Logga in

Snabbväxande online-tryckeri och Landa kommer till Print Next den 7 maj

19 februari, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Koen Vlieghe från Landa och Wouter Haan som driver ett snabbväxande onlinetryckeri delar med sig av sin kunskap på Print Next den 7 maj.

Grafkom arrangerar den 7 maj nätverksträffen Print Next tillsammans med Grafiska Företagen och Nopa. Nu börjar talarna presenteras och på listan finns företag som Landa och Simian.

I år är Print Next en heldag med talare fördelade på tre teman – hållbarhet, teknologi och affärer.

Snabbväxande online-tryckeri som har ”knäckt koden”

Grundaren av Hollands snabbast växande onlineaktör Simian, Wouter Haan (LinkedIn), kommer att dela med sig av företagets framgångsrecept. Man säger sig ha ”knäckt koden för hur människor vill köpa trycksaker” och man har inga kunder alls ”off-line” idag. Wouter kommer utveckla sin syn på nya digitala köpmönster och hur han tror de kommer utvecklas de kommande åren. Simian säljer trycksaker via de tre varumärkena ReclamelandFlyerzone och Druckland.

Landa om varför man utvecklar en ny tryckpress

Koen Vlieghe (LinkedIn) är ansvarig för Landa i Norden och kommer att berätta om företagens syn på framtiden. Varför gör ett företag denna enorma investering i en ny tryckpressplattform i en bransch med överkapacitet och en krympande marknad? Koen ska berätta om drivkrafterna de ser på marknaden.

Grafkom, Grafiska Företagen och NOPA är värd för årets Print Next i centrala Stockholm den 7 maj. Läs mer om Print Next på grafkom.se/printnext20.

Svanen skruvar åt miljökraven för trycksaker – här är förslagen till nya kriterier

Nordisk Miljömärkning som står bakom miljömärket Svanen har publicerat ett nytt förslag till kriterier för tryckerier och trycksaker. Större krav på kontrollerat papper och man vill också införa begränsningar för användandet av UV-färger både i offset och digitalt. Nya krav på att trycksaker ska kunna avfärgas finns också.

Postnord ger bort 15.000 vykort

Postnord ger bort 15.000 vykort från sin app Riktiga Vykort (mer…)

Storformatstryckeri får ny ägare

Storformatstryckeriet blir nu en del av den växande koncernen.

Antalis förvärvat av Japaner

Japanska pappersdistributören Kokusai Pulp and Paper (KPP) har förvärvat samtliga Antalis aktier av majoritetsägaren Sequana.

Xerox drar tillbaka budet på HP

Xerox har dragit tillbaka sitt bud på HP. De anger den globala hälsokrisen som anledning. (mer…)

Uppköpt Landa-konceptet redo för lansering – folierar resurssnålt

På förra Drupa presenterade Benny Landa inte bara sina tryckpressar utan också teknologin ”Nano-foil”, ett fint metallpulver (mer…)

Ingen panik hos Hot Screen – ”fortfarande full produktion”

Branschkoll har varit i kontakt med Hot Screens vd Fredrik Skanselid. Bolaget har kunder i branschens alla hörn och kan därför delvis agera måttstock, har märkt av Corona men än så länge är det under kontroll. Men vd Fredrik Skanselid säger till Branschkoll att ”det gäller att vara ödmjuk” inför situationen.

Gelato öppnar upp sitt nätverk av tryckerier

(Bild: Gelato)

”Utbrottet av Covid-19 visar på vikten av lokal produktion och starka leveranskedjor. Just nu, när landsgränser stängs och leveranskedjor bryts, är många produkter begränsade till den marknad där de produceras.” (mer…)

Flyeralarm går sin egen väg i jakten på nya återförsäljare

Jonas Lambæk Thestrup på Flyeralarm berättar om den nordiska satsningen.

De stora onlinetryckerierna i Europa har alla lite olika idéer på hur man ska få trycksaksköpare och tryckerier att välja dem som leverantör. Alla säljer på två sätt – direkt till slutkunder och via återförsäljare. Och senaste åren så har fokus för flera av dem legat på att få med den grafiska branschen som säljkanal. (mer…)