Slow Skiing– Succé för svenskproducerad bok om stora upplevelser

Boken Slow Skiing är producerad av TMG Sthlm och SDK Bok i Stockholm och Västerås. På skidorna till höger står Evelina Nilsson.
Boken Slow Skiing är producerad av TMG Sthlm och SDK Bok i Stockholm och Västerås. På skidorna till höger står Evelina Nilsson. Erwald Group / Alric Ljunghager

Boken Slow Skiing släpptes i höstas av två eldsjälar – Mats och Cissi Erwald – som vill sprida budskapet att ”ta vara på både vintern och livet med ett lugnare tempo”.

I denna ”coffee table-bok” samsas storslagna bilder med intervjuer av kända skidpersonligheter, skidberättelser och tankar om reflektion.

”Vi har drivit hela projektet utifrån vår passion och ger ut den på eget förlag. Tillsammans har vi tagit oss för egen maskin från enkel textfil till färdig bok med ett viktigt budskap. Det här är den första bok vi skriver, men kanske inte den sista”.

Mats Erwald

Boken är skriven utifrån författarnas kärlek till skidåkning och handlar om att reflektera och ta vara på både vintern och livet med ett lugnare tempo, att ta det mer slow. Cissi och Mats Erwald skriver om närvaro, självreflektion och att våga förändras. De väcker lusten till att ha skidor under fötterna och att uppleva det storslagna i en natur inbäddad i vitt.

Svenskproducerat

Boken är tryckt av TMG Sthlm på 150g Munken Polar Rough. Omslaget är präglat på en mattsvart botten som har gjorts av SDK Bok i Västerås.

I boken möter man skidpersonligheter som Frida Hansdotter, The Bunch genom Magnus Granér och Alex Hackel, Evelina Nilsson, Andreas Jonsson, Martin Alzén, Per Strömberg och Mårten Johansson i personliga intervjuer. Där berättar de om sin syn på livet och skidåkning. Intervjuerna varvas med storslagna bilder av skid- och äventyrsfotografer där Alric Ljunghager, Zoya Lynch och Sara Vaiho är några.

OM FÖRFATTARNA

Cissi och Mats Erwald, formgivare respektive företagskonsult, jobbar i det gemensamma bolaget Erwald Group AB. De senaste åren har de spenderat minst en månad per säsong som skibums i Alperna. Slow Skiing är deras första bokprojekt.

Läs mer om boken på www.slowskiing.se.

Annons

PODD: Den grafiska branschens stora möjligheter i bokens digitala framtid

Företaget Publit automatiserar processerna runt att ge ut böcker. Per Helin är en av grundarna och i senaste avsnittet av Branschkollpodden ger han sin syn på bokens framtid.

Det finns stora möjligheter för grafiska företag att utveckla nya tjänster runt boken.

Publits plattform genererar bland annat 20.000 tryckta böcker varje månad – och alla trycks ”on demand” på tryckeriet i Malmö.

– Det är enstycksproduktion i full industriell skala.

Är du en del av bokens värdekedja – förlag, tryckeri eller författare – är detta ett intressant avsnitt som kommer ge dig kunskap och inspiration för framtiden.

Lyssna på podden nedan eller på Spotify alternativt på Apple Podcast.

Vi pratar om många olika ämnen – men alla kretsar kring framtidens bok – både tryckta och digitala. Bland annat:

  • Det här är en bok idag
  • Publits tryckeri i Malmö och vilka krav man ställer på sin grafiska leverantör.
  • Logistik är allt – för Publit ingår det i produktionspriset – detta leder till nya tjänster … även offsettryck.
  • Vad betyder ljudbokens framfart för den tryckta boken?
  • Amazons intåg i Sverige
  • Mängden användardata ökar lavinartat – är det verkligen viktigt att ta vara på detta?
  • Den tryckta bokens kvalitet – hög lägstanivå och nya extrema nivåer – hur ser det ut framöver?
  • Bokens förpackning förändras – så här ska ett grafiskt företag tänka?
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sämsta året för annonsmarknaden sedan finanskrisen – men stark återhämtning i Q4

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd till Boxon Group

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon ska leda Brobygrafiska under 2021

Evelina Nilsson går in som ny verksamhetsansvarig här på Brobygrafiska, som vikarie för Per Branzén som är tjänstledig.

– Jag är otroligt stolt över att jag får chansen att ha detta uppdrag och kommer tillsammans med mina kollegor, våra studerande och branschen arbeta för att utveckla Brobygrafiska och våra utbildningar, säger Evelina i en kommentar till Branschkoll.

Per Branzén har tagit över som Kultur- och näringslivschef i Sunne.

redaktionen@branschkoll.se
Annons