Logga in

Startar byrå för varumärkesresor

13 maj, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Lars Jönsson på Printforce har dragit igång en ny byråverksamhet med inriktning mot utveckling av varumärken. (Bild: Printforce)

2012 startade Lars Jönsson tryckeriet Printforce i Kungsbacka. Nu tar han det vidare och med nya byrån Behind Brand. De första kunderna är redan med på resan.

– Det handlar om att hjälpa företag förenkla för sina kunder. Det måste vara enkelt att vara kund till ett företag och det ska vi hjälpa till med, säger Lars Jönsson på Printforce till Branschkoll.

Det nya bolaget har Lars startat tillsammans med två kollegor i branschen. Stefan Friberg, som har lång erfarenhet inom marknadsföring och försäljning bland annat från Ica och Sifo och Jens Andersson med fokus på försäljning B2B och ledarskap.

Bolaget startades egentligen för att vara med i en offentlig upphandling. Den förlorades men eftersom man redan hittat flera nya kunder på den privata marknaden togs beslutet att utveckla idén vidare.

Tillsammans utgör det team som leder Behind Brand – och man jobbar med att hjälpa företag positionera sitt varumärke och förenkla ”köpresan”.

– Behind Brand är ju vårt företagsnamn och vi står bakom våra kunder och jobbar för att stärka kundernas varumärke, berättar Lars Jönsson.

Lars berättar att man vänder sig till små och medelstora företag med liten marknadsavdelning eller ingen marknadsavdelning alls. Ofta är det vd eller försäljningschef som själva har hand om marknadsföring och det värde man laddar varumärket med.

Växte fram med ett kundcase

2018 fick Lars en påringning av en gammal kund som precis hoppat av sin anställning och köpt upp en verksamhet i ett helt annat segment än vad dom arbetat i tidigare.

– De skulle ha hjälp med en enkel folder men mötet slutade i ett projekt kring att ”ladda om varumärket”.

Med en kort och enkel process som är anpassad för små företag bygger man upp ett varumärke och skapar den kommunikation som behövs. Webbsida, trycksaker, sociala medier och så vidare. Här han man knutit till sig flera resurser som kan hantera den kommunikation som krävs i varje enskilt fall.

– Vi startar med en genomlysning i form av en revision av företagets kundnytta. Det utmynnar i en handlingsplan

Revisionen tar runt fem timmar och men ger sedan kunderna en garanti – är man inte 100 procent nöjd så får man pengarna tillbaka.

– Kunden får ett ”smörgåsbord” med resurser om man jobbar tillsammans med Behind Brand.

Idag driver man kommunikationen för en handfull företag och ska nu satsa på att växla upp men fler nya företag som behöver hjälp av utveckla resan för sitt varumärke.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)

De blir exklusiv återförsäljare av laserstans i Europa

Motioncutter lägger ut försäljning och service av sin laserstans.

Storförlag säger upp avtal med Readly

(Bild: Readly)

Den digitala tidskriftstjänsten Readly tappar svenskt innehåll.

Reklamtröttheten fortsätter öka – men måste det finnas reklam så ska den vara fysisk eller på biografen

Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl är bekymrad över utvecklingen.

6 av 10, eller ja, 59 procent av svenskarna är negativa till reklam och andelen som är ”mycket negativa” har ökat till drygt 20 procent, enligt

Medieinvesteringarnas kraftiga nedgång mattades av i augusti

Siffrorna visar på en ökning men det är fortfarande minussiffror på grund av en kalendereffekt – men det finns tecken på återhämtning.

Tryckeriförvärv i Västerbottens inland

Till vänster står Lennie Nylén som är vd för Original Tryckeri tillsammans med Roger Broberg tidigare vd på Nya Tryckeriet i Lycksele.

Original Tryckeri har tagit över Nya Tryckeriet i Lyckseles konkursbo där även Lycksele Annonsblad ingår. Original tryckeri finns i dag i Umeå och Sundsvall och nu lägger man alltså till Lycksele till listan. (mer…)

Frontpac investerar 40 miljoner i ny produktionsutrustning

Ny produktionsutrustning hos Frontpac i Arlöv ska fördubbla kapaciteten.

Frontpac storsatsar och gör nu en investering på 40 miljoner kronor i ny produktionsutrustning, (mer…)