Spreadshirt förädlade och levererade 10 miljoner produkter 2020 – öppnar ny jättefabrik i Polen


Vill du fortsätta läsa?
Den här artiklen är en del av Branschkoll Promotion eller Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
(Inkl. Promotion)
Visutech firar 25 med live-demo av HP Indigo 10000

Visutech som bland annat säljer HP Indigo i Sverige fyller 25 år och firar det med ett kundevent i Göteborg den 12 september. Man delar upp dagen i två och det går alltså att välja förmiddag eller eftermiddag för sitt deltagande.
Halvdagen har fyra programpunkter:
- Live-demo av HP Indigo 10000
- Christian Menegon från HP berättar om sommarens Coca-Cola-kampanj Share a Coke
- Alon Bar-Shany, berättar om nyheter från HP Indigo
- Jan-Olof Jungersten som är vd och grundare av Visutech berättar om sin syn på framtidens grafiska bransch under rubriken ”Vision 2.0”.
Mer information finns på Visutechs webb.
P-A Bäcklund ny produktionschef för PSI Antonsons etikettproduktion

I etikettproduktionen i Mölndal utanför Göteborg är man 14 personer. P-A kommer senast från Billes tryckeri. (LinkedIn)
H-Tryck har köpt en Kodak Nexpress

Modellen Se2500 är utrustad med fem färger och lackverk.
Tryckeri lanserar extremt enkel fotoboksapp

Kyrkans röstkort trycks i Tyskland

Röstkort i form av en self-mailer har nu skickats ut till alla röstberättigade i kyrkovalet. Tyska Meillerghp, som ägs av Österrikiska och Schweiziska posten, har producerat de cirka 5,5 miljoner röstkorten.
Valsedlarna, cirka 118 miljoner, har tryckts på H-tryck i Markaryd och Åbergs Tryckeri Tomelilla.
– Formatet gör att alla sidor utnyttjas för tryck, så kuvert och innehåll är allt-i-ett, säger Lars Hedin, tryckansvarig vid valkansliet i Uppsala i en kommentar.
Varje röstkort innehåller unik information och listan på mottagare togs ut den 1 augusti 2013 – och röstkorten skulle vara mottagarna tillhanda senast den 28 augusti 2013.
Papperet som används i tryckningen av röstkorten är miljöcertifierat enligt FSC.
Webb-seminarievecka med Adobe

Adobe drar idag igång en hel vecka med webbaserade seminarier för sina användare. Det mesta handlar om digital publicering för alla de plattformar som finns idag. Men trycksaken får också en del utrymme i programmet.
På tisdag klockan 13 startar en timme speciellt anpassad för tryckerier med Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe InDesign och Adobe Acrobat för tryckerier.
På onsdag klockan 10 har man ett pass som handlar om hur man som företag på bästa sätt implementerar Creative Cloud (Driftsättning av Creative Cloud – enskilt , team, företag och utbildningsinstitutioner).
Se hela programmet, och anmäl dig, på Adobes sajt.
v34: Affärerna och konkurserna, Momsfrågan ”avklarad” för Trosa, E-posttryckskola från tryckeri

