Logga in

Snabbmatskedja skrotar leksakerna – delar ut 5 miljoner böcker istället

14 oktober, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max, som byter ut plastleksaker mot böcker. (Bilder: Press)

Plastleksaker byts ut mot fem miljoner böcker.

Hamburgerkedjan Max byter ut leksakerna i deras barnmeny mot böcker, hela fem miljoner barnböcker ska delas ut i ett samarbete med Tukan förlag. Samarbetet sträcker sig till slutet av 2021.

Böckerna man ska dela ut är primärt sagoböcker, målarböcker och pysselböcker.

– På Max har vi alltid valt leksaker som kommer till användning om och om igen och böcker är bland de allra mest populära gåvorna. Som pappa gillar jag verkligen att väcka läsglädjen hos mina barn och det är något som vi på Max också vill föra vidare och uppmuntra. Jag hoppas att vår boksatsning kommer att uppskattas av både barn och föräldrar, säger Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max Burgers, i ett pressmeddelande.

Fokus ligger på att skapa läsglädje och kreativitet – och samtidigt tar man bort alla plastleksaker som nu ersätts.

– Vi på Tukan förlag tycker att detta på alla sätt är ett fantastiskt initiativ av MAX. De sätter en ny standard genom att satsa långsiktigt på böcker. Det är bra med tanke på miljön och dessutom främjar det barns läsning, utveckling och kreativitet. Vi är enormt glada att få vara med och vi hoppas att böckerna ska inspirera till såväl läsning som pyssel och kreativ färgläggning, säger Johan Dagman på Tukan förlag.

SEMINARIUM: Sälj grafiska tjänster på nätet – lär dig av experter i Europa

Pandemin förändrar hur man gör affärer i näringslivet och även i den grafiska branschen. (mer…)

Procurator lägger packaging-verksamhet i eget bolag

Procurators förpackningsverksamhet bildar ett eget nytt bolag och det som tidigare hette Procurator Packaging Solution blir nu till Pacudo. (mer…)

Brandfactory investerar i skärbord från Zünd

Dennis Hallam (operatör), Daniel Forsgren (teamledare storformat) och Daniel Redner (produktionschef) framför det nya skärbordet. (Bild: Press)

Brandfactory investerade under slutet av 2020 i ett nytt skärbord till sin produktion i Farsta (mer…)

Horizon digitialiserar – flera stora nordiska investeringar i efterbehandling

Horizon jobbar kontinuerligt med att ta fram smarta lösningar för tryckeriernas efterbearbetning av trycksaker.

Horizon har under senaste åren sålt tre stora limlinjer i Norden – så här ser man på framtidens grafiska företag. (mer…)

Mest lyssnat på Branschkollpodden 2020 – är du vår nästa gäst?

Några av gästerna i Branschkollpodden under 2020.

Tolv branschprofiler gästade Branschkollpodden 2020. (mer…)

21grams byter ägare – säljs för 350 miljoner kronor

Stefan Blomqvist, vd 21grams och Hans Leybaert, vd Unifiedpost Group. (Foto: 21grams)

21grams – som genom samordning effektiviserar både fysisk och digital post – får en ny ägare i Unifiedpost Group som sedan september 2020 är noterat på börsen i Belgien. Nu satsar ledningen på ytterligare tillväxt. (mer…)

Sigtuna Gravyr förvärvar och dubblar kapaciteten

Stärker maskinpark och kundbas genom förvärvet av en kollega.

3 aktörer slås ihop till 1 i Blekinge och flyttar till nya lokaler

Ny logotyp och nytt varumärke för de tre bolagen, som nu blir ett.

Nyligen utsågs man till ”superföretag” – nu flyttar man ihop och skapar ett gemensamt varumärke.

Tillverkat kartong till många klassiska ölunderlägg – Nu avvecklas Värmländska Svanskogs bruk

Tillverkningen flyttas till Tyskland.