Grängesberg

Spendrups söker Produktutvecklare

Produktutvecklingsavdelningen arbetar tvärfunktionellt mellan marknad och produktion med att utveckla, bedöma och implementera nya drycker och förpackningar. Avdelningen består av tre team inom dryck, förpackning och öl. Avdelningens övergripande och specifika syfte är att initiera, leda och koordinera produktutvecklingsprojekt från idé till genomförande och implementering på produktionsort.

Gruppen jobbar utifrån varje individs specialkompetens och drar nytta av varandra för att skapa en optimal helhetslösning. Uppdraget I denna roll, som tillhör kategorin dryck, kommer du att driva produktutvecklingsprojekt från idé till genomförande och där agera specialist inom produktutvecklingens samtliga faser från idé till lansering. Tyngdpunkten i tjänsten kommer ligga på att projektleda och smakutveckla produkter kopplat till företagets mål och strategier.

Detta betyder en djup förståelse för funktion och applikation av dryckens komponenter liksom inom områdena receptberäkning, laglighet, märkning och korrektur av etiketter. I tjänsten ligger även att administrera och genomföra riskbedömningar på råvaror till färdig produkt. Du kommer ha stora kontaktytor både internt (Varuförsörjning, Marknad, Sälj samt dotterbolag) och externt med leverantörer, branschorgan samt vetenskapliga organisationer.

Tjänsten är placerad i Grängesberg och det ingår resor till vår anläggning i Hällefors och huvudkontoret i Stockholm samt resor för besök hos leverantörer. Din profil – ingenjör med inriktning livsmedelsteknik samt kandidatutbildning agronom med inriktning mot livsmedel – erfarenhet som produktutvecklare inom dryckesindustrin – du har förståelse för applikationsteknik/processteknik – du har fördjupad kunskap för processen och mekaniken bakom skumstabilitet – erfarenhet av att arbeta i projekt – du har god förmåga att hantera Office-paketet samt erfarenhet av M3 och Qnova

Vi söker dig som är driven, kommunikativ och riktig klippa i samarbeten med andra för att framgångsrikt driva tvärfunktionella projekt. Du tänker utanför ramarna och är möjlighetsorienterad i de allt mer komplexa dryckesinnehållen vi hela tiden ställs inför.

Avdelningen hanterar parallellt en mängd projekt vilket ställer krav på bra struktur och noggrannhet i arbetet. Din ansökan För denna tjänst behöver vi inget personligt brev, du ansöker istället genom att svara på några korta urvalsfrågor och bifoga ditt CV. Om du uppfyller kraven kommer du även att få göra två urvalstester som skickas till din mejl. Dessa måste slutföras för att du ska vara aktuell i rekryteringsprocessen. Varför använder vi urvalstestser? För att utvärdera våra kandidater som uppfyller grundkraven så objektivt som möjlighet använder vi Alva Labs (https://help.alvalabs.io/en/collections/1831924-for-candidates) urvalstester. På så sätt kan vi hitta kandidater med störst sannolikhet att passa och trivas i rollen.

Som ett led i att säkerställa hög kvalitet på våra rekryteringsprocesser vill vi uppmärksamma sökande att slutkandidater efter sitt godkännande kommer att omfattas av en bakgrundskontroll

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt

Hitlåt blir bok

redaktionen@branschkoll.se

De ska hitta e-handelns luftsnålaste paket

Överdimensionerade förpackningar och onödigt emballage gillas inte av konsumenterna. Nu ska “Årets Airfluencer” utses.

Cirka 30 procent av varje e-handlat paket består idag av onödig luft och allt fler konsumenter reagerar på för stora förpackningar. Detta menar Postnord som nu drar igång projektet ”Airfluencers” som ska hitta e-handelns luftsnålaste paket.

I en undersökning som Kantar Sifo har gjort på uppdrag av Postnord uttryckte 70 procent av svenska konsumenter att paket köpta online är större än nödvändigt och innehåller för mycket luft. Dessutom visade undersökningen att hälften av svenskarna upplever att överflödet av luft i paket är ett problem och bland dem svarar sju av tio att problemet är på grund av miljöskäl.

Projekt för att minska luft i paket

Genom att starta initiativet Airfluencers så vill man aktivera konsumenternas engagemang kring luft i paket. Målet är att minska onödiga transporter som belastar klimatet negativt. Med mer luftsnåla förpackningar kan transporterna effektiviseras. 

– Volymerna i våra flöden ökar ständigt. Enligt den senaste E-barometern har e-handeln ökat med 16 procent det senaste kvartalet. Då ska vi minnas att den växte med hela 49 procent under 2020. Med dessa volymer får rätt storlek på förpackningar en stor effekt. Vi kan använda färre fordon, ombuden får mer plats på sina hyllor och konsumenten får inte onödigt med emballage att hantera. Argumenten för luftsnåla paket är många.

Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord

Postnord har nu också inlett ett långsiktigt samarbete med Chalmers i Göteborg, där man gemensamt arbetar för att förstå, mäta och undersöka vad en effektiv förpackning egentligen innebär. 

– Det kan tyckas att det borde vara lätt för e-handelsföretagen att bara packa i mindre förpackningar. Men ju mer vi tittar på problemet med luft i paket desto mer komplext ser vi att det är. Därför startar vi nu initiativet Airfluencers, så att vi samtidigt som vi sprider medvetenhet också kan lära oss av goda exempel.

En del av Airfluencers är en tävling som går live den 25 oktober där konsumenter kan nominera goda exempel på luftsnåla paket till att bli “Årets Airfluencer”. Den e-handlare med flest nominerade paket blir utsedd till “Årets Airfluencer”, skriver man i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se

Print Next: Framtiden för robotar i grafisk bransch

På Print Next den 28 oktober diskuteras den grafiska branschens framtid.

redaktionen@branschkoll.se

Ropo Capital outsourcar printverksamheten i Sverige och Norge

De är aktörerna som tar över.

redaktionen@branschkoll.se