Logga in

Stibo investerar i arkoffset – ”anpassar oss till de nya nya marknadsvillkoren”

27 juni, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Danska Stibo har tagit beslut om att investera i en KBA Rapida till sin anläggning i danska Horsens. Det handlar om en investering på ett ”tvåsiffrigt miljonbelopp”, skriver Grafkom.info.

Det är en 8-färgare med lackverk och den exakta specifikationen är minst sagt lång – KBA Rapida 106-8+L SW4 SPC QCC ALV2.

Bakom beteckningen döljer sig bland annat att pressen automatiskt ska kunna byta alla åtta plåtar på 35 sekunder, kan trycka 4+4 med 15.000 ark/h och har KBAs system Autorun för att automatisk producera flera jobb utan att operatören behöver starta processen.

Installationen ska vara klar i november 2019.

Man säger att maskinen är optimerad för de nya marknadsvillkoren med lägre upplagor och fler ordrar. Enligt Stibo görs jobbyten på ner mot en halv minut, makulaturen reduceras med 50 procent och pressen förbrukar dessutom 30-40 procent mindre el än andra motsvarande pressar.

Investeringen, säger man, är ett steg i Stibo Completes omvandling från att vara ett rent produktionsbolag med fokus på stora upplagor till att i en mycket högre grad vara en ”grafisk stormarknad”. Detta är något man började prata om redan när man förvärvade svenska Gigantprint för ett år sedan.

Två Landa-pressar till Nederländerna

Landa tycks vara populärt i Nederländerna och företag i det lilla landet har redan köpt två pressar från den israeliska tillverkaren.

Stockholmstryckerier flyttar ihop – ”vi skapar ett fantastiskt starkt mediahus”

Nytt verktyg för livscykelanalyser av förpackningar

Ett nytt verktyg från Billerudkorsnäs visar att många företag skulle kunna minska sina förpackningars klimatpåverkan med upp till 50 procent.

Svenska konsumenter vill ha förpackningar av papper

Organisationen Two Sides, som verkar för att främja den grafiska branschen och lyfta papprets hållbarhet, har genomfört en ny omfattade studie där man frågat europeiska konsumenter om deras förpackningspreferenser. (mer…)

Är mässorna på väg att smyga igång igen? – ”Vi måste få börja agera och planera för framtiden”

Lotta Frenssen, Christian Clemens, Carin Kindbom och Joachim Warnberg vill få igång mässbranschen igen.

I början av året var det breaking news när mässor blev inställda, men så började inställningarna hagla in och det blev snabbt vardagsmat, nu är situationen den omvända och ”breaking news” är om en mässa faktiskt blir av. Samtidigt så vill nu flera av Sveriges största mässarrangörer att man åter ska få dra igång verksamheten.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v21)

Vecka 21: Ytterligare ett steg framåt för den civilgrafiska branschen i Norden. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Tryckeriet som ska hjälpa företag ur krisen med antimikrobiella trycksaker

Vill du få dina kunder att känna sig trygga? Tryck med antimikrobiellt lack!

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.