Snabbt förändrade köpmönster – Så förändras butikerna när konsumenten vänder sig till mobilen

Konsumtion

För dig som vill förstå hur svenskarnas köpmönster förändras så är den årliga Konsumtionsrapporten en fantastisk källa till kunskap. Här är några av trenderna som kommer fram i årets rapport. Man tittar bland annat närmare på  områden som Digitalisering, Mobil i butik och Plastkonsumtion – teman som alla är intressanta för den grafiska branschen.

I den nyligen publicerade Konsumtionsrapporten 2018 beskrivs svenskarnas konsumtionsvanor – och hur de förändras. Läs om några av höjdpunkterna nedan – och mycket mer i hela rapporten på gupea.ub.gu.se.

Konsumtionens utveckling

Konsumtion 97 17

Konsumtionens utveckling i fasta priser sedan 1997. (Bild: Konsumtionsrapporten 2018, Källa: SCB, Nationalräkenskaperna)

Hushållens totala konsumtion uppgick till 1.978 miljarder kronor under 2017 vilket är en ökning med 2,3 procent jämfört med 2016 och 22 procent mer jämfört med 2007. Senaste året ökar alla områden förutom alkohol och tobak.

Konsumtionsrapport 18Underskattar sin egen konsumtion

Senaste sju åren upplever konsumenter att de ökar sina köp med 4,7 procent – men den verkliga siffran är 16,2 procent! Svenska konsumenter underskattar alltså hur mycket pengar de lägger på transporter, möbler och kläder. Underskattningen växer.

Detaljhandeln

Detaljhandelns totala försäljning var 767 miljarder kronor år 2017, vilket motsvarar 39 procent av hushållens totala omsättning. Detaljhandeln delas upp i dagligvaruhan­ del och sällanköpshandel – och det finns några viktiga skillnader mellan dem:

Dagligvaruhandeln består nästan uteslutande av mat och de tre största kategorierna inom sällanköpshandeln är kläder och skor, hemelektronik och möbler/heminredning.

Dagligvaruhandeln växer primärt genom ökad försäljning i fysiska butiker, mycket relaterat till exklusivare produkter, medan sällanköpshandeln växer genom att sälja mer till lägre priser.

Under 2017 är det tydligt att tillväxten i sällanköp­shandeln sker genom e­-handel (94 procent av tillväxten). Totalt utgjorde e-­handeln (inklusive e-handel från utlandet) 80 miljarder kronor, vilket motsvarar 11,6 procent av den totala detaljhandeln. Detta är en rejäl ökning från andelen på 7,7 procent år 2016.

I övrigt framkommer under avsnittet ”Svenska konsumtionstrender” att vi spelar mindre på spel (ex lotto och trav) men går mer på restaurang och äter. E-handeln ökar snabbt och i genomsnitt köper den svenska konsumenten (mellan 16 och ­85 år) någon vara eller tjänst på internet vid 20 tillfällen per år.

Konsumtionen av second­hand-varor såg en rejäl tillbaka gång under 2017 efter flera års ökning.

Digitaliseringen driver konsumtionen framåt

digital

Annons

I rapporten beskrivs hur samhällets digitalisering förändrar konsumtionen. Här finns intressanta insikter som också förändrar hur tjänster från grafiska företag kommer att behöva utvecklas. I grunden ligger att digitaliseringen skapar förutsättningar för en snabb beteendeförändring hos människor.

Man skriver att forskningen pekar på tre sammanflätade faktorer som funger­ar som ”motorer” för nya konsumentbeteenden och konsumtio – det handlar om relationsskapande, personalisering och värdeskapande.

  • Relationsskapande: Digitaliseringen intensifierar förhållandet mellan företag och konsument på flera sätt. Det handlar om mer utbyte, interaktion och kommunikation, mellan konsument och företag.
  • Personalisering: Digitaliseringen medför förbättrade möjligheter för företag att förstå vilka konsumenters möjliga behov är och ta fram lösningar som matchar dessa. Konsumenter ges också möjligheter att delta i utformningen av erbjudanden på nya sätt och vilket i sin tur möjliggör nya behov och nya marknader.
  • Värdeskapande: så sker en förflyttning i fokus, från produkten till det sammanhang där konsumenten realiserar vär­det av olika erbjudanden.

