Logga in

Stibo investerar i arkoffset – ”anpassar oss till de nya nya marknadsvillkoren”

27 juni, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Danska Stibo har tagit beslut om att investera i en KBA Rapida till sin anläggning i danska Horsens. Det handlar om en investering på ett ”tvåsiffrigt miljonbelopp”, skriver Grafkom.info.

Det är en 8-färgare med lackverk och den exakta specifikationen är minst sagt lång – KBA Rapida 106-8+L SW4 SPC QCC ALV2.

Bakom beteckningen döljer sig bland annat att pressen automatiskt ska kunna byta alla åtta plåtar på 35 sekunder, kan trycka 4+4 med 15.000 ark/h och har KBAs system Autorun för att automatisk producera flera jobb utan att operatören behöver starta processen.

Installationen ska vara klar i november 2019.

Man säger att maskinen är optimerad för de nya marknadsvillkoren med lägre upplagor och fler ordrar. Enligt Stibo görs jobbyten på ner mot en halv minut, makulaturen reduceras med 50 procent och pressen förbrukar dessutom 30-40 procent mindre el än andra motsvarande pressar.

Investeringen, säger man, är ett steg i Stibo Completes omvandling från att vara ett rent produktionsbolag med fokus på stora upplagor till att i en mycket högre grad vara en ”grafisk stormarknad”. Detta är något man började prata om redan när man förvärvade svenska Gigantprint för ett år sedan.

Oatly fortsätter med sin skarpa fysiska kommunikation – nu också med produktmedia

I dagarna lanserade Oatly sin senaste kampanj ”spola mjölken” med stora inslag av fysisk kommunikation.

Bonnierförlagen anställer stjärnskott som ny vd

(Foto: Peter Jönsson)

Sara Börsvik tar i januari över som vd för Bonnierförlagen efter Håkan Rudels. (mer…)

Två nischade förpackningsbolag går samman – ny webbshop redan öppnad

Lennart Myrlöv och Peter Sandström från Grycksbo Box & Print tillsammans med Jakob Skarin från Jakebox. (Bild: Press)

Jakebox och Grycksbo Box & Print går samman i det nya bolaget Niceboxes. (mer…)

Konsumtionen av böcker ökar – förlagens försäljning sjunker

Konsumtionen av böcker ökar – under första halvåret 2019 med 5,1 procent – det är de digitala abonnemangstjänsterna som står för hela ökning. 

Tryckeri byter ut offset mot två nya digitalpressar

Investerar stort i digitaltryck. (mer…)

Z-Profil tecknar globalt avtal med jättekund

Z-Profil ska framöver sköta hanteringen av Komatsu Forests arbetskläder och produktmedia. (mer…)

Nedåt för samtliga mediekategorier i augusti 2019 – ”finns anledning till oro”

Många negativa faktorer som påverkar konsumtionen och därmed medieköpen.

Arctic Paper investerar i Polen för bredare produktportfölj

Arctic Paper har genomfört en investering på 10 miljoner euro vid sitt polska bruk i Kostrzyn. (mer…)

Clear Channel höjer priser på utomhusreklam för andra året i rad

Fler skärmar och hög efterfrågan sägs ligga bakom prishöjningarna