Logga in

Snabbmatskedja skrotar leksakerna – delar ut 5 miljoner böcker istället

14 oktober, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max, som byter ut plastleksaker mot böcker. (Bilder: Press)

Plastleksaker byts ut mot fem miljoner böcker.

Hamburgerkedjan Max byter ut leksakerna i deras barnmeny mot böcker, hela fem miljoner barnböcker ska delas ut i ett samarbete med Tukan förlag. Samarbetet sträcker sig till slutet av 2021.

Böckerna man ska dela ut är primärt sagoböcker, målarböcker och pysselböcker.

– På Max har vi alltid valt leksaker som kommer till användning om och om igen och böcker är bland de allra mest populära gåvorna. Som pappa gillar jag verkligen att väcka läsglädjen hos mina barn och det är något som vi på Max också vill föra vidare och uppmuntra. Jag hoppas att vår boksatsning kommer att uppskattas av både barn och föräldrar, säger Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max Burgers, i ett pressmeddelande.

Fokus ligger på att skapa läsglädje och kreativitet – och samtidigt tar man bort alla plastleksaker som nu ersätts.

– Vi på Tukan förlag tycker att detta på alla sätt är ett fantastiskt initiativ av MAX. De sätter en ny standard genom att satsa långsiktigt på böcker. Det är bra med tanke på miljön och dessutom främjar det barns läsning, utveckling och kreativitet. Vi är enormt glada att få vara med och vi hoppas att böckerna ska inspirera till såväl läsning som pyssel och kreativ färgläggning, säger Johan Dagman på Tukan förlag.

Elanders förvärvar återvinningsaktör – vill skapa global plattform för cirkulär hantering av IT-utrustning

Tjänster och lösningar för en cirkulär ekonomi viktig del av hållbarhetsarbetet.

Hösten började svagt – nedåt för alla medier utom ett

”Investeringarna fortsätter att falla, men inte i lika stor omfattning som under våren och den begynnande återhämtning som man har kunnat se under sommaren håller i sig.”

Amazon stoppar in 3,5 miljarder i tryckeriet till i sin merch-satsning

Amazon investerar 400 miljoner dollar i digital printutrustning.

Krönika: Den här artikeln borde heta ”Offlinekanaler dominerar världen” – men vi testar att hålla oss till fakta

”Det tryckta mediet har hamnat i kläm”.

Elbrist hotar: IT-jättarnas miljöpåverkan ökar snabbt

Nya serverhallar ska byggas – vilka var för sig kan dra så mycket el som ”ett halvt kärnkraftsverk”. Dubbelt så mycket som hela Uppsalas el-förbrukning!

Ny podd: Anni Sandgren – I grund och botten handlar det om att ställa frågan är det här dumt eller smart?

I dagens avsnitt av Branschkollpodden träffar vi Anni Sandgren, CSR Manager på New Wave Group. Vi pratar bland annat om, klimatkompensering, var man börjar sitt hållbarhetsarbete och om hur produktmediabranschens hållbarhetsarbete ser ut om tio år. Missa inte det här! (mer…)

Postutredningen får kritik från branschen – ”Saknar flera perspektiv och viktiga framtidsfrågor”

Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen (Bild: Grafiska Företagen)

”Uppenbart att regeringen måste ge tilläggsdirektiv för att säkerställa en framtidssäkrad postpolitik”.

De är först i världen att foliera trycksaker med metallpulver

Mr. Barthel, ägare till tyska Barthel Gruppe och Jan Franz Allerkamp, vd på Actega Metal Print (Bilder: Actega)

De är först med banbrytande teknik för foliering.

Canon och Ricoh två senaste avhoppen från Drupa

Drupa får det allt svårare att genomföra en fysisk mässa i vår. Canon och Ricoh har nu också ställt in sitt deltagande.