Hej,
Här är senaste veckans händelser — och det viktigaste från sommaren.
Affärerna
Några huvudaktörer har vuxit sig starkare under sommaren.
- Intellecta kom snabbt i mål med strategin att göra sig av med tryckeriverksamheten och sålde till investeringsfonden Accent Equity som även äger en stor post i Scandbook.
- Nordic Morning samlar tryckeriverksamheten i Bobergs vilket blev klart redan i slutet av juni.
- Danagårdlitho växer med 20 miljoner ”offset” i och med köpet av Markaryds Grafiska. E-postverktyget Edit News behålls av säljaren.
- Arkitektkopia har köpt konkursade Baldursson i Göteborg.
- Strålfors köpte i somras 30 procent av DM-byrån Friends & Tactics och får in helt ny byråkompetens. Och byrån väljer den tekniska inriktningen som väg att klara omställningen i byråbranschen. En bra match.
- Strålfors har också köpt Itellas print- och kuverteringsverksamhet i Polen.
- Elanders tog ett stort och viktigt steg inom B2C med köpet av tyska Myphotobook. Resan mot en stor och geografiskt spridd aktör inom området blev med köpet mycket lättare.
Konkurserna
Sommarens konkurs för JMS var den största företagskonkursen i Sverige under juli månad.
- Mannfalk startar om i Vellinge och i Helsingborg verkar det som att tryckeriet stängs.
- Arkitektkopia har köpt konkursade Baldursson i Göteborg.
- Propan lyckades inte med sin rekonstruktion ochgick omkull.
Ökat antal varsel och konkurser i sommar
Hittills i år har företagskonkurserna i Sverige ökat med 10 procent, 12 procent i grafisk bransch och reklambyråbranschen går mot ett katastrofår med 62 procent fler konkurser hittills. Här finns uppdaterade siffror för varsel och konkurser.
Strålfors vd tar plats som ”annonsör” i 100-wattsjuryn
Samtidigt som man är en leverantör till hela DM-branschen – och en del av den genom investeringen i byrån Friends & Tactics – får man en plats som ”kund” i kundernas egen tävling. Arrangör av 100-wattaren är Sveriges Annonsörer.
Aller Media köper resebyrå
Förlagen fortsätter sin ompositionering från att sälja tidningar till att leverera underhållning oberoende av kanal. Genom att erbjuda resor vill man ”fylla en ännu större del av sina läsares liv”.
Intellectas Rewir startar eventbyrå
Intellectabyrån Rewir flyttar eventverksamheten till det nya dotterbolaget Wow by Rewir. ”Vi möter en växande efterfrågan på starka upplevelser och events” – i detta är den grafiska leverantören en viktig medspelare.
Landas PR-arbete trappas upp
Mer och mer information sipprar ut från Benny Landas Nanografi-projekt. Guidade Youtube-turer i forskningslabbet och välressigerade blogginlägg är ett sätt att bearbeta marknaden inför kommande produktlanseringar.
Epost-tryckskola från Dixa
”Content”-trenden sprider sig även i den grafiska branschen. Det gäller att utnyttja resurserna så bra som möjligt och Dixa gör det smart (men det kan bli ännu smartare) med sin trycksakskola via epost.
Bokslut
- EO Grafiska & Kommunikation ökade och lanserade WEO
- Trosa Tryckeri gick 8 miljoner back och säger att momsfrågan är ”avklarad”
- Edita Västra Aros tappade 22 procent av försäljningen – gick 7,5 miljoner back
- Göteborgstryckeriet ökade tvåsiffrigt och investerade stort
- Nordic Morning Q2: Ökar omsättning med förvärven och marginalen för tryckerierna förbättrades
- Elanders Q2: Förbättrat rörelseresultat
Andra sommaraktiviteter
- Olsson & Co vinner sin första kommunala upphandling inom profilprodukter
- Strålfors köper sjätte Océ ColorStream
- Halmstadtryckeri brann – 150 miljoner upp i rök
- Eva-Lotta Laurin lämnar Swedma
- Scandbook anställer säljare för Norskamarknaden
- Brand Factory värvar projektledarchef från Clear Channel
- Visutech värvar säljare från Canon/Océ
- Adobe köper Neolane
- Ricoh har bästa produktionsskrivarna för ark enligt EDPA
- Bongs nyemissioner genomförda
- Säversta Tryckeri i Bollnäs gick omkull
- Tidningspapper leder nedgången i pappersproduktionen
- Jerhammar & Co Reklambyrå i Norrköping ny taktisk reklambyrå för Linköpings kommun
Jesper Skantze har gått bort
Jesper Skantze var vd för Schneidler Grafiska och ordförande i Grafiska Leverantörsföreningen. AGI och Grafiska Leverantörsföreningen har skrivit fint om Jesper som person och om hans karriär i den grafiska branschen (Läs här).
Ny koncernchef är Kristoffer Skantze och Christer Allo har utnämnts till vd för Schneidler Grafiska.
Hälsningar
/Ola