Staples Branding Solutions söker Anbudskoordinator

Har du kunskap om produktmedia och leverantörer inom branschen? Här får du en varierande roll där du ges möjlighet att utvecklas!

Nu kan du bli en del av vårt Staples Branding Solutions-team i Mölndal i rollen att koordinera och supportera i anbudsprocessen. Som Anbudskoordinator är du länken mellan Staples Branding Solutions och Staples anbudsavdelning där du i ett tätt samarbete med anbudsspecialist säkerställer val av artiklar, leverantörer och leveransuppsättningar.

Staples Branding Solutions är ett eget affärsområde inom Staples Solutions som erbjuder företag och organisationer arbetskläder, profilkläder, produktmedia, trycksaker och lifestyle-produkter. För att vi skall fortsätta växa söker vi nu dig med tidigare branschkunskap kombinerat med driv, engagemang och öga för detaljer.

VAD KAN VI ERBJUDA DIG?

Staples Branding Solutions befinner sig i en expansiv fas med spännande möjligheter för rätt person. Vi erbjuder dig ett företag som ligger i framkant och vi återfinns i alla fyra nordiska länder. Som Anbudskoordinator blir din roll att supportera anbudsprocessen med Branding Solutions produkter i offentliga och privata upphandlingar.

Staples Corporate Responsibility (CR) arbete omfattar vårt engagemang i det samhällsansvar vi har som företag. Staples CR är uppbyggt kring tre grundpelare – samhälle, miljö och etik – och uttrycker vår önskan att bidra till inkluderande samhälle, praktisera god affärsetik samt ta ansvar för miljön.

Dina framtida arbetsuppgifter

  • Driva arbetet av artiklar i anbudet och agerar som en länk mellan Staples Branding Solutions och säljorganisationen tillsammans med en anbudsspecialist, från förfrågan till sign-off där kundens pris & leverans presenteras.
  • Administrera våra leverantörer i vårt lagerhanteringssystem, affärssystem och webshops-system för att strategiskt forma affären vid varje nytt anbud utefter kundens specifika behov och krav.
  • Administrera alla uppgifter rörande artikelsättning, e-comlösningar och implementering inför ett anbud och skriver även informativ text om Branding Solutions och referenskunder för att säkerställa anbudets korrekthet.

ROLLEN INNEBÄR OCKSÅ

Staples Branding Solutions har kontor i Mölndal, men möjlighet finns att arbeta från Staples Swedens huvudkontor som är placerat i Borås. Du arbetar dagligen nära medarbetarna på Staples Branding Solutions och vårt anbudsteam i Borås. I rollen som Anbudskoordinator är du även delaktig i framtagandet av våra strategiska planer för att öka lönsamheten på kunden. Du ansvarar också för att våra skall-, kvalitets- och miljökrav uppfylls, dels utifrån kundens krav men också utifrån Staples interna policyer och riktlinjer. Det är nytt för oss att få en Anbudskoordinator till Staples Branding Solutions, men arbetsmomenten och processen finns internt. Tjänsten förväntas tillträda under kvartal ett 2021.

VEM ÄR DU?

Vi ser att du som söker har erfarenhet av och förståelse för våra produkter och olika artiklar från våra leverantörer i branschen. Vi tror att du kommer att lyckas hos oss om du tidigare har arbetat inom produktmedia eller profilkläder, kanske i en administrativ eller supporterande roll. Rollen innehåller mycket administration och du hanterar därför program som Office 365, Teams och Excel utmärkt. Du har också en bra förmåga att utrycka dig förklarande på svenska och engelska.

Som person har du förmåga att hantera tighta tidsschema och deadlines gentemot våra leverantörer och samtidigt behålla fokus på detaljer. Du har också en förmåga att planera affärscase ur ett vinstdrivande perspektiv vilket kräver noggrannhet och analytisk förmåga.

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt

Temo byggde nytt tryckeri mitt i pandemin – ”Vi ska vara en produktionshubb i tryckeribranschen”

Under 18 år växte man kontinuerligt i sina gamla lokaler i Vällingby men till slut gick det inte längre. Nu har man flyttat in i en helt ny anläggning i Järfälla norr om Stockholm och samtidigt investerat stort i ytterligare en offsetpress, fyra kuverteringsmaskiner, en digitalpress och en ctp.

Kraftigt höjda fasta kostnader och en investering på tio miljoner kronor mitt i en global pandemi. Nervöst kan man tänka sig? 

– Nu är det roligt att gå till jobbet igen, svarar bröderna Magnus och Johan Forsberg som driver Temo Mailer.

Nu har man dessutom anställt en ny säljare som ska jobba mer aktivt med försäljning till alla tryckerier.

– Valet att vara kvar på gamla stället fanns inte. Vi hade aldrig kunnat utvecklas där så vi var tvungna att göra något. Vi hade enpallslager och inte ens en lastkaj – det gick helt enkelt inte, säger Magnus Forsberg.

