Snapchat säljer produktmedia direkt i appen

Snapchat säljer numera promotionprodukter direkt i appen.
Bland produkterna finns ett gosedjur i form av en varmkorv, inspirerad av den ”dansande varmkorven” en Snapchat-karaktär som blev populär i somras. Korven går på cirka 160 kronor. Tröjan som säljs är en collegetröja med Snapchat-loggan på, till ett pris av cirka 400 kronor.
Företaget ska enligt uppgift inte börja sälja andra produkter än sina egna i webbshoppen för tillfället, skriver Adage. App-affären hittas under den del av Snapchat som kallas ”Discover”. Men än så länge finns det ingen möjlighet att köpa produkterna i den svenska versionen av appen.
Bolaget har sålt produktmedia tidigare, 2015 sålde de väskor och gosedjur, skillnaden är att de produkterna såldes utanför appen. Men nu testar man alltså Snapchat-appen som handelsplattform. Betalning sker med kreditkort.
– Det här är mer ett sätt att testa e-handelsmöjligheterna i plattformen, något som kan vara intressant längre fram ifall Snap visar ett intresse för att göra transaktioner via plattformen, säger Noah Mallin, på Wavemaker.
Snapchat har haft problem med lönsamheten och i januari sa de upp 22 medarbetare, skriver Engadget. Om ett par dagar kommer bolagets kvartalsrapport.