Logga in

Spreadshirt investerar 100 miljoner i ny print-kapacitet

22 augusti, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Satsar på att sätta en ny standard i branschen för kvalitet och leveranstider – ”vi kommer aggressivt expandera vårt produktutbud”.

Spreadshirt, ”on demand”-leverantören av tryckta kläder och affischer, planerar att investera 10 miljoner dollar i sin maskinpark de kommande två åren. Bolaget investerar för att möta ökad efterfrågan och för att kunna utöka med nya produkter, vidare så vill de sätta en ny standard i branschen för kvalitet och leveranstider.

Två Kornits till Europa 2020

Spreadshirt ska bland annat köpa in två Kornit Atlas, den senaste modellen från de israeliska bolaget Kornit, som är de textila digital-printernas motsvarighet till Rolls Royce. Maskinerna ska gå till Spreadshirts anläggningar i Polen och Tjeckien.

Ytterligare två Atlas-printers anlände i dagarna till Spreadshirts amerikanska tillverkningsenheter i Henderson och Greensburg.

– Spreadshirt är marknadsledande på print-on-demand i 18 länder och företaget växer fort. Vidare så önskar många tredjepartsföretag att få tillgång till vår tryckkapacitet, säger bolagets vd Philip Rooke, i ett pressmeddelande.

Tryck på polyester, brodyr och UV-tryck på annat än kläder

Förutom bolagets kärnverksamhet som är tryck på bomull så ska de utveckla sitt produktutbud till att även inkludera tryck på polyester-baserad sportkläder, broderi på profilkläder och maskiner som trycker med UV på annat än kläder.

– Under 2020 kommer vi aggressivt expandera vårt produktutbud och de tekniker vi använder för de företag som använder våra tjänster och för vår egen kundbas, avslutar Philip Rooke.

Philip Rooke vd för Spreadshirt.

Podd: Han vill omdefiniera tryckindustrin – ”Tillväxtmöjligheterna är enorma”

”Det har aldrig varit en mer spännande tid för den grafiska industrin än den tid vi står inför nu. Tillväxtmöjligheterna är enorma”. Detta säger Henrik Müller Hansen, Gelatos grundare, i det senaste avsnittet av Branschkollpodden. Om du är entreprenör och vill få nya idéer inför framtiden – så är det spännande lyssning. (mer…)

Grundaren lämnar Lasertryk – ska satsa vidare på pizzabranschen

Duon som startade Lasertryk skiljs nu åt, i alla fall som kollegor på tryckeriet, när Anders Grønborg (t.h.) lämnar bolaget. (Bild: Lasertryk)

Anders Grønborg lämnar sina poster på Lasertryk och Scandinavian Print Group som han grundade tillsammans Esben Mols Kabell för över 20 år sedan.

Elanders och Universeum ska folkutbilda om IT-avfall

Elanders i samarbete med Universeum i Göteborg. (Bilder: Pexels och Universeum)

Elanders har inlett ett samarbete med Universeum som är Sveriges nationella vetenskapscenter,

Nu säljer Stordalen (nästan) rubbet till Bonnier

Nu säljer Petter Stordalen 70 procent av sitt bokförlag Strawberry Publishing till Bonnier Books och menar att de är den perfekta partnern för fortsatt tillväxt.

Svensk Direktreklam landar ÖoB och flera andra stora kunder

Henrik Olsson, SDR.

Print och TV starka tillsammans. (mer…)

Vill du fortsätta sälja B2B? Det här måste du göra för att nå fram till kunderna

B2B-affärer görs nu allt mer digitalt. Nya sätt att effektivare göra affärer växer fram i pandemins spår. Hoppar du på tåget?

Ingen ska behöva dö av ett elakt virus bara för att näringslivet ska komma på fötter igen. Ingen måste tillbaka till exakt samma arbetssätt för att få sitt företag att blomstra när pandemin dragit förbi. Branschkoll tar dig med på en resa till andra sidan pandemin och på vägen får du fakta som kan hjälpa dig ta viktiga beslut. Den som ser möjligheter istället för problem kommer att gå vinnande ur krisen. 

–> Visa hänsyn och investera i de bästa verktygen för digital försäljning. Det kommer att ta dig, dina medarbetare och ditt företag till en ny framtid med fler, större och smartare affärer.

Billes går ”all in” på CO2-kompensering – alla trycksaker blir klimatneutrala

Niklas Bille, vd för Billes Tryckeri, jobbar kontinuerligt med att sänka sitt företags klimatpåverkan.

Billes Tryckeri i Göteborg tar nu steget fullt ut och ser till att alla produktioner blir klimatneutrala oavsett om kunden efterfrågar det eller inte. (mer…)

Danagårdlitho går över till grönare transporter

Peter Hjelm, vd för Danagårdlitho.

Danagårdlitho går över till transporter med lägre miljöpåverkan. ”Vi angriper ett väsentligt miljömål”.

Här är branschens 21 superföretag inom print och promotion

Några av de företag som kvalat in på Bisnodes lista över svenska superföretag.

Branschkoll har ännu en gång gått igenom den långa listan över ”superföretag” och letat upp de bolag som verkar i de branscher vi har koll på så att säga. Hör företagen berätta om vad som står bakom framgångarna.