Smartare förpackningslösningar drivs fram av konsumenten
Stora Enso beskriver i en rapport hur utvecklingen inom fem olika områden påverkar förpackningens utveckling och roll. Kanske mest intressanta – för att de även mer eller mindre kan gälla för de mindre förpackningsserierna – är intelligenta förpackningslösningar, detaljhandelns övergång till onlinekanaler och det ökade fokuset på hållbarhet.
Man tar upp olika fallstudier som visar hur detaljister kan reducera hanteringskostnaderna med 50 till 70 procent genom att använda smarta förpackningslösningar. Rapporten tar också upp de viktigaste faktorerna för att sticka ut på en marknad där man räknar med att andelen produkter från egna varumärken kommer att uppgå till 50 procent inom tio år.
– Vi vet att 70 procent av konsumenternas inköpsbeslut i dagligvaruhandeln fattas i butiken. Med tanke på att det råder stor konkurrens på marknaden kan förpackningarna i hög grad bidra till ökad försäljning och lägre kostnader i hela värdekedjan, säger Ravindra Parasnis, vd Stora Enso Packaging.
Rapporten finns att hämta här.