyråer har nyligen skapats med koppling till arkitektbyråer. (mer…)

Skatteverkets nya vägledning om moms på trycksaker

Skatteverkets vägledning om skattesatser på tryckta produkter har skrivits om på grund av ny lagstiftning och två nya ställningstaganden.

Förvärvar strategiskt: Heidelberg ska bygga en ”App Store” för tryckerier

Det tyska mjukvarubolaget Crispy Mountain – som utvecklar det helt nya affärssystemet Keyline för grafiska företag – har förvärvats av Heidelberg. (mer…)

Ytterligare 157 miljoner till Readly för att digitalisera tidskrifter

Readly har tagit in 157 miljoner kronor i kapital (mer…)

Intensifierar lobbyarbetet mot Postnord och Strålfors – ”kräver rättning i ledet”

Dagens Industri den 13 juni 2019.

Grafiska Företagen fortsätter tillsammans med Citymail och 21 Grams att kritiserar Postnord för att utnyttja sin dominerande ställning. (mer…)