Sammantaget innebär dessa förändringar att konsumenter har in­tensifierat sin relation med företag, även i situationer när konsumenter inte nyttjar ett företags erbjudanden. De erhåller mer personaliserade erbjudanden, som möter konsumenters alltmer specialiserade önskemål, vilket leder till konsumenter som bättre kan se efter de önskemål och behov de har i sin vardag.

Digitaliserting

Digitalieringens transformation av konsumentbeteende (Bild: Konsumtionsrapporten 2018)

Digitaliseringen medför också en ökad vilja att använda nya affärsmodeller – detta kommer också att gälla inom B2B.

Shop mobileMobilens roll i fysiska butiker

Mobiltelefonen används allt oftare i fysiska butiksmiljöer – och den är vanligast hos kvinnor, yngre och personer som använder internet mycket. Vill du förstå hur butiksmiljön förändras är detta ett mycket intressant avsnitt.

För de konsumenter som använder mobilen i butik ersätter mobilen den roll som personal och andra informations­ och marknadsföringskällor i butik har med digitala motsvarigheter.

  • Mobilen gör att konsumenten skärmar bort sinnesintryck från butiksmiljön (exempelvis ljud och bild).
  • I matbutiker används mobilen ofta för att rådslå med andra
  • I klädbutiker används mobilen ofta för att söka information om varor
  • Konsumenter som testat att betala med mobilen gör det vanligtvis regelbundet.

Plastkonsumtionen ökar

plast miljo

Slutsatsen i rapporten är att ”Plastanvändningen är inte hållbar”. Åtta miljoner ton plast som varje år beräknas hamna i haven – och den största delen sjunker – det man ser i ytvattnet är kanske mindre än en procent av den totala mängden plastskräp som finns i haven, skriver man i rapporten. De mediala bilder som sprids i media kommer att allt mer påverka hur konsumenter ser på plast och andra material behövs användas istället – en trend som nu växer.

Man sammanfattar avsnittet om plast med följande punkter –

Plastkonsumtion ökar på grund av:

  • To­go lifestyle
  • Engångsartiklar ökar
  • Stiftade lagar implementeras inte
  • Politiker, konsumenter och företag tar inte ansvar.

Med de trender som vi sett under sista året, och med EUs beslut att minska användandet av plastpåsar och förbud för vissa engångsartiklar så kan man räkna med att alternativa material kommer har stora möjligheter att ta sig in och ta marknadsandelar. Detta skapar stora möjligheter för den grafiska branschen att ta fram pappersbaserade lösningar inom området.

Läs hela rapporten på gupea.ub.gu.se.

Annons

Finska industristrejken förlängs över påsk

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Medlemmarna i finska transportarbetarförbundet fortsätter sina politiska strejker som nu går in i sin fjärde vecka.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

joergen wistrand v tab
Ämnen i artikeln: V-TAB

✔️Redan en handfull intressenter av konkursboet. ✔️Konkursförvaltaren: ”En månad har vi på oss”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon ser världen genom ungdomar – lyfter rättvisa och jämställdhet

Canon YPP2 1800
Ämnen i artikeln: Canon

I det globala CSR-projektet Canon Young People Programme jobbar Canon med att hjälpa ungdomar i utsatthet.

Sverige ligger i framkant och har nyligen genomfört projektet i samarbete med drottning Silvias Mentor Sverige. Branschkoll har besökt utställningen som just nu är på besök i Ringens köpcentrum i Stockholm.

Canon YPP3 1800
Elif Bilyar är kommunikationschef på Canon och det är hennes avdelning som driver projektet. Här tillsammans med Matteus Celinski som ansvarar för Canons produkter för den grafiska branschen.

I år har programmet särskilt fokuserat på jämställdhet och visuellt berättande, där fyra workshops med fokus på fotografi har genomförts.

Unga utvecklar berättarkonst

– På flera olika workshops som i år har letts av Felicia Margineanu, ambassadör för Mentor Sverige, så har deltagarna också kunnat utveckla sin berättarkonst, berättar Elif Bilyar som är kommunikationschef på Canon Svenska.

I år deltog tio ungdomar mellan 17 och 19 år i det svenska projektet. Globalt har över 5 000 unga fått utbildning inom storytelling, med en röd tråd som följer FN:s hållbara mål – sedan programmet drogs igång 2015.

– Genom ungdomarna som är vår framtid kan vi faktiskt prata med hela Sverige, till exempel genom våra utställningar som den här, säger Elif Bilyar.

Rekryterar ungdomar med hjälp av Drottning Silvia

Ungdomarna har rekryteras via Mentor Sverige, en organisation understödd av Drottning Silvia, som syftar till att stödja unga från utsatta områden. Canon har ett långtgående samarbete med Mentor Sverige som man stödjer som en del av sitt CSR-engagemang.

Canon Young People Programme 1 1800
Drottning Silvia besöker en av utställningarna av Canon Young People Programme. Här i samtal med Canon Svenskas vd Christer Byfors. (Foto: Felicia Margineanu)

Genom detta engagemang strävar Canon inte bara efter att skapa affärsrelationer utan också att visa upp sitt samhällsengagemang.

 – Många kunder vill att vi gör något mer och det här är ett bra exempel på att vi lever upp till vårt företags värderingar, som handlar om man arbetar tillsammans för allas bästa, säger Matteus Celinski som är ansvarig för Canons grafiska produkter och tjänster i Sverige.

Stort engagemang

– I våra varumärkesundersökningar så ser vi att ungdomar gillar företag som engagerar sig i sociala frågor och det är såklart bra för oss i ett längre perspektiv, säger Elif Bilyar.

Även anställda på Canon engagerar sig i projektet, bland annat genom att jobba som mentorer eller föreläsare i olika sammanhang.

– Det gör också att Canon också blir en mer attraktiv arbetsgivare, vilket är en viktig del i det här.

De senaste två projekten har båda haft utställningar som vandrat runt och skapat otroligt många nya kontakter. Man har bland annat visat upp sig på Nordic Sustainability Expo, varit med på en partnerlunch för Mentor Sverige med drottning Silvia men också ställt ut på Klimatpaktens kongress.

Pratar med kunderna om annat än våra maskiner

2022 visades projektet upp på Kulturhuset i Stockholm och nu har man gjort en gemensam utställning av bilder från 2022 och 2023 som visas upp på Ringens köpcentrum i Stockholm.

– Senaste månaden har vi haft många kundmöten här på utställningen och det ger oss möjligheten att prata med våra kunder om mycket annat än våra maskiner, kommenterar Matteus Celinski.

Efter varje omgång fortsätter programmet alltså att leva vidare på olika sätt genom att uppmärksamma ungdomarnas insatser.

– Vår förhoppning är att några av dem kanske kan återvända som mentorer i framtiden.

För Canon är detta inte bara en engångsinsats utan en del av den långsiktiga strategi att bidra till samhällets utveckling och samtidigt stärka sitt eget varumärke som en ansvarsfull och engagerad partner.

Nu siktar man framåt på 2024 års program som kommer att ha sin bas i Göteborg, avslöjar Elif Bilyar.

Ämnen i artikeln: Canon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab i konkurs – 150 anställda berörs

cylinder
Ämnen i artikeln: V-TAB

Tryckerijätten V-tab har försatts i konkurs: ”Det är i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva”.

En konkursansökan har skickats in till Göteborgs tingsrätt som försatte bolaget under onsdagsförmiddagen, 27 mars. Det är den västkustbaserade tryckerijätten V-tab som försatts i konkurs. Branschkoll har tagit del av konkursansökan och det framgår att tryckerijätten inte längre kan betala sina skulder. Bolaget begär därför att de ska sättas i konkurs. En konkursförvaltare tar därmed över verksamheten. Konkursen avser både V-tab Holding och V-tab AB.

I V-tab AB finns tryckeriverksamheter på flera orter, bland annat Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Alla verksamheter har nu försatts i konkurs. Det bekräftar V-tab:s styrelseledamot Tarek Omeirat som Branschkoll varit i kontakt med.

Hur går ni vidare nu, fortsätter produktionen?

– Konkursförvaltaren tar över och som jag förstått honom rätt så är hans plan att de kunder och leveranser som finns ska drivas vidare, sedan är det i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva. Och det vet jag inte.

Vad skulle du säga ligger bakom konkursen?

– En massa olika faktorer. Det är inget jag kan peka på direkt, det finns en rad olika faktorer.

Hos V-tab finns bland annat stora belopp med uppskjutna skatteskulder på en bra bit över hundra miljoner konor från pandemiåren.

Är det en sådan faktor?

