Startar nytt kontor – omsättning upp 29 procent

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Promotion eller Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Volt vann Bonniers print-annonstävling

Ämnen i artikeln: Bonnier TidskrifterVolt
Ämnen i artikeln: Bonnier TidskrifterVolt
redaktionen@branschkoll.se
Annons

”HFD måste sätta stopp för moms-cirkusen”

Ämnen i artikeln: Graphic Procédé

Ämnen i artikeln: Graphic Procédé
redaktionen@branschkoll.se
Annons

EU-förordningen om illegala skogsprodukter

Kommentar: European Timber Regulations (EUTR) trädde i kraft den 3 mars 2013. Den ska förhindra att olagligt avverkad skog används inom EU. I Sverige är det Skogsstyrelsen som ska se till att förordningen följs. Så här påverkar det den grafiska branschen och deras kunder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

OKI ska stärka inhouse-print inom retailbranschen

Ämnen i artikeln: OKI

IT-konsultföretaget Pedab har tecknat avtal med printleverantören OKI.

Man ska vända sig till kampanjintensiva branscher som detaljhandeln, vilket är i linje med Pedab satsning inom Retail-området, säger man i en kommentar. Marknadsavdelningen kan designa en kampanj och med kontorsskrivarens hjälp skriva ut rolluper, fönsteretiketter och nytt kampanjmaterial på plats och med samma kvalitet som från ett traditionellt tryckeri. Det kapar ledtider och ökar möjligheterna att butiksanpassa kampanjer.

– Pedab som tidigare har saknat ett starkt print-erbjudande kompletterar nu produktportföljen med OKI för att kunna erbjuda en komplett lösning till våra partners, säger Jesper Bartholdson, Pedabs koncernchef.

Pedab finns på pedab.se.

Ämnen i artikeln: OKI
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tyska dagstidningar individanpassas med hybridteknik

Ämnen i artikeln: KodakManroland
Ämnen i artikeln: KodakManroland
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skatteverket förlorar fler momsmål i Kammarrätten

Ämnen i artikeln: Graphic Procédé

Kammarrätten i Stockholm har avgjort ytterligare två mål med anknytning till den så kallade tryckerimomsen. (6542–6543-12 och 6866-12).

Ämnen i artikeln: Graphic Procédé
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Citats förra vd blir delägare i Collabra

Ämnen i artikeln: Collabra

Peter Stopp (LinkedIn), tidigare vd för Editaägda Citat, kliver in som 30-procentig delägare och ansvarig för affärsutveckling i förpackningsbyrån Collabra.

Man jobbar mellan designbyråer och tryckerier i förpackningsbranschen med att hantera framställning av förpackningsoriginal, i branschen kallat Artwork Management. Man jobbar med att utveckla processer och systemstöd tillsammans med produktion av original.

Peter kommer närmast från Citat, en av Sverige största reklam- och produktionsbyråer, där han var vd från 2008 fram till för ett år sedan.

– Förpackningen blir en allt viktigare del i marknadsmixen. Collabra har en unik position på marknaden som specialist inom implementering och hantering av förpackningsdekor från designbyrå till tryck. Jag ser en stor potential för bolaget inom det här området. Det är en växande nisch som hjälper företag att göra stora besparingar och få mer kontroll och där specialistkompetensen värderas högt. Min främsta uppgift blir att utveckla affären och driva tillväxt, säger Peter Stopp i en kommentar.

– Peter har precis den bakgrund vi behöver för att vara med och ta Collabra till nästa nivå och etablera oss som ledande nordisk aktör inom Artwork Management, säger Joanna Gränström, vd och en av grundarna av Collabra.

Collabra finns på www.collabra.se.

Ämnen i artikeln: Collabra
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon skippar också Ipex

Ämnen i artikeln: CanonIpexOcé

I ett kort meddelande kom idag beskedet att även Canon lämnar det numera kantrade skeppet Ipex. Det blir allt svårare för arrangören att hålla mässan vid liv.

– Det var inget lätt beslut, säger Patrick Chapuis, ansvarig för Production Printing Group på Canon Europa i en kommentar.

Man säger precis som tidigare avhoppare att man istället ska fokusera på egna kundevent. Det är bara att hoppas att arrangören orkar hålla fast vid den inslagna vägen mot en mässa som fokuserar på lösningar för crossmedia och digital publicering.

Ämnen i artikeln: CanonIpexOcé
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Printshop Mail förstärker i Norden

Objectif Lune, som utvecklar och säljer mjukvarorna Printshop Mail och Planet Press, har anställt Tomas Kvapil som nordisk återförsäljaransvarig. Tomas arbetade tidigare för Symantec och mer nyligen Nuance och har stor erfarenhet av att hjälpa och stödja återförsäljare och deras slutkunder meddelar företaget i ett pressmeddelande. Objectif Lune finns också på www.objectiflune.com.

Objectif Lune, som utvecklar och säljer mjukvarorna Printshop Mail och Planet Press, har anställt Tomas Kvapil som nordisk återförsäljaransvarig.

Tomas arbetade tidigare för Symantec och mer nyligen Nuance och har stor erfarenhet av att hjälpa och stödja återförsäljare och deras slutkunder meddelar företaget i ett pressmeddelande.

