Sommarens konkursstatistik

Antalet företagskonkurser minskade med 11 procent under juli månad jämfört med samma månad förra året. Hittills i år är minskningen 14 procent.

Informations- och kommunikationsbranschen klarar sig sämre än genomsnittet med en fem-procentig minskning hittills i år.

Det är tionde månaden i rad som företagskonkurserna minskar vilket tydligt visar på att allt fler företag har fått ett stabilare kassaflöde och allt bättre lönsamhet, vilket innebär att allt fler företag överlever.

Källa: UC, bearbetat av Branschkoll

Annons

Nu gasar inkjet – störst tillväxt inom förpackningsområdet

Ämnen i artikeln: Inkjet

✔️Förpackningsområdet driver utvecklingen ✔️Så här snabba är pressarna om fem år ✔️Minskar kompetensbristen ✔️Bläckpriserna komma sjunka

Ämnen i artikeln: Inkjet
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Robotarna tar över packningen i det automatiska lagret hos Apotea

Ämnen i artikeln: Robotar

Apoteas logistikcenter i Morgonåva sex mil utanför Uppsala är 38.000 kvadratmeter stort och invigdes 2018. Härifrån skickas varje månad en miljon paket. Under pandemin ökade efterfrågan kraftigt och för att bättre klara av de stora variationer i orderingång som förekommer över tid väljer man att automatisera med Autostore-systemet från Element Logic. Målet är att optimera sina leveransmöjligheter samt att öka effektiviteten, skriver man i ett pressmeddelande.

Funkar med både personal och robotplockare

Apotea har automatiserat delar av sina lagerprocesser med olika leverantörer genom åren och nu förbättrar man effektiviteten ytterligare. I Autostore-lösningen ingår 20.000 backar (med plats för 25 000), 30 AutoStore-robotar (R5), 4 karusellportar (där tre av dessa ska hanteras av plockrobotar). AutoStore systemet kommer också kopplas ihop med övriga zoner av automation via ett bansystem. Robotsystemet är byggt för att ytterligare kunna expanderas i framtiden och initialt beräknas den nya kapaciteten bli 800 orderrader i timmen.

Självlärande robot

Autostore är en så kallade ”goods to person”-lösning, men som funkar lika bra med personal som med den automatiska plockroboten Eoperator, som är en viktig del i den nya satsningen.

Eoperator är ett samarbete mellan Element Logic och Righthand Robotics och är en robotplockningsteknik eller robotarmslösning som plockar automatiskt 24/7. Den är utvecklad för att fungera tillsammans med Autostore för att ytterligare automatisera lagrets processer. Med hjälp av maskininlärning hittar Eoperator automatiskt det bästa sättet att hantera det föremålet som skall plockas, vilket ökar orderkapaciteten, godshanteringen och leveranstiden samt skapar en stark länk mellan Autostore och materialflödet, skriver Apotea i ett pressmeddelande.

Med pandemin lärde vi oss att vi behöver vara flexibla och ha hög maxkapacitet för att kunna parera den plötsliga efterfrågan som kan uppstå vid kriser som pandemin eller kriget i Ukraina. I början av pandemin dubblade vi vår orderingång och hade svårt att leverera enligt vårt kundlöfte. Med en Autostore ökar vi kapaciteten på den automation vi redan har på ett effektivt sätt som ger högre flexibilitet i produktionen.

Pär Svärdson, CEO på Apotea
Ämnen i artikeln: Robotar
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Cloudprinter tar in 73 miljoner i kapital

Ämnen i artikeln: Cloudprinter

Nätverket Cloudprinter.com med 170 tryckerier över hela världen ska sprida sitt API med nya pengar.

Cloudprinter.com som har sin bas i Holland och Ukraina tar in 7 miljoner euro i kapital för att växa sin globala API-plattform för tryckeritjänster. Investerare är Capital Mills, Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) och en holländsk privat aktör.

2019 tog man in 3 miljoner euro och man har därmed fått in 10 miljoner euro totalt i kapital, enligt ett pressmeddelande.

Med ett nätverk av mer än 170 tryckerier tillhandahåller Cloudprinter.com lokalt tryck i över hundra länder. Produktionen sker närmare slutkunden vilket sänker både fraktkostnader och miljöpåverkan. Man lyfter också fram att kunderna slipper hantera importtullar, eftersom produkterna inte importeras.

Cloudprinter.com har för närvarande 80 anställda och med de nya pengarna strävar Cloudprinter.com efter att utöka sina försäljnings- och produktteam och behålla sin tillväxt på 300 procent under 2022.

Martina Eijer som är vd och grundare var 2018 med och pratade om API och trycksaker på Gafkoms Workflow Summit.

Ämnen i artikeln: Cloudprinter
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny Bingolotto-press hos Sandéns nu Fogracertifierad

Ämnen i artikeln: CanonSandéns

Sandéns Security Printing, som specialiserat sig på säkerhetstryck, har som första tryckeri med Canon Colorstream 8160 blivit certifierade enligt Fogra Digital 2022. Skrivaren är den andra installationen på den svenska marknaden och är Canons snabbaste rullskrivare. Huvuduppgiften blir att producera Bingolotter i Eslöv.

– Vi är ett säkerhetstryckeri som eftersträvar hög och jämn kvalitet och är certifierade både enligt ISO 27001 informationssäkerhet och ISO 9001 kvalitet. Därför är det även självklart för oss att testa och certifiera vår printkvalitet mot Fogra standard ISO 15311, vilket vår senaste investering Canon Colorstream 8160 klarade med högsta betyg, säger Tore Löfvendahl, produktionschef på Sandéns Security Printing i ett pressmeddelande.

Tog över Bingolotterna 2020

Sveriges föreningsliv påverkades kraftigt när människor inte kunde träffas under pandemin. För Sandéns Security Printing innebar det att produktionen av bilbingo avstannade. Samtidigt under sommaren 2020, tog tryckeriet över att producera Sveriges Bingolotter.

– Vi tänkte att pandemin kommer ebba ut och folk kommer börja träffas igen. Då insåg vi att kapaciteten i vår tidigare maskin inte räckte till. Vi valde att investera i Canon Colorstream 8160 för att komplettera den andra. Vi ökar på så vis vår kapacitet och effektivitet med Canons skrivare fortsätter Henrik Sandén.

Folkspel som driver Bingolotto har som syfte att dra in pengar till föreningar runt om i Sverige. 72 riksorganisationer och förbund runt om i hela landet har möjlighet att tjäna pengar genom att sälja lotter.

Ämnen i artikeln: CanonSandéns
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri köper kollega – satsar på hårdband i bokbinderiet

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Elanders köper logistikbolag i UK

Elanders har den 1 juli förvärvat samtliga aktier i Bonds som är en aktör i Storbritannien inom specialtransporter och installation av avancerad teknisk utrustning. Bolaget är privatägt och omsatte ungefär 5 miljoner pund under 2021 med ”god lönsamhet”, meddelar Elanders i pressmeddelande.

I linje med Elanders strategi att satsa och växa inom Life Cycle Management har Elanders idag tecknat avtal om att förvärva samtliga aktier i logistikföretaget Bonds World Wide Holdings Limited. Bonds är beläget i Birmingham och är en stor aktör inom specialtransporter och installationer av teknisk utrustning i Storbritannien. Bonds erbjuder ett omfattande utbud av tjänster, inklusive montering och installation av avancerad teknisk utrustning. De erbjuder detta för bolag aktiva inom IT-branschen och ITAD (IT Asset Disposition), såväl som medicinteknik samt detaljhandeln.

Genom förvärvet kommer Elanders att kunna erbjuda unika lösningar för specialtransporter samt installation och återtag av avancerad teknisk utrustning. Förvärvet är också ett steg i att öka andelen värdeskapande tjänster, särskilt till kunder inom Electronics och Healthcare & Life Science. Bonds kommer att ingå i affärsområdet Supply Chain Solutions och vara ett dotterföretag till Elanders underkoncern LGI. 

”Vi är övertygade om att vi kommer att arbeta nära och ha ett bra samarbete med teamet på Bonds, eftersom vi delar samma passion för värdeskapande logistiklösningar. Förvärvet av Bonds kommer att ytterligare stärka Elanders internationella fotavtryck och kompletterar den befintliga verksamheten i Storbritannien väl ”, säger Bernd Schwenger, ansvarig för LGI. 

Bonds kommer att konsolideras i Elanders-koncernen från och med den 1 juli 2022. Köpeskillingen uppgår till cirka 5 MGBP på skuldfri basis, om IFRS 16-effekter exkluderas från nettoskulden. Merparten av köpeskillingen kommer att regleras under tredje kvartalet. Förvärvet finansieras genom befintliga kreditramar och förvärvskostnaderna beräknas uppgå till mindre än 2 MSEK.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ska sälja tryckeriet efter bara några år i branschen

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Namn- och ägarbyte på mindre tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lanserar taktila skyltar

Ämnen i artikeln: Skyltmax

Skyltmax berättar att man nu har lanserat taktila skyltar i sitt sortiment. Detta gör man för att det är ”en efterfrågad produkt som kompletterar företagets tidigare sortiment”.

– För oss är det viktigt att göra skyltar som är tillgängliga för alla. Det är dessutom en mycket efterfrågad produkt bland våra kunder säger produktionschef Andreas NeanderSkyltmax.

En taktil skylt är att hjälpmedel som möjliggör information via både syn och känsel. Allmänna platser och publika lokaler ska enligt lag vara tillgängliga för alla. Informationen skrivs ut i punktskrift, även kallat braille och det finns speciella standarder man följer vid tillverkning.

Läs också: TMG lanserar nischad e-handel för skyltar

– Våra taktila skyltar består av ett akrylmaterial som är reptåligt och har en fin yta. Detta är extra viktigt då skyltarna läses av via både känsel och syn, berättar Andreas vidare.

Skyltarna tillverkas enligt riktlinjer i Svensk standard SS 30600:2015 och följer punktskriftsnämndens skrivregler för punktskrift.

Signmax, bolaget bakom Skyltmax, har idag 69 anställda och omsatte 122 miljoner kronor under helåret som slutade sista april 2021. Bolagets huvudkontor och produktion ligger i Landvetter utanför Göteborg.

Ämnen i artikeln: Skyltmax
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Se ”pilotavsnittet” av Branschkollen här – ny videopodd från Branschkoll

BLOGG: Här kommer en sommarhälsning från Branschkolls redaktion med en nyhet inför hösten.

Vi har under en tid diskuterat hur vi kan dela innehållet på Branschkoll i fler kanaler och landat i att en videopodd är ett kul och bra alternativ.

Tanken är att Branschkolls redaktörer ska diskutera aktuella händelser inom print, promotion och pack en gång varje månad.

”Tanken var aldrig att publicera”

I veckan gjorde vi ett test – ett Pilotavsnitt – och tanken var inte att publicera det. Det är en hel del jobb kvar med innehållet, strukturen, grafiken och övergångar. Men vi tycker att vi kom rätt så nära känslan som vi tänkt oss – och därför kan du nu se det allra första avsnittet nedan.

Som du ser presenterar vi också några av våra partners – de som har våra större annonsformat på branschkoll.se – och tanken är också att skapa nya möjligheter för företag att synas även i det här nya formatet.

Som sagt – ett första pilotavsnitt för att testa konceptet. I höst drar vi igång på riktigt med ett slipat upplägg, bättre grafik och schyssta övergångar :-). Hör gärna av dig med feedback – så kan vi göra detta så bra som möjligt!

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]