Stampen-gruppen köper Gränstryck (Tanums Offsettryckeri)

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Lietpak Sweden byter vd

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklaminvesteringarna i USA ökade kraftigt under 2021

Ämnen i artikeln: Reklammarknaden
Ämnen i artikeln: Reklammarknaden
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vinga förvärvat av Xindao

Ämnen i artikeln: Vinga of SwedenXindao

Det är den i grunden holländska leverantören Xindao som köper Vinga – en av Sveriges större leverantörer inte minst inom gåvor.

Rijswijk i Holland 27 juni, Xindao tillkännager att man förvärvat Vinga och ska därmed stärka sin position i Norden som gåvoleverantör.

Förvärvat kommer ge en rad positiva effekter menar bolagen, bland annat kommer kunderna få tillgång till ett större produktutbud. Xindao kommer dra nytta av Vingas kunskap inom presentkort och Vinga i sin tur kommer kunna använda sig av Xindaos kunskaper inom hållbarhet.

Är engagerade medägare

Xindao värderar den självständighet och entreprenörsanda som tagit Vinga dit man är idag, därför kommer bolaget i hög grad drivas självständigt och hela Vingas ledningsgrupp blir kvar på sina nuvarande positioner. Vidare så har samtliga ägare återinvesterat en signifikant del av de pengar man fått av förvärvet och är högt motiverade att fortsätta utveckla affären i framtiden, skriver man i ett pressmeddelande.

– Under de gångna månaderna har jag insett hur många gemensamma nämnare vi har och hur lika våra företagskulturer är. Vinga kommer nu kunna dra nytt av Xindaos omfattade kunskap inom hållbarhet, deras breda portöflj och deras existerade säljkanaler runt om i Europa. Jag är säker på att det här partnerskapet kommer generera värde för våra kunder och göra de enklare för oss att nå dit vi vill, säger Vingas vd Calle Dahlin.

Vinga grundades i Borås 2005 och idag är man cirka 48 anställda och samarbetar med runt 280 återförsäljare framförallt i Sverige. Bolaget omsatte 187 miljoner kronor vid sitt senaste bokslut (2021-06).

Ämnen i artikeln: Vinga of SwedenXindao
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Midocean förvärvat

profilprodukt vattenflaska kvinna tjej
Ämnen i artikeln: Midocean

Skapar en jätteleverantör inom både profil-textil och hårda produkter som omsätter 290 miljoner euro tillsammans. ”Midocean är fantastisk möjlighet för oss att diversifiera oss och addera hårda produkter med tryck till vår portfölj ”

Ämnen i artikeln: Midocean
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Emballator lanserar ny ”twist off recap”-tub

Emballator Tectubes introducerar en ny tub med Twist off Recap-lösning för mindre doser. Den integrerade förslutningen reducerar materialet med 10 procent och den optimerade tillverkningsprocessen minimerar koldioxidavtrycket, skriver man i ett pressmeddelande.

Den nya tuben går att använda till olika applikationer, från läkemedel till kosmetiska produkter. Den är tillverkad i monomaterial vilket gör den enklare att återvinna. Den ingår i en serie mindre tuber som lanserades i maj under namnet Small Dose-serien

Den nya Small Dose-serien inkluderar tubmodellerna Twist off Recap, Twist off Reseal, Twist off Reclose, Twist Off, Twist off Reclose Aluminium och Capped Aluminum.

Alla produkter är tillverkade med grön el och i en produktionsprocess som uppfyller standarderna ISO 9001:2015, ISO15378:2017 och ISO 14001.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Branschkollpodden: Vividyes vd Johanna Nissén Karlsson

Vividyes teknik gör det möjligt att ta bort textiltryck från kläder och återanvända kläderna igen, varför inte med ett nytt tryck.

Bolaget som grundades baserat på forskning från Chalmers erbjuder idag en sluten cirkel för borttagning och återvinning och samarbetar med flera svenska tryckerier. I det här avsnittet av Branschkollpodden pratar vi med bolagets vd och medgrundare Johanna Nissén Karlsson.

Borttagningsbart textiltryck vad betyder det?

– Det betyder att vi kan applicera ett tryck på en textil och när man vill ta bort det på grunda av att du vill byta logga eller design kan vi ta bort det utan att skada fibern. Textilen ska ha samma kvalitet som innan du satte på trycket.

Hur kom det sig att ni startade det här bolaget?

– Jag och min medgrundare Gustav kom i kontakt med forskare på Chalmers som hade utvecklat under många år en färg som är borttagbar. Därefter började vi fråga företag om de hade en behov av den produkten och identifierade snabbt kläder med tryck som är mellan 15-20 procent av alla kläder idag.

Ni har er produkt ute hos svenska tryckerier nu som delvis arbetar med er teknik

– Ja, vi började jobba med tryckerier tidigt i processen, det är ju de som är proffs på själva tryckbiten och det har varit väldigt viktigt i utvecklingsprocessen att tidigt testa hos tryckerierna. Vi levererar vår färg men sen trycker tryckeriet med sina egen färg ovanpå. Det är vi nog med att förklara att vi är integrerade i existerade system, så de behövs inte köpas in nya maskiner.

Kan våra lyssnare hjälpa er på något sätt tror du eller måste man vara kemist?

– Det vi behöver mer av är tryckkompetens, vi är duktiga på kemin men vi är inte proffs på tryckdelen så där är det jätteviktigt att ha med oss bra samarbetspartners och vi är alltid öppna för att prata med personer som är duktiga inom det området.

Tycker du det här låter spännande, besök www.vividye.com eller boka in en padel med Johanna (om du vågar!).

Lyssna på hela avsnittet här:

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skydda ansluter sig till Unitedprofile – ”ett stort steg för oss”

Häromveckan meddelande Unitedprofile att PPE-experten Skydda anslutit sig till plattformen med sina 12 största varumärken och intresset från återförsäljare-ledet sägs redan ha varit omfattande.

– Det är ett stort steg för oss att Skydda kommer in på Unitedprofiles plattform med sina 12 största varumärken och målet på sikt är att de ska ligga med med alla varumärken, berättar Magnus Lindblad konceptansvarig på Unitedprofile och fortsätter:

– Vårt utbud av skyddsprodukter innan har varit ganska fokuserat på textil, alltså arbetskläder, byxor och jackor. Men med de varumärken Skydda representerar får våra ansluta återförsäljare tillgång till ett mycket större utbud av personligt skydd, så som hjälmar, fallskydd och första hjälpen-produkter.

Bland de varumärken som Skydda nu ansluter till Unitedprofile finns 3M, Arbesko, Peltor och Cederroth. Vidare så lagerförSkydda majoriteten av sina produkter centralt vilket betyder samlade frakter och mindre transporter.

– Det tog fart direkt, våra kunder hoppade på Skyddas sortimentet, det är verkligen stort för oss att få ombord en så kunnig aktör med hela den bredden de har på personligt skydd, avslutar Mange Lindblad.

”Profilaktörerna kommer kunna bredda sin affär”

Branschkoll har även pratat med Elias Hellberg som är KAM på Skydda och som varit drivande i att få det här samarbetet på plats. Han berättar att Skydda legat med hos Unitedprofile med varumärket L.Brador tidigare och att det fungerat väldigt bra.

– Vi har varit med med L.Brador tidigare och det har faktiskt gett oss mycket mer försäljning än vi trodde innan. Därav kliver vi nu in med våra 12 största varumärken. Vi ser det som ett steg mot att bredda vår affär som varit kopplad framförallt till byggåterförsäljare och industributiker innan, sägerElias Hellberg och fortsätter:

– Och det här blir ju en breddning av affären även för profilaktörerna, jag tror många av deras kunder köper våra typer av produkter någon annanstans idag och nu kan återförsäljarna erbjuda även personligt skydd vid sidan av sin vanliga affär, det blir ett ben till att stå på.

Tillgång till Skyddas branschkunskap

En av Skyddas främsta uspar sägs vara deras kompetens inom just säkerhet, vid sidan av att leverera personligt skydd håller man utbildningar, föreläsningar om arbetsplatsolyckor samt är ute hos sina kunder och gör undersökningar och riskbedömningar.

Vidare har man en digital kunskapsbank med omfattande information om de olika produkter man säljer och områden man är verksamma inom. Den här kunskapen får nu de som börjar jobba med Skyddas sortiment tillgång till.

– Alla som vill aktivera vårt sortiment får tillgång till all kunskap som ligger på Skydda.se och vår bredd. Och man ska inte tveka på att kontakta oss om man vill se på möjligheterna att bredda sina affärer och passa på att sitta ner med en våra säljare, avslutarElias Hellberg på Skydda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stor sammanslagning i det norska leverantörsledet

✔️Stora inom emballage, profil och print. ✔️Två norska grossister går samman. ✔️Tillsammans omsätter de 1,3 miljarder kronor.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Succé i USA ligger delvis bakom Prevox framgångar

Prevox listar de faktorer som ligger bakom bolagets kraftiga tillväxt de senaste åren.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

En av Norges största workwear-leverantörer kommer till Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]