Startar byrå för varumärkesresor

lars_joensson_behindbrand
Lars Jönsson på Printforce har dragit igång en ny byråverksamhet med inriktning mot utveckling av varumärken. (Bild: Printforce)

2012 startade Lars Jönsson tryckeriet Printforce i Kungsbacka. Nu tar han det vidare och med nya byrån Behind Brand. De första kunderna är redan med på resan.

– Det handlar om att hjälpa företag förenkla för sina kunder. Det måste vara enkelt att vara kund till ett företag och det ska vi hjälpa till med, säger Lars Jönsson på Printforce till Branschkoll.

Det nya bolaget har Lars startat tillsammans med två kollegor i branschen. Stefan Friberg, som har lång erfarenhet inom marknadsföring och försäljning bland annat från Ica och Sifo och Jens Andersson med fokus på försäljning B2B och ledarskap.

Bolaget startades egentligen för att vara med i en offentlig upphandling. Den förlorades men eftersom man redan hittat flera nya kunder på den privata marknaden togs beslutet att utveckla idén vidare.

Tillsammans utgör det team som leder Behind Brand – och man jobbar med att hjälpa företag positionera sitt varumärke och förenkla ”köpresan”.

– Behind Brand är ju vårt företagsnamn och vi står bakom våra kunder och jobbar för att stärka kundernas varumärke, berättar Lars Jönsson.

Lars berättar att man vänder sig till små och medelstora företag med liten marknadsavdelning eller ingen marknadsavdelning alls. Ofta är det vd eller försäljningschef som själva har hand om marknadsföring och det värde man laddar varumärket med.

Växte fram med ett kundcase

2018 fick Lars en påringning av en gammal kund som precis hoppat av sin anställning och köpt upp en verksamhet i ett helt annat segment än vad dom arbetat i tidigare.

– De skulle ha hjälp med en enkel folder men mötet slutade i ett projekt kring att ”ladda om varumärket”.

Med en kort och enkel process som är anpassad för små företag bygger man upp ett varumärke och skapar den kommunikation som behövs. Webbsida, trycksaker, sociala medier och så vidare. Här han man knutit till sig flera resurser som kan hantera den kommunikation som krävs i varje enskilt fall.

– Vi startar med en genomlysning i form av en revision av företagets kundnytta. Det utmynnar i en handlingsplan

Revisionen tar runt fem timmar och men ger sedan kunderna en garanti – är man inte 100 procent nöjd så får man pengarna tillbaka.

– Kunden får ett ”smörgåsbord” med resurser om man jobbar tillsammans med Behind Brand.

Idag driver man kommunikationen för en handfull företag och ska nu satsa på att växla upp men fler nya företag som behöver hjälp av utveckla resan för sitt varumärke.

Annons

Så blir Sandryds nya lager

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu är vi igång igen

180 nyfikna och julklappssugna besökare kom till Birger Jarl för att medverka på en efterlängtad Höstmässa.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Därför är kläder av återvunnen PET en dålig idé

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ger även Linkedin upp – lämnar Kina

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Volvo släpper exklusiv och lyxig produktmedia

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Succé för Feel for Life – samlade in över 1 miljon

Största Feel for Life hittills samlade in över en miljon kronor till Barncancerfonden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gildan positionerar sig som hållbara

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bygghandel lanserar sin egen kollektion av arbetskläder

arbetskläder workwear PPE
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arbetskläder viktig del av den nya konceptbutiken ”alla” snackar om

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stadium vill bli ett Amazon för sportmode

redaktionen@branschkoll.se
Annons