– Att bolaget inte kan betala sina skulder är anledningen till att bolaget gått i konkurs. Så faktorn med skatteskulder som du nämner och annat är såklart alla bolags utmaningar när det kommer till att betala sina skulder.

Annons

När det kommer till ägarfrågan. Stämmer det att det är Erik Selin som är huvudägare, eller är det Balder?

– Den informationen kan inte jag lämna ut. Det jag kan säga är att Balder inte är inblandat på något sätt.

Har de anställda blivit informerade?

– Det sköts enligt konstens alla regler så det förutsätter jag.

I V-Tab AB finns verksamheter på flera orter, bland annat i Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Bolaget har för närvarande cirka 150 anställda och har pågående arbeten, enligt konkursansökan.

Bolaget skriver i sin ansökan till tingsrätten:

”I anledning av antalet anställda, pågående arbeten och Bolagets spridda organisation, är det av stor vikt att en konkursförvaltare skyndsamt påbörjar handläggningen av konkursen till undvikande av att kommersiella värden går förlorade”.

Till förvaltare utses advokat Jörgen Wistrand, Wistrand Advokatbyrå Göteborg KB. Norion Bank AB är en av Bolagets största fordringsägare.

Nyligen kunde Branschkoll berätta att V-tab tillsatt en ny vd.

Läs mer: V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nybildad svensk tryckerikoncern: ”Vi satsar på att göra två förvärv i år”

Linda

Tryckerikoncernen lägger ribban högt och ska omsätta hundratals miljoner. En ny vd har satts in för att snabba på förvärvsresan. Små driftiga bolag med tydliga kundsegment är av intresse.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersgrossister: ”Då blir det såklart märkbara konsekvenser”

papper strejk
Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Det pågår finsk strejk i transportsektorn vilket i förlängningen gjort att flera pappersbruk tvingats till nedstängningar. Vi pratar med Papyrus och Antalis om vilka effekter strejken får och hur det påverkar deras leveranser till kunder.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storformatstryckeri: ”Ett av våra bästa år någonsin”

anapurna2 1800

Specialprojekt ligger bakom resultatökningen. Företaget investerar nu i en ny storformatsskrivare som de själva modifierar om för att kunna printa på en helt ny produkt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Åtta45 trycker 170 miljoner valsedlar till årets EU-val

Valsedlar EU Atta45

Tryckeriet Åtta45 är i skrivande stund i slutfasen av projektet att trycka 170 miljoner valsedlar till årets EU-val.

Inför förra riksdagsvalet upphandlades tryckningen av valsedlar och avtal skrevs för en fyraårsperiod. Åtta45 fick då uppdraget tillsammans med Parajett, men inför årets EU-val är Åtta45 ensamt tryckeri.

Läs också: De trycker 700 miljoner valsedlar – och så här mycket kostar det

– Det stämmer, vi håller på att trycka allt just nu och det mesta är redan distribuerat, berättar Tommy Jansson på Åtta45 för Branschkoll.

Trycks i arkoffset

Det handlar om både blanka valsedlar och namnvalsedlar. Totalvolymen ligger runt 160 till 170 miljoner. Allt produceras i Åtta45:s arkoffsetpressar och de packas sedan med banderoller i tusen per bunt.

– Skillnaden i år är att det bara är vitt papper, jämfört med det svenska valet förra gången med tre olika färger.

Satt in extra personal

För att klara leveransen har man tagit in mellan tio och femton extra personer som hjäper till med packning och distribution under de två månader som produktionen pågår.

Annons

– Det är en extrem volym som kräver stor planering när det ska in tillsammans med alla övriga uppdrag. Jag vill ge en stor eloge till de som planerar och till bokbinderiet för ett otroligt bra jobb.

”Planering är nyckeln”

70×100-pressarna trycker valsedlarna i en hastighet av 16.000 ark per timme och med 36 valsedlar per ark tar det i runda slängar 280 timmar att trycka årets upplaga.

Med erfarenhet från förra valet har allt löpt på bra, enligt Tommy.

– Vi har lärt oss att planering är nyckeln till framgång så det har vi skruvat på en del den här gången.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vann tryckeriavtal för åtta Stockholmskommuner

Tryck stockholm

Avtalet beräknas vara värt 12 miljoner kronor under fyra år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso sänker produktionen på grund av strejken

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

I skrivande stund pågår strejken minst till första april.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons