Logga in

Startar byrå för varumärkesresor

13 maj, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Lars Jönsson på Printforce har dragit igång en ny byråverksamhet med inriktning mot utveckling av varumärken. (Bild: Printforce)

2012 startade Lars Jönsson tryckeriet Printforce i Kungsbacka. Nu tar han det vidare och med nya byrån Behind Brand. De första kunderna är redan med på resan.

– Det handlar om att hjälpa företag förenkla för sina kunder. Det måste vara enkelt att vara kund till ett företag och det ska vi hjälpa till med, säger Lars Jönsson på Printforce till Branschkoll.

Det nya bolaget har Lars startat tillsammans med två kollegor i branschen. Stefan Friberg, som har lång erfarenhet inom marknadsföring och försäljning bland annat från Ica och Sifo och Jens Andersson med fokus på försäljning B2B och ledarskap.

Bolaget startades egentligen för att vara med i en offentlig upphandling. Den förlorades men eftersom man redan hittat flera nya kunder på den privata marknaden togs beslutet att utveckla idén vidare.

Tillsammans utgör det team som leder Behind Brand – och man jobbar med att hjälpa företag positionera sitt varumärke och förenkla ”köpresan”.

– Behind Brand är ju vårt företagsnamn och vi står bakom våra kunder och jobbar för att stärka kundernas varumärke, berättar Lars Jönsson.

Lars berättar att man vänder sig till små och medelstora företag med liten marknadsavdelning eller ingen marknadsavdelning alls. Ofta är det vd eller försäljningschef som själva har hand om marknadsföring och det värde man laddar varumärket med.

Växte fram med ett kundcase

2018 fick Lars en påringning av en gammal kund som precis hoppat av sin anställning och köpt upp en verksamhet i ett helt annat segment än vad dom arbetat i tidigare.

– De skulle ha hjälp med en enkel folder men mötet slutade i ett projekt kring att ”ladda om varumärket”.

Med en kort och enkel process som är anpassad för små företag bygger man upp ett varumärke och skapar den kommunikation som behövs. Webbsida, trycksaker, sociala medier och så vidare. Här han man knutit till sig flera resurser som kan hantera den kommunikation som krävs i varje enskilt fall.

– Vi startar med en genomlysning i form av en revision av företagets kundnytta. Det utmynnar i en handlingsplan

Revisionen tar runt fem timmar och men ger sedan kunderna en garanti – är man inte 100 procent nöjd så får man pengarna tillbaka.

– Kunden får ett ”smörgåsbord” med resurser om man jobbar tillsammans med Behind Brand.

Idag driver man kommunikationen för en handfull företag och ska nu satsa på att växla upp men fler nya företag som behöver hjälp av utveckla resan för sitt varumärke.

Stockholmstryckerier flyttar ihop – ”vi skapar ett fantastiskt starkt mediahus”

Nytt verktyg för livscykelanalyser av förpackningar

Ett nytt verktyg från Billerudkorsnäs visar att många företag skulle kunna minska sina förpackningars klimatpåverkan med upp till 50 procent.

Svenska konsumenter vill ha förpackningar av papper

Organisationen Two Sides, som verkar för att främja den grafiska branschen och lyfta papprets hållbarhet, har genomfört en ny omfattade studie där man frågat europeiska konsumenter om deras förpackningspreferenser. (mer…)

Är mässorna på väg att smyga igång igen? – ”Vi måste få börja agera och planera för framtiden”

Lotta Frenssen, Christian Clemens, Carin Kindbom och Joachim Warnberg vill få igång mässbranschen igen.

I början av året var det breaking news när mässor blev inställda, men så började inställningarna hagla in och det blev snabbt vardagsmat, nu är situationen den omvända och ”breaking news” är om en mässa faktiskt blir av. Samtidigt så vill nu flera av Sveriges största mässarrangörer att man åter ska få dra igång verksamheten.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v21)

Vecka 21: Ytterligare ett steg framåt för den civilgrafiska branschen i Norden. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Tryckeriet som ska hjälpa företag ur krisen med antimikrobiella trycksaker

Vill du få dina kunder att känna sig trygga? Tryck med antimikrobiellt lack!

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.