Startar byrå för varumärkesresor

lars_joensson_behindbrand

Lars Jönsson på Printforce har dragit igång en ny byråverksamhet med inriktning mot utveckling av varumärken. (Bild: Printforce)

2012 startade Lars Jönsson tryckeriet Printforce i Kungsbacka. Nu tar han det vidare och med nya byrån Behind Brand. De första kunderna är redan med på resan.

– Det handlar om att hjälpa företag förenkla för sina kunder. Det måste vara enkelt att vara kund till ett företag och det ska vi hjälpa till med, säger Lars Jönsson på Printforce till Branschkoll.

Det nya bolaget har Lars startat tillsammans med två kollegor i branschen. Stefan Friberg, som har lång erfarenhet inom marknadsföring och försäljning bland annat från Ica och Sifo och Jens Andersson med fokus på försäljning B2B och ledarskap.

Bolaget startades egentligen för att vara med i en offentlig upphandling. Den förlorades men eftersom man redan hittat flera nya kunder på den privata marknaden togs beslutet att utveckla idén vidare.

Tillsammans utgör det team som leder Behind Brand – och man jobbar med att hjälpa företag positionera sitt varumärke och förenkla ”köpresan”.

– Behind Brand är ju vårt företagsnamn och vi står bakom våra kunder och jobbar för att stärka kundernas varumärke, berättar Lars Jönsson.

Lars berättar att man vänder sig till små och medelstora företag med liten marknadsavdelning eller ingen marknadsavdelning alls. Ofta är det vd eller försäljningschef som själva har hand om marknadsföring och det värde man laddar varumärket med.

Växte fram med ett kundcase

2018 fick Lars en påringning av en gammal kund som precis hoppat av sin anställning och köpt upp en verksamhet i ett helt annat segment än vad dom arbetat i tidigare.

– De skulle ha hjälp med en enkel folder men mötet slutade i ett projekt kring att ”ladda om varumärket”.

Med en kort och enkel process som är anpassad för små företag bygger man upp ett varumärke och skapar den kommunikation som behövs. Webbsida, trycksaker, sociala medier och så vidare. Här han man knutit till sig flera resurser som kan hantera den kommunikation som krävs i varje enskilt fall.

– Vi startar med en genomlysning i form av en revision av företagets kundnytta. Det utmynnar i en handlingsplan

Revisionen tar runt fem timmar och men ger sedan kunderna en garanti – är man inte 100 procent nöjd så får man pengarna tillbaka.

– Kunden får ett ”smörgåsbord” med resurser om man jobbar tillsammans med Behind Brand.

Idag driver man kommunikationen för en handfull företag och ska nu satsa på att växla upp men fler nya företag som behöver hjälp av utveckla resan för sitt varumärke.

Annons

L-Shop-Team kommer till Unitedprofile

Nu finns den tyska leverantören L-Shop-Team ansluten till Unitedprofiles plattform både i Sverige och i Norge.

Med väskor från Bags2Go och textilier från kända varumärken som Build Your Brand, Promodoro, Roly och Miners Mate har L-Shop ett sortiment som passar alla, skriver man i ett nyhetsinlägg.

– Sedan 2017 har L-SHOP-TEAM byggt upp ett nära samarbete med duktiga återförsäljare och tillsammans med Unitedprofile kommer vi att kunna utöka samarbetet med nya och befintliga kunder, säger Jacob Bertelsen, direktör förL-Shop-Team i Skandinavien.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Merchandise-kungen gör det igen

Tesla Merchandise Elon Musk

Det finns bara en Elon Musk.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Amazon i siffror – så stort är företaget

Stor blir större, här är lite färska siffror som understryker Amazons… världsherravälde

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten investerar i fashiontech-bolag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny grafisk storkoncern bildas i Norge

Får en omsättning på 690 miljoner norska kronor.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Retail-branschen samlas i Stockholm – här är print & pack-aktörerna som är med

Nästa års stora mötesplats för retail-branschen och dess leverantörer blir i Kista. Här ser du alla 38 grafiska aktörer som ställer ut.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De plockar in svenskt tryckeri på sin e-handelsplattform för förpackningar

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Aller Media lägger ner Frida

Cia Jansson Aller Media

Unga människor nås nu, enligt Aller Media, framgångsrikt via infuencers och man lägger ner tidningen Frida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kommun stänger tryckeri – ”utsätter andra aktörer på marknaden för osund konkurrens”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PSI skjuts upp till slutet av april

psi mässa profilprodukt

Produktmedia-mässan PSI får nya datum.

redaktionen@branschkoll.se
Annons