Logga in

Smarta knep för att hänga med i B2B-utvecklingen

20 april, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

I den här artikeln sammanfattas några samtida spaningar kring misstag som vissa gör när det kommer till framförallt försäljning och marknadsföring inom B2B.

Ett icke konsekvent varumärkesbyggande

I en mycket läsvärd artikel skriven av Ryan Gould som jobbar med strategi och marknadsföring så tar han grepp på några av de misstag som bolag verksamma inom B2B gör. Han ställer sig frågor som:

  • Vi vet vem den nya köparen är, och vi vet vad de letar efter när de ska ta köpbeslut, så varför har inte varumärkesbyggande blivit en prioritet för B2B-aktörer?
  • Förstår marknadsförare inte hur deras kundkrets förändras?
  • Tror beslutsfattare inte på marknadsföring?
  • Finns det en fundamental vägspärr i B2B-marknadsföringens natur som skapar ett inkonsekvent varumärkesbyggande inom B2B?

När Gould säger att ”vi vet vem den nya kunden är”, så menar han det som på engelska (och i den här artikeln) kallas för millennials, människor som på ett ungefär är födda mellan 1982 och 1996. I artikeln pekar Gould ut att 73 procent av alla millennials i USA idag är inblandade i köpbesluten på sina respektive företag.

Och trots det så behandlar många B2B företag sina kunder på samma sätt som de gjorde för 10-20 år sedan. ”Deras köpbeslut fattas inte på samma sätt som de gjordes av deras föräldrar. Och därför är det inte heller så konstigt att många företag missar affärer med millennials”, står att läsa i artikeln.

Så hur ska man nå millennials då?

Att skapa ett konsekvent varumärkesbyggande kan brytas ner i tre kategorier.

  • Sociala medier
  • En genomtänkt visuell marknadsföring
  • En väl berättad historia

Sociala medier, absolut, de flesta har  koll på att sociala medier är viktigt och har börjat bli lite varma i kläderna. Sen används det inte alltid optimalt, men sociala medier är också det svåraste. Det finns så många plattformar att välja på och så ska man hålla alla dessa uppdaterade med relevant innehåll, bara det är minst en heltidstjänst. Dessutom så har effekten av sociala medier blivit allt mer ifrågasatt, är det verkligen så fantastiskt? Är det lika bra till alla typer av verksamheter?

En genomtänkt visuell marknadsföring. Det här är spännande. I artikeln så pekar Gould ut en siffra som kommer från HubSpot. Endast 51 % av marknadsförare inom B2B prioriterar att skapa visuellt innehåll. Och framförallt så är det visuella innehåll som skapas ofta spretigt och saknar tydlig koppling till företagets image och grafiska profil.

Promotionbranschen är generellt väldigt duktiga på att skapa visuellt innehåll, inte minst för att det är en så tacksam bransch att göra det inom. Men poängen är att det visuella innehållet ska utgå från förutbestämda riktlinjer som tydligt signalerar att det är just ditt varumärke det handlar om.

Att vara konsekvent helt enkelt, 23 procent av den genomsnittliga omsättningsökningen kommer från ett konsekvent varumärkesbyggande, enligt Lucidpress.

En väl berättad historia, det här är mest spännande av allt. B2B-verksamheter fokuserar framförallt på försäljning, det är så det har sett ut historiskt och det är på många håll så det fortsätter att se ut.

Marknadsföringsteamet blir en förlängning av säljteamet och marknadsföring underskattas fortfarande av många beslutsfattare. Problemet är att millennials vill inte bara bli sålda en produkt, de vill lära sig något. Och de vill dela värdegrund med den som de köper av, de vill ha en relation som sträcker sig bortom att säljaren är trevlig.

Med så mycket tillgänglig information så tar millennials i större utsträckning helhetsintrycket i beaktning. Uppfattas företaget seriöst, finns det mycket information om företaget att tillgå, gör de något särskilt för miljö och samhälle? Sådana är några av frågorna som Millennials ställer sig vid ett köpbeslut, och sådana frågor ska enkelt gå att få besvarade – genom att du använder en tydlig och konsekvent kommunikation över flera plattformar.

Sammanfattning

  • Låt inte marknadsföring komma i tredje eller fjärde hand.
  • Acceptera att millennials på ett eller annat sätt utgör en stor del av befintliga och potentiella kunder.
  • Lägg upp en strategi för hur ditt varumärkesbyggande ska se ut, och ha den strategin i åtanke när du skapar innehåll och marknadsföring. Det behöver inte vara perfekt, men det ska finnas en grund att utgå från.
  • Lägg en dag på att: tänka igenom vad din verksamhet gör bra, formulera det till tydliga budskap och sprid dessa konsekvent och stilfullt över de plattformar du valt att verka på.

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier. (mer…)

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Jasmine Jilltoft och Anna Pramborn som ska jobba på Scanlux nyetablerade kontor i Helsingborg.

Danska förpackningsaktören Scanlux Packaging öppnar kontor i Helsingborg.

Strejken är över: Finska pappersindustrin har ett nytt kollektivavtal

Nu kan papper lastas igen i finska hamnar. (Bild: Wikimedia Commons, Hummelhummel [CC BY-SA])

Den finska strejken i pappersindustrin är över. (mer…)

Komori utökar med efterbehandling inom civitryck – förvärvar MBO

Japanska Komori utökar sin produktportfölj med falsmaskiner genom att förvärva tyska MBO. Detta betyder att MBO gör ett nytt försök att sälja verksamheten. (mer…)

7 av 10 vill förbjuda telefonförsäljning

Telefonförsäljning är inte populärt enligt en nyligen genomförd undersökning av Norstat, 85 procent av de tillfrågade anser att telefonförsäljning drabbar människor som är utsatta och 73 procent anser att det borde vara olagligt.

UPPDATERAD: Finska papperstrejken förlängs med en fjärde vecka

Sedan en vecka är det strejk i den finska pappersindustrin. Nu kommer de första varningarna om

Brandsome förvärvat – blir Olympus igen

Brandsome har fått en ny ägare i en välkänd branschaktör och ska återigen bli Olympus, hör bolagets nya ägare berätta om förvärvet.

Konkurser och varsel i grafisk bransch 2019 – kraftig ökning under Q4

Nu är statistiken för helåret 2019 uppdaterad vad gäller konkurser och varsel i grafisk bransch – men också för byrå- och kommunikationsbranschen. Här hittar du alla diagram.