Objectif Lune finns också på www.objectiflune.com.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De kan vinna Guldnyckeln

Ämnen i artikeln: GuldnyckelnSwedma

DM-branschens tävling Guldnyckeln har utsett årets bästa kampanjer och i år är det DDB Stockholm, Pool och Kaplan RM som har flest nomineringar. Vinnarna presenteras den 21 mars på Guldnyckelngalan – men här är de nominerade:

DetaljhandelUppdragsgivareByrå
Arkaden – Modekalendern 2012VasakronanShout Advertising
Burger King – Paranormal AlertBurger KingShout Advertising
Christmas FriendsSvenska McDonald’sDDB Stockholm
RivningssajtenClas OhlsonGarbergs
Finansiella produkter och tjänster samt försäkringar
Brevet från bilenTrygg HansaDDB Stockholm
Gissa köttbullarICA BankenPool
Grävmaskinisten postar brevDina försäkringarDet
Nya MobilbankenSwedbankLBi Sverige
Spara för frihetSEBMRM Stockholm/McCann
Stockholm
Friskvård, sjukvård och hälsokost
#friskissthlmFriskis&Svettis StockholmVolt
FrölundastatynFrölunda HCWelcom
Fordon
BMW SelectedBMWIsobarjjp
Produkttillverkning och distribution
BullogramVAASAN SverigeVolontaire
Can you handle the taste?SpendrupsHumblestorm
KokosnötenNexansMecka
No Nuts – no Glory. Lansering av Marou StarbarKRAFT Foods, ConfectionaryINGO Stockholm
Publicering/ underhållning/ upplevelser
Delad glädje är dubbel glädjeParks and ResortsPool
Friends 4-everDisney ChannelPool
Slipsen i pannanGröna LundPool
The Ice Record ProjectShout Out LoudsTBWA
Viaplay i din Viasat-box,ViasatKaplan RM
Resor & transporter
Curators of SwedenSvenska institutet och VisitSwedenVolontaire
Sveriges bästa tidtell – Min reklamfilmSASWunderman
Vi älskar bilisterVästtrafikLazzo DM Byrå
Samhällsservice, skolor samt ideella organisationer
#matfördagenSoppkök StockholmPool
Den ekonomiska knapphetens tivoliMajblommans RiksförbundSturm & Drang
Det avfallssorterade DR-utskicketAlingsås KommunSturm & Drang
Skriv till Chiou och AlesAmnesty InternationalIK Stockholm
The Track-List Guest-ListBonniers KonsthallDDB Stockholm
Vem bryr sig?FörsvarsmaktenDDB Stockholm
Världens bästa liggplatsLAFAESTER
You’ll Never Wear That AgainStockholms StadsmissionDDB Stockholm
Telekom-, IT, el-, olje- och bensinbolag
Bopnytt – ett annorlunda nyhetsbrev för dig som är skeptisk till reklam i allmänhetHalebopSmicker
Din egen reklamfilm i mobilenHalebopSmicker
KontorsrevolutionenTDC SverigeIK Stockholm
SpänningssökarnaLunds EnergikoncernenNavigator
TårtanVisma SpcsMRM Stockholm
Övriga tjänster för konsumenter och företag
Management by fruitFruktleveransenHaystack
Specialkategorier
Analyspriset
Apoteket  – En långsiktig segmenteringsstrategiApoteketKaplan RM
Lojalitetssegmentering – Fallande kunderCoopOla Ottosson – Actionbase (delar av projektet)
Kreativitetspriset
Curators of SwedenSvenska institutet och VisitSwedenVolontaire
En resa genom årets svenska filmer till din brevlådaSvenska FilminstitutetLowe Brindfors
KokosnötenNexansMecka
The Ice Record ProjectShout Out LoudsTBWA
The Track-List Guest-ListBonniers KonsthallDDB Stockholm
Vem bryr sig?FörsvarsmaktenDDB Stockholm
Pris för bästa kundlojalitetsprogram
Apoteket  – Receptet på förnyelseApotektetKaplan RM
Bop i topp!! Ett lojalitetskoncept för ”Sveriges mest nöjda mobilkunder”.HalebopSmicker
JulaClub – en vinnare på rekordfartJulaJula Inhouse
Åhléns Klubb – En kundklubb i världsklassÅhlénsÅhléns marknadsavdelning
Personliga priser
Årets AD
Lisa VaccinoKampanj: En på Hundra för Bonniers KonsthallDDB Stockholm
Gavin SmartKampanj: Julens samlartallrik för Gatans LagWelcom
Gustav EgerstedtKampanj: Original vs. Remake för Elmsta 3000 Horror FestSaatchi & Saatchi Stockholm
Alexander Fredlund, Martin Baude & André PerssonKampanj: The Ice Record Project för Shout Out LoudsTBWA
Årets copywriter
Daniel VaccinoKampanj: Ett mer mångsidigt Gula sidorna för EniroDDB Stockholm
Martin Lundgren & Jeff SalomonssonKampanj: Vem bryr sig? för FörsvarsmaktenDDB Stockholm

 

 

Ämnen i artikeln: GuldnyckelnSwedma
redaktionen@branschkoll.se
Annons