Smaragd-grön är ny favoritfärg hos Pantone

Varje år lyfter Pantone fram en specifik färg att representera året och inspirera kreatörer över hela världen. Årets Pantone-färg 2013 är Pantone 17-5641 Emerald.

Sedan antiken har denna lysande, magnifika nyans varit färgen för skönhet och nytt liv i många kulturer och religioner. Det är också färgen på tillväxt, förnyelse och välstånd – ingen annan färg förmedlar förnyelse mer än grönt skriver man i ett pressmeddelande.

– Grönt är den vanligast förekommande nyansen i naturen – det mänskliga ögat ser mer grönt än någon annan färg i spektrumet, säger Leatrice Eiseman, verkställande direktör för Pantone Color Institute i ett pressmeddelande.

I samarbete med Pantone kommer Sephora med en grön kollektion, med bland annat ögonskugga, nagellack och andra accessoarer, i begränsad upplaga under 2013. Ett liknande projekt finns också hos JCPenney.

Så räkna med mycket grönt under nästa år. Pantone har tagit fram en sida med exempel som kan inspirera kreativiteten.

IRM skruvar upp reklam-prognosen för 2021

redaktionen@branschkoll.se

Uniqlo får fortsatt förtroende att klä OS-truppen

os truppen kläder sportswear idrott

Uniqlo som varit officiell klädleverantör till Sveriges olympiska och paralympiska trupper sedan januari 2019 får nu förtroendet i drygt två år till, fram till 31 december 2024 vilket innebär att de kommer att klä de svenska trupperna under spelen i Paris samma år.

Vidare kommer Uniqlo under avtalstiden bland annat leverera kläder till svenska trupperna i olika internationella sportevenemang, inklusive resor, träning och vid mediala tillfällen, det här framgår av att pressmeddelande.

Varit kritiserade

Uniqlo har utsatts för en del kritik de senaste åren, dels har det rått delade meningar om designval, inte minst för OS-damernas fotbolldressar. Men man har också anklagats för att köpa sin bomull från den Xinjiangprovinsen som Amnesty med flera varnat för, något bland annat SVT rapporterat om.

redaktionen@branschkoll.se

De vanligaste misstagen företag gör i sitt långsiktiga varumärkesarbete

redaktionen@branschkoll.se

Marabu förvärvat av japansk tillverkare av screentrycksfärg

redaktionen@branschkoll.se