Slopar etiketten på vinflaskan

Vin utan etikett

Strålkastarljuset riktas mot vinet – inte förpackningen.

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT (Inkl. Promotion)
1.400 kr/månad Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.
promotion
Från: 298 kr/månad Läs allt vi skriver om produktmediabranschen
Annons

Falkenberg Graphic Media först i Norden med ny CTP från Fujifilm

Ämnen i artikeln: Edvard SchneidlerFujifilm

En helt ny CTP-modell har installerats hos Falkenberg Graphic Media.

Det är nya Fujifilm Luxel T-X5, som lanserades nyligen, som tryckeriet investerat i samtidigt som man nu kör med Fujifilms nya processfria plåt, Superia ZX.

– Vi valde Luxel T-X5 tack vare den höga prestandan i kombination men maskinens enkelhet. Fyra kassetter, inbyggd stans och en utkörningshastighet av 55 plåtar per timme, säger Erik Tibell som är prepress-chef på Falkenberg Graphic Media.

Man har valt en processfri plåt vilket gör att maskinen tar mindre golvyta när det inte behövs någon framkallare

– Att maskinen har hög ”upp-tid” är viktigt för oss då vi producerar i treskift och att vi själva kan utföra en del underhåll gör att vi kan planera bättre och dessutom slipper vi dyra serviceavtal, avslutar Erik.

Läs mer om nya plåtsättaren på Branschtorget.

Ämnen i artikeln: Edvard SchneidlerFujifilm
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningsföretag drabbat av cyberattack

Leveransförseningar kan förekomma, men företaget ”arbetar intensivt för att säkerställa leveranskapaciteten”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

DS Smith beställer ny produktionslinje till Italien

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vill sätta ny branschstandard för transportförpackningar till e-handeln

”Transportförpackningarna är anpassade till butikshandeln”.

Apotea tar dagligen emot runt 300 pallar med inkommande varor, oftast i små förpackningar anpassade till butikshandeln. