Startar byrå för varumärkesresor

lars_joensson_behindbrand
Lars Jönsson på Printforce har dragit igång en ny byråverksamhet med inriktning mot utveckling av varumärken. (Bild: Printforce)

2012 startade Lars Jönsson tryckeriet Printforce i Kungsbacka. Nu tar han det vidare och med nya byrån Behind Brand. De första kunderna är redan med på resan.

– Det handlar om att hjälpa företag förenkla för sina kunder. Det måste vara enkelt att vara kund till ett företag och det ska vi hjälpa till med, säger Lars Jönsson på Printforce till Branschkoll.

Det nya bolaget har Lars startat tillsammans med två kollegor i branschen. Stefan Friberg, som har lång erfarenhet inom marknadsföring och försäljning bland annat från Ica och Sifo och Jens Andersson med fokus på försäljning B2B och ledarskap.

Bolaget startades egentligen för att vara med i en offentlig upphandling. Den förlorades men eftersom man redan hittat flera nya kunder på den privata marknaden togs beslutet att utveckla idén vidare.

Tillsammans utgör det team som leder Behind Brand – och man jobbar med att hjälpa företag positionera sitt varumärke och förenkla ”köpresan”.

– Behind Brand är ju vårt företagsnamn och vi står bakom våra kunder och jobbar för att stärka kundernas varumärke, berättar Lars Jönsson.

Lars berättar att man vänder sig till små och medelstora företag med liten marknadsavdelning eller ingen marknadsavdelning alls. Ofta är det vd eller försäljningschef som själva har hand om marknadsföring och det värde man laddar varumärket med.

Växte fram med ett kundcase

2018 fick Lars en påringning av en gammal kund som precis hoppat av sin anställning och köpt upp en verksamhet i ett helt annat segment än vad dom arbetat i tidigare.

– De skulle ha hjälp med en enkel folder men mötet slutade i ett projekt kring att ”ladda om varumärket”.

Med en kort och enkel process som är anpassad för små företag bygger man upp ett varumärke och skapar den kommunikation som behövs. Webbsida, trycksaker, sociala medier och så vidare. Här han man knutit till sig flera resurser som kan hantera den kommunikation som krävs i varje enskilt fall.

– Vi startar med en genomlysning i form av en revision av företagets kundnytta. Det utmynnar i en handlingsplan

Revisionen tar runt fem timmar och men ger sedan kunderna en garanti – är man inte 100 procent nöjd så får man pengarna tillbaka.

– Kunden får ett ”smörgåsbord” med resurser om man jobbar tillsammans med Behind Brand.

Idag driver man kommunikationen för en handfull företag och ska nu satsa på att växla upp men fler nya företag som behöver hjälp av utveckla resan för sitt varumärke.

Annons

Katastrofen i Japan påverkar även pappersindustrin

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bording visar ”Händelsestyrd reaktion” på marknadsförings- mässa

På veckans kombinerade IT- och marknadsföringsmässor i Kista utanför Stockholm handlar det mesta om Cloud computing, e-handel, crm och sociala medier. Men också mycket kretsar kring den

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Internaktiv tidningsannons får färg

Företaget Shikun & Binui Solaria jobbar med förnybar energi i Israel och reklambyrån Saatchi & Saatchi har gjort en annons för dem som är svartvit i tidningen men när den hålls upp mot solen får den färg och ytterligare text syns för läsaren.

Färgen är tryckt på baksidan och den lyser igenom papperet när den hålls upp mot ljuset. En nackdel är att annonsören också måste köpa baksidan på tidningssidan för att ha med annonsen i en tidning. Men en kul idé att involvera läsarna. Titta på filmen för att se effekten.

ARVE Error: need id and provider
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svårt med koncentrationen vid digital läsning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

1,5 miljoner svenska använder inte internet

Enligt internetstatistik.se finns det ungefär 1,5 miljoner ”icke-användare” av internet i Sverige, det vill säga människor som säger sig använda internet aldrig eller mycket sällan.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklam i tryck mest accepterat

I en undersökning från USA kommer det fram att de etablerade medierna, tidningar, magasin och tv, är de där reklamen är mest accepterad. Bäst tycker de tillfrågade om att se reklam i dagstidningar och magasin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya miljökrav på trycksaker från 2012

Pressmeddelande från Miljöstyrningsrådet 2011-03-09

Miljöpåverkan från böcker, tidningar, reklam och andra trycksaker ska minska genom de nya krav som ska kunna användas i upphandlingar. De nya kraven beräknas vara klara under 2012.

”Det är framför allt kemikalier och energiåtgången i processen som är de viktigaste miljöaspekterna för tryckeritjänster”, säger Christoffer Stavenow, jurist och projektledare på Miljöstyrningsrådet.

Det har hittills inte funnits några krav för tryckeritjänster även om många i tryckeribranschen jobbar med miljöfrågor, till exempel genom att köpa in miljöcertifierade produkter och arbeta enligt ett miljöledningssystem. De nya kraven tas fram för att upphandlare ska kunna ställa krav på minskad kemikalieanvändning och energieffektivisering på de produkter och tjänster de köper in.

Krav för papper är nu under remissbehandling och ska lanseras i slutet av maj, liksom krav för skogsråvara som ska lanseras under försommaren.

Just nu söker Miljöstyrningsrådet experter från branschen, upphandlande myndigheter och tryckerier som vill sitta med i den grupp som kommer att ta fram kraven för tryckeritjänster. Datum meddelas senare för ett intressentmöte om hur expertgruppen ska arbeta fram kriterierna.

I Sverige ändrades skrivningen i Lagen om Offentlig Upphandling (LOU) från 1 juli 2010 till att man ”bör” beakta miljö- och sociala aspekter vid offentlig upphandling.

För mer information, kontakta Christoffer Stavenow, projektledare och jurist, Peter Nohrstedt, verksamhetsansvarig för upphandling, eller Susanne Lång, kommunikationsansvarig på Miljöstyrningsrådet.

Läs mer här om hur expertgrupperna arbetar för att ta fram hållbarhetskriterier.

Miljöstyrningsrådet är regeringens expertorgan inom miljöanpassad och annan hållbar offentlig upphandling. Vi erbjuder stöd till den offentliga sektorn, organisationer och företag att upphandla hållbart genom de följande verktygen och tjänsterna: vägledning och kriterier för hållbar upphandling, miljöledning (EMAS) och miljö- och klimatrelaterad produktinformation (EPD).

 

redaktionen@branschkoll.se
Annons

JustNu-kedjan får gratis PR

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konkurserna minskar kraftigt i grafisk bransch

Konkursnivån är normal för det totala näringslivet men grafiska- och kommunikationsbranschen klarar sig mycket bättre jämfört med 2010.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tidningen är den nya katalogen

Att göra en tidning är lättare och mer flexibelt än en katalog vilket passar bra för företagen som hela tiden måste anpassa sin kommunikation efter trender och förändringar hos målgruppen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons