Smarta knep för att hänga med i B2B-utvecklingen

I den här artikeln sammanfattas några samtida spaningar kring misstag som vissa gör när det kommer till framförallt försäljning och marknadsföring inom B2B.

Ett icke konsekvent varumärkesbyggande

I en mycket läsvärd artikel skriven av Ryan Gould som jobbar med strategi och marknadsföring så tar han grepp på några av de misstag som bolag verksamma inom B2B gör. Han ställer sig frågor som:

  • Vi vet vem den nya köparen är, och vi vet vad de letar efter när de ska ta köpbeslut, så varför har inte varumärkesbyggande blivit en prioritet för B2B-aktörer?
  • Förstår marknadsförare inte hur deras kundkrets förändras?
  • Tror beslutsfattare inte på marknadsföring?
  • Finns det en fundamental vägspärr i B2B-marknadsföringens natur som skapar ett inkonsekvent varumärkesbyggande inom B2B?

När Gould säger att ”vi vet vem den nya kunden är”, så menar han det som på engelska (och i den här artikeln) kallas för millennials, människor som på ett ungefär är födda mellan 1982 och 1996. I artikeln pekar Gould ut att 73 procent av alla millennials i USA idag är inblandade i köpbesluten på sina respektive företag.

Och trots det så behandlar många B2B företag sina kunder på samma sätt som de gjorde för 10-20 år sedan. ”Deras köpbeslut fattas inte på samma sätt som de gjordes av deras föräldrar. Och därför är det inte heller så konstigt att många företag missar affärer med millennials”, står att läsa i artikeln.

Så hur ska man nå millennials då?

Att skapa ett konsekvent varumärkesbyggande kan brytas ner i tre kategorier.

  • Sociala medier
  • En genomtänkt visuell marknadsföring
  • En väl berättad historia

Sociala medier, absolut, de flesta har  koll på att sociala medier är viktigt och har börjat bli lite varma i kläderna. Sen används det inte alltid optimalt, men sociala medier är också det svåraste. Det finns så många plattformar att välja på och så ska man hålla alla dessa uppdaterade med relevant innehåll, bara det är minst en heltidstjänst. Dessutom så har effekten av sociala medier blivit allt mer ifrågasatt, är det verkligen så fantastiskt? Är det lika bra till alla typer av verksamheter?

En genomtänkt visuell marknadsföring. Det här är spännande. I artikeln så pekar Gould ut en siffra som kommer från HubSpot. Endast 51 % av marknadsförare inom B2B prioriterar att skapa visuellt innehåll. Och framförallt så är det visuella innehåll som skapas ofta spretigt och saknar tydlig koppling till företagets image och grafiska profil.

Promotionbranschen är generellt väldigt duktiga på att skapa visuellt innehåll, inte minst för att det är en så tacksam bransch att göra det inom. Men poängen är att det visuella innehållet ska utgå från förutbestämda riktlinjer som tydligt signalerar att det är just ditt varumärke det handlar om.

Att vara konsekvent helt enkelt, 23 procent av den genomsnittliga omsättningsökningen kommer från ett konsekvent varumärkesbyggande, enligt Lucidpress.

En väl berättad historia, det här är mest spännande av allt. B2B-verksamheter fokuserar framförallt på försäljning, det är så det har sett ut historiskt och det är på många håll så det fortsätter att se ut.

Marknadsföringsteamet blir en förlängning av säljteamet och marknadsföring underskattas fortfarande av många beslutsfattare. Problemet är att millennials vill inte bara bli sålda en produkt, de vill lära sig något. Och de vill dela värdegrund med den som de köper av, de vill ha en relation som sträcker sig bortom att säljaren är trevlig.

Med så mycket tillgänglig information så tar millennials i större utsträckning helhetsintrycket i beaktning. Uppfattas företaget seriöst, finns det mycket information om företaget att tillgå, gör de något särskilt för miljö och samhälle? Sådana är några av frågorna som Millennials ställer sig vid ett köpbeslut, och sådana frågor ska enkelt gå att få besvarade – genom att du använder en tydlig och konsekvent kommunikation över flera plattformar.

Sammanfattning

  • Låt inte marknadsföring komma i tredje eller fjärde hand.
  • Acceptera att millennials på ett eller annat sätt utgör en stor del av befintliga och potentiella kunder.
  • Lägg upp en strategi för hur ditt varumärkesbyggande ska se ut, och ha den strategin i åtanke när du skapar innehåll och marknadsföring. Det behöver inte vara perfekt, men det ska finnas en grund att utgå från.
  • Lägg en dag på att: tänka igenom vad din verksamhet gör bra, formulera det till tydliga budskap och sprid dessa konsekvent och stilfullt över de plattformar du valt att verka på.
Annons

Meri söker två Utesäljare

Vi söker två drivna och handlingskraftiga säljare som vill vara med och lyfta MERi till nya höjder!

Om oss
MERi är ett branschledande företag inom profil- och presentreklam och med mångårig kunskap och erfarenhet är vi experter inom vårt område. MERi ska vara det första valet för våra kunder när det gäller tjänster och produkter för intern och extern profilering. Med lång erfarenhet, hög kunskapsnivå och kundanpassat sortiment arbetar vi för långsiktiga affärsrelationer. Verksamheten omfattar försäljning av profilkläder/märkeskläder, yrkes/arbetskläder, skyddsskor, presentreklam/premieprodukter, gåvor samt reklam och logistiktjänster.

Vår vision är att MERi ska bli Nordens bästa profil- och presentreklamföretag.

Om tjänsten och dina arbetsuppgifter
Du kommer att bli en viktig person i vår ambition att alltid sätta kunden i fokus. Det gör du genom att bearbeta befintliga kunder och söka upp nya prospekt. Hela Sverige är din arbetsplats men i huvudsak så kommer du att jobba lokalt och regionalt och utgå från vårt huvudkontor i Östersund. Du ingår i ett starkt team med utesäljare och här finns massor med stöd och erfarenhet att hämta för att du ska lyckas. Du ska genom proaktivitet och kundbesök analysera och förstå kundernas behov, såväl kortsiktigt som långsiktigt, för att kunna bygga vidare i på vårt erbjudande samt att utveckla en långsiktig kundrelation.

Tjänsten omfattar en heltidstjänst med start enligt överenskommelse.

Om dig
Vi söker dig med hunger, vilja, iver och ambitioner som är prestationsinriktad, lojal och social. Säljerfarenhet och stort nätverk är fördelar men inga krav. Personliga egenskaper och rätt person är viktigare än ålder. Är du bästa säljaren men har ett jobb idag så har vi tid att vänta, men vi kommer att gå vidare så fort vi hittar rätt så vänta inte utan kontakta oss nu!

Är du världens bästa säljare så är jobbet ditt!
Välkommen till en trygg arbetsgivare i en fantastiskt rolig bransch!

Maila CV och personligt brev till: jobb@meri.se

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska medalj söker två till ny satsning

Vi letar just nu efter 2 st personer som ska jobba med att driva en ny satsning vi gör inom digitaltryck.

Trycket är på moderna produkter med tydlig miljöprofil som ska tryckas i höga volymer där kunderna finns runt om i hela världen. Affärsområdet är litet idag och kommer att skalas upp. Det finns därför stora möjligheter för de anställda att påverka arbetssätt och processer för att vi ska hitta det bästa sättet att arbeta på.

Produkterna levereras i många unika storlekar och designs där kunderna har sina egna unika varianter. Därför är det superviktigt med ordning och reda så att rätt produkter packas på rätt sätt, märks på rätt sätt och hamnar hos rätt kund. Eftersom volymen är stor så behöver allting hanteras väldigt ordningsamt och strukturerat.

Lite beroende på vilka personer vi tycker passar in hos oss så kan kompetenserna på dessa två se lite olika ut. Vi ser helt enkelt gärna två personer som kompletterar varandra. Båda personerna kommer i högsta grad vara inblandade i att varje dag arbeta med att utföra digitaltryck på produkterna och paketering av dessa, men deras ansvarsområden kommer sannolikt att skilja sig åt.

Den ena personen ser vi framför oss bli ytterst ansvarig för produktionen. Ser till att ordrar produceras i rätt ordning, att ingenting riskerar att bli försenat. Denne person kommer hantera kontakt med våra kunder, se till att vi har tillräckligt med lager av produkter att trycka på, sköta kontakt med leverantör av produkterna, beställa förbrukningsmaterial, boka utgående transporter, etc.

Den andra personen kommer bli kvalitetsansvarig för den grafiska delen. Motiven som kommer in kan behöva korrigeras och anpassas för att trycket på produkten ska se ut som tänkt. Produkterna vi trycker på kommer ha olika basfärg och därför kan trycket behöva korrigeras för att ge rätt färgåtergivning. Här tror vi att man behöver ha ett öga för färg och form och gärna erfarenhet av att jobba i moderna bildbehandlingsprogram, som t.ex. Photoshop eller Illustrator.

Vi letar efter personer som är/har:
– Ordningssamma och strukturerade
– Effektiva och trivs med högt tempo
– Är bra på att kommunicera och vana vid att hålla täta dialoger i vardagen
– Känner sig bekväma vid datorer och teknisk utrustning
– Har känsla och öga för färg och form
– Trivs med att både ha administrativa uppgifter och jobba i produktion

Digitaltryck är ett eget verksamhetsben inom Svenska Medalj, men beroende på arbetsbelastning inom de olika verksamhetsbenen kan man i perioder behöva avlasta andra avdelningar, och även få avlastning från andra avdelningar.

För ansökan, skicka cv och personligt brev till olle@svenskamedalj.se. Urval sker löpande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges Tidskrifter ersätter kvartalsmagasin med årlig prestigeutgåva – ”inte så dramatiskt”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Posten tar varannandagsutdelningen vidare till västkusten

redaktionen@branschkoll.se
Annons