Johan Forsberg tillsammans med Johan Engkvist som är ny säljare sedan en tid tillbaka.

Satsar med ny säljare

Nu ska man kunna bli upp mot 30 personer i de nya lokalerna där man idag kör ett skift så det finns plats att växa vidare. Men då gäller det att bli mer aktiv på marknaden. Med anledning av detta har en veteran i branschen tagits in – Johan Engkvist som under väldigt många år bara har jobbat som säljare mot andra tryckerier på olika företag i branschen. 

– Johans uppdrag är att göra Temo mer kända hos tryckerierna i hela landet, säger Magnus och Johan.

Det handlar om allt från små copyshops till alla de största tryckerierna. Ingen är för stor eller för liten för att jobba med Temo.

– Potentialen är jättestor och jag ska se till så att det känns enkelt och tryggt att använda oss som underleverantör, säger Johan Engkvist.

Budskapet till branschen är: Tryck det ni vill själva – vi tar hand om resten.

Lastkajen ligger mitt i fastigheten – detta är något man inte hade på det gamla stället.

Självklart med offset

Investeringar har man historiskt nästan alltid prickat ”fel” som exempelvis 2009 – när man mitt i finanskrisen – investerade i en 8-färgare rulloffsetpress. Så att den här flytten skulle ske under ett krisår tänker bröderna Forsberg inte är så förvånande.

Inför flytten den här gången investerade man i ytterligare en 8-färgare rulloffsetpress – en begagnad press som är upprustad till toppskick. 

– Livslängden är en helt annan för offsetpressar så det är mycket billigare i längden, säger Johan Forsberg.

– Vi övervägde självklart inkjet men det kräver en helt annan affärsmodell, tillägger Magnus.

Temo Mailer producerar alla typer av trycksaker och kuvert, i och med flytten, har man nu också investerat i kuvertering och mer efterbearbetning. I det nya huset fick man också plats att ta in företaget TM Bokbinderi och därmed har man nu det mesta inhouse för alla typer av trycksaker.

– Vi är bra på alla korta puckar inom reklam- och kontorstryck men också utskick, både ADR och ODR, för detta har vi nu allt som behövs i huset.

Förutom de stora rulloffsetpressarna har man också flera digitalpressar från Ricoh och en uppsjö av utrustning för efterbehandling och kuvertering.

– Ledtiderna är väldigt korta idag och där måste man kunna vara väldigt snabb för att serva kunderna så de blir nöjda.

På digitaltrycksidan har man två Ricoh-maskiner som bland annat trycker kuvert utfallande.

Stor produktionspartner till branschen

Den största delen av verksamheten bygger på att man är underleverantör till andra tryckerier, printföretag och trycksaksförmedlare. Det finns en del direktkunder men detta är inte en marknad man bearbetar aktivt.

– Vi har med flit aldrig marknadsfört oss och vi fyller våra maskiner till stor del genom att jobba med andra tryckerier och förmedlare. 

– Och nu har vi för första gången anställt en säljare i Johan Engkvist som ska bearbeta tryckerierna runt om i landet, säger Johan Forsberg.

Kuverttryck är också en stor del av verksamheten och de trycker man till stor del i de specialanpassade offsetpressarna men också digitalt. Därför var det naturligt att också investera i kuvertering.

Lagom är bäst inom automatisering

För Temo skapar automatisering ibland stora problem eftersom felaktiga dokument kommer in i produktionen

– Alla säger att om man inte gör allt automatiserat så funkar det inte – för oss är det tvärt om – om vi inte lägger manuell tid på jobben så funkar det inte, säger Magnus.

– Vi upptäcker när kunderna missar saker. Det är en stor del av vår service.

”Vi kan göra allt”

– Vi printar också mer storskaligt med digitaltryck direkt på kuvert. Eller adressering med inkjet på kuvert och brevpapper. Eller personifierat direkt i digitalpressarna, säger Johan.

I den nya anläggningen finns nu totalt sett en väldigt bred produktionsapparat.

– Drar vi igång alla maskiner kan vi trycka allt, efterbearbeta och kuvertera på mindre än en dag. Gärna med en stans eller perforering också.

– Vi blir en väldigt snabb och flexibel produktionspartner till våra kunder helt enkelt, avslutar Magnus.

redaktionen@branschkoll.se

Branschkoll växer med nytt bevakningsområde

Idag lanserar Branschkoll sin senaste satsning – “Pack & Etikett” – omvärldsbevakning för branscherna förpackning och etikett.

redaktionen@branschkoll.se

Packnorth: Tre förpackningstrender från Afry

redaktionen@branschkoll.se

Rapport från en digital förpackningsmässa

redaktionen@branschkoll.se