Startar nytt kontor – omsättning upp 29 procent

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Promotion eller Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Tävlingen Årets dagstidningstryckeri redan avgjord

Ämnen i artikeln: V-TAB
Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Smartare trycksaker med 3 enkla verktyg på nätet

Det börjar dyka upp allt fler verktyg som hjälper trycksaksköpare att bli bättre på sitt jobb – och som samtidigt genererar mer affärer till aktören som erbjuder verktyget.

Även om dessa verktyg inte är era egna så använd dem – hjälp era kunder att använda dem – så att de trycksaker som produceras blir smartare – både prismässigt och för hållbarhetsarbetet. Båda resulterar

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny tjänst inför ”Flat rate” på tidskrifter

Ämnen i artikeln: Digitala magasin
Ämnen i artikeln: Digitala magasin
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bokomslaget går inte i graven med e-boken

Ämnen i artikeln: e-böcker

När boken blir digital försvinner, i alla fall som det ser ut just nu, omslagets funktion att dra uppmärksamhet till sig i butikens hylla. E-böcker öppnas direkt på bokens första textsida och hos de digitala bokhandlarna visas omslagen som små ”tumnaglar” som ställer helt andra kvar på formgivaren. Så omslaget försvinner knappast, men det måste anpassas till att visas som mycket små bilder, i olika storlekar beroende på enhet som läsaren har. Ibland blir det olika omslag – ett till den digitala och ett till den tryckta boken – men det skapar problem med igenkänning mellan den digitala och den fysiska världen.

James Bridle på The Guardian funderade på denna utveckling i veckan och säger att kanske kan texten i boken automatiskt skapa ett ”omslag” som visuellt kan beskriva dess innehåll? Han hänvisar bland annat till designern Stefanie Posavec som driver ett projekt som han kallar för ”Writing Without Words” där han testar olika sätt att visuellt beskriva en boks innehåll.

Men det kommer också att komma helt nya sätt att hitta fram till en bok – visuella bilder kommer att användas på nya sätt. Så även om omslaget kanske försvinner så som det ser ut idag, så kommer inte bilder som beskriver en bok att försvinna – de kommer bara att användas på nya sätt. Människan älskar, och kommer alltid att älska bilder.

Glöm inte heller att alla böcker som köps på nätet – men som trycks ”on demand” – ska att ha ett omslag som skyddar boken. Det skulle vara tråkigt om dessa omslag fortsätter att se ut som de gör just nu – stöpta i samma mall där bokens titel och författare skrivs ut mitt på sidan på samma sätt på alla böcker (Som till exempel i Bonniers pod-projekt). Glöm inte bort att en tryckt bok också ska vara skön att se på – så att den väcker lust att läsa.

Ola Karlsson
Branschkoll

Bild från Fotolia.com

Ämnen i artikeln: e-böcker
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Jeppe Wikström på Max Ström bokförlag får GYFs branschpris på 100.000 kronor

Ämnen i artikeln: GYF

Stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande, GYF, delar varje år ut priser till personer som på olika sätt utmärkt sig genom att bidra till branschens utveckling. I år går stiftelsens branschpris på 100 000 kronor till Jeppe Wikström på bokförlaget Max Ström. Detta meddelar GYF i ett pressmeddelande.

Juryns motivering lyder:
”Jeppe Wikström har under de senaste två decennierna med stort engagemang, tillsammans med sin hustru Marika Stolpe, skapat Bokförlaget Max Ström, där han är verksam som förläggare och marknadschef. Förlaget ger ut stora fotografiska och rikt illustrerade böcker av mycket hög kvalitet. Det läggs stor vikt vid innehåll och utformning liksom repro, tryck och bindning av det 20-tal titlar som ges ut årligen. Som krävande kund till den grafiska industrin har han också utvecklat dess företag och möjligheter. Jeppe Wikström är en stark och framåtdrivande entreprenör och årets branschpris är ett uttryck för uppskattning av hans insatser, vilka så tydligt stämmer med syftet för stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande.”

Prisutdelningen äger rum på Bok & Bibliotek i Göteborg den 27 september kl 17.00 i Molnets monter. Representanter för pressen är välkomna att delta.

Ämnen i artikeln: GYF
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lotta Külhorn får GYFs designpris på 50.000 kronor

Ämnen i artikeln: GYF

Stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande, GYF, delar varje år ut priser till personer som på olika sätt utmärkt sig genom att bidra till branschens utveckling. I år går stiftelsens pris i kategorin grafisk design på 50 000 kronor till Lotta Külhorn. Detta meddelar GYF i ett pressmeddelande.

Juryns motivering lyder:
”Lotta Kühlhorn har en lång verksamhet som grafisk formgivare i toppklass. Hennes arbeten spänner över hela det grafiska fältet med en stor andel bokformgivning. Hennes formspråk karakteriseras av glädje, färger och former. Hon är en mycket värdig mottagare av GYFs pris i kategorin grafisk design.”

Prisutdelningen äger rum på Bok & Bibliotek i Göteborg den 27 september kl.17.00 i Molnets monter. Representanter från pressen är välkomna att deltaga.

Ämnen i artikeln: GYF
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Joakim Allwin på IDG får GYFs utbildningspris

Ämnen i artikeln: GYF

Stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande, GYF, delar varje år ut priser till personer som på olika sätt utmärkt sig genom att bidra till branschens utveckling. I år går stiftelsens utbildningspris på 50 000 kronor till Joakim Allwin på IDG. Detta meddelar GYF i ett pressmeddelande.

Juryns motivering lyder:
”Joakim Allwin har under snart tio år bedrivit en omfattande utbildningsverksamhet genom tidskriftsförlaget IDGs verksamhet. För kreatörer på olika positioner har IDG skapat kurser och seminarier inom bl a typografi, grafiska verktyg och prepress men även kring innehåll och form med, sammanlagt, tusentals deltagare. Ett väldigt tydligt främjande av grafiska yrken.”

Prisutdelningen äger rum på Bok & Bibliotek i Göteborg den 27 september kl.17.00 i Molnets monter. Representanter från pressen är välkomna att deltaga.

Ämnen i artikeln: GYF
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konica Minolta och Epson på tryckeriturné

Ämnen i artikeln: EpsonKonica Minolta

Konica Minolta och Epson är på turné under de kommande veckorna och besöker fem svenska städer. Man ska visa upp det som man ser som marknadstrenderna inom den grafiska branschen just nu – och naturligtvis med tillhörande produkter. Det handlar bland annat om lösningar för automatiserad bokproduktion, förpackningstryck och variabeltryck.

Man lovar att bjuda på kunskap kring hur tryckerier kan optimera sin affär med det allra senaste inom digital teknologi.

Göteborg besöktes i förra veckan. Följande datum och platser för ligger under kommande veckor:

  • Göteborg – onsdag 19 och torsdag 20 september, Ullevi Konferenscenter, Paradentrén, Ullevigatan.
  • Stockholm – onsdag 26 och torsdag 27 september, Konica Minoltas lokaler, Solna strandväg 96.
  • Uppsala – torsdag 4 oktober, Koneos lokaler, Sylveniusgatan 5 i Uppsala.
  • Malmö – onsdag 10 och torsdag 11 oktober, Konica Minoltas lokaler, Jörgen Kocksgatan 9.
  • Gävle – torsdag 18 oktober, Koneos lokaler, Ingenjörsgatan 5 i Gävle.

Mer information finns här.

Ämnen i artikeln: EpsonKonica Minolta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryck i molnet

Ämnen i artikeln: OptimalprintSource Logistic
Ämnen i artikeln: OptimalprintSource Logistic
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Komm visar upp världens mest kreativa kommunikation

redaktionen@branschkoll.se
Annons