Sökmotors-optimering för dig som jobbar med fysisk kommunikation

SEO-experten Jonathan Borteij
SEO-experten Jonathan Borteij är med i Branschkollpodden och snackar sökmotorsoptimering optimerad för profil- och tryckeriaktörer.

I det här avsnittet av Branschkollpodden pratar vi med Jonathan Borteij om sökmotors-optimering, både generellt och specifikt för profil- och grafisk bransch. Hur bygger man bra SEO, vad kan man göra redan idag och vilka är misstagen man ska man passa sig för?

Jonathan Borteij är expert på sökmotorsoptimering (SEO) och delägare i byrån Webshark som är verksamma inom just SEO samt jobbar med digital marknadsföring. För dig som är intresserad av deras tjänster hittar du kontaktuppgifter nedan.

Besök deras webbplats här: www.webshark.se
Kontakta Jonathan här: jonathan@webshark.se

Vad kan göra idag för att stärka sitt SEO-arbete något enkelt som ger mycket effekt?

– Anpassa innehållet, se över hemsidan beträffande texter, rubriker, bilder och videos. Rätt bildtexter är väldigt viktigt, bildens filnamn ska vara samma som bilden visar. Både filnamn och alt-text ska vara beskrivande.

Finns det något du inte ska göra?

– Köpa dåliga och billiga länkar kan skada ditt SEO-arbete och bör undvikas.

Finns det något man kan tänka på när man vill synas på vanliga sökord?

– Google tycker om uppdaterade webbplatser och rankar sidor efter hur uppdaterat innehållet är så det skulle jag säga är superviktigt. Många aktörer uppdaterar inte sina hemsidor, men uppdaterar du sidan ofta med fräsch innehåll och jobbar med de interna länkar så är det lätt för Googles robotar att hitta innehållet, det är extremt viktigt.

Tar Google hänsyn till hur snygg ens webbplats är?

– SEO är faktiskt väldigt psykologiskt, hur man jobbar med användarvänlighet på sajten. Googles uppdrag är ju att vara en så pass kvalitativ sökmotor som möjligt så därför vill de ju aldrig presentera resultat som är irrelevanta eller inte lockande.

Vad kan du lära oss om att vara ”lokal” med sitt SEO-arbete?

– Lokalt är mycket enklare att få synlighet på än att få synlighet i hela Sverige, lägger man till ett ortsnamn blir det mycket lättare. Finns många fördelar med att vara lokal i sitt SEO-arbete dels för att det går fortare att se resultat och så finns gratistjänsten Google my Business som hjälper dig komma med på Googles karta, vilket är jätteviktigt för många aktörer, inte minst restauranger.

Finns det någon chans att SEO inte kommer bli ännu viktigare framöver?

– Nu under pandemin har fler bolag förstått hur viktigt det är med digital synlighet. Det finns en stor skillnad om vi jämför med hur det såg ut för fem eller tio år sedan, idag använder man ju mobilen mycket mer än för 10 år sedan. Vilket har banat vägen för helt nya teknologier inte minst röst-sökningar som finns i både bilen och telefonen, jag tror röst-sök är framtiden, även om det fortfarande är väldigt nytt. Bara i Sverige görs ju miljontals sökningar på Google varje dag, det har blivit ett slags digital lexikon, avslutarJonathan Borteij på Webshark.

Det här och 100 saker till pratade vi med Jonathan om i podden, du hittar hela avsnittet här nedan:

SPOTIFY:

Annons

Hållbarhet topp-prioriterat hos europeiska marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klimatkalkylator för trycksaker – Det här är nästa steg för Climate Calc

Ämnen i artikeln: Climate Calc

Klimatkalkylatorn Climate Calc, som används av nära tio svenska tryckerier och över hundra i Europa, ska nu ta nästa steg i utvecklingen.

Ämnen i artikeln: Climate Calc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vill att tidskrifter ska klimat-certifieras med Climate Calc

Ämnen i artikeln: Climate Calc
Ämnen i artikeln: Climate Calc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

3.600 kvm solceller installeras på Exaktas tak

Ämnen i artikeln: Exakta

Exakta installerar solceller på taket. Fastighetsbolaget Mileway och energiföretaget Luma Energy bygger nu en av Malmös största solcellsanläggningar på tak. Anläggningen får 3.586 kvadratmeter solceller på totalt 598 KW, skriver man i ett meddelande.

Arbetet ska vara klart i slutet av februari 2023. I samband med installationen får byggnaden också en Breeam Miljöcertifiering och man ser över energibesparande åtgärder i fastigheten.

– Att fylla våra tak med solceller är något vi arbetat mot en längre tid. Nu är vi otroligt glada för att inom kort kunna producera grön el till fastigheten, som kommer att användas i driften av vår dagliga verksamhet, ett stort steg åt rätt håll i Exakta Groups hållbarhetsstrategi, säger Håkan Larsson, vd på Exakta.

Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Trycker fotoprodukter för en miljard – här berättar grundaren om strategier och utmaningar

”Det är ett digitalt spel som man måste vara bra på att spela”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny tjänst ska öka återvinningen av grafiskt kampanjmaterial

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Viva Magenta är Pantone-färgen 2023

Viva Magneta är en lite mörkare version av Magneta som ”vibrerar av entusiasm och kroppslig styrka”, med rötter från naturen har Pantone 18-1750 sitt ursprung i den röda färgfamiljen.

Årets färg är kraftfull, det är en ny animerad röd färg som badar i ren glädje och uppmuntrar till experiment och till att uttrycka sig själv. Det är en elektrisk, gränslös nyans som står ut och välkomnar alla med en rebellisk själ, skriver Pantone i ett pressmeddelande.

Pantone menar att i den här teknologiska tiden vill vi bli inspirerade av naturen och det som är ”riktigt”, Viva Magneta har liknade röd ton som koschenill eller karmi, den färg som framställ från en vis typ av löss.

Som vanligt släpps årets färg tillsammans med en mugg – som snabbt sålde slut. Pris: 20 dollar.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Allmedia i Malmö köper en HP Indigo

Malmöbaserade Allmedia väljer att ta nästa steg för sitt tryck med en press från HP Indigo. Man investerar i en HP Indigo 7800 med sex färgverk och det är Visutech som levererar och installerar den nya pressen i januari 2023.

– Investeringen i en HP Indigo är ett bevis på att Allmedia satsar på kvalitet i första hand och med den nya tryckpressen kan vi bredda vårt utbud till våra kunder, säger Jonas Rydje vd för Allmedia.

Man skriver i ett meddelande att med den nya pressen kan Allmedia erbjuda ett större, mer mångsidigt och varierat utbud av tryckmaterial, med färgade papper, plast och transparenta material. Den nya tryckpressen klarar även av att trycka på tjockt material, upp till 400 micron, utan att gå ner i hastighet. Med funktionen EPM (Enhanced Productivity Mode), där man trycker med CMY istället för CMYK, ökar man hastigheten från 120 ppm till 160 ppm. Dessutom till en lägre körkostnad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny EU-lag skärper miljökraven på trycksaker som importeras

En politiskt överenskommelse som kan stärka den grafiska branschens rykte i Europa och synen på tryckta produkter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Umpac investerar i offsetpress

Förpackningsföretaget Umpac i Umeå invester i en ny tryckpress.

Det är en Komori i format 720 x 1030 cm med vattenlackverk. Det finns möjlighet att köra UV men den funktionen har man valt att inte aktivera. I ett inlägg på Linkedin berättar man om nyheten.

– För oss är pressen ny, men den kommer senast från Göteborgstryckeriet, berättar vd Torvald Östensson för Branschkoll.

Att inte aktivera UV-enheten är av miljöskäl.

– Jo, det är av miljöskäl. Umpac lade om sin strategi 2015 och har sedan dess jobbat målmedvetet med att bidra till mindre miljöpåverkan i vår produktion, detta har också bidragit till vår tillväxt.

Det har gått bra för Umpac senaste åren och Torvald Östensson berättar mer om behov av investeringar.

– Vi har fördubblat vår omsättning under de senaste fyra åren och detta gör att vi nu behöver investera i en snabbare och effektivare produktion. Och vi kommer att investera ytterligare ett par miljoner under 2023 för att kunna nå vårt mål om en omsättning på 40 miljoner under året. 2021 var omsättningen 28 miljoner.

Tillväxt är en kombination av nya kontrakt och ökning från befintliga kunder.

– Vi levererar idag exempelvis förutom förpackningar även bipacksedlar, etiketter och wellprodukter. Sedan lagerhåller vi även produkter till våra kunder. Framtiden ser vi an med tillförsikt, avslutar Torvald.

redaktionen@branschkoll.se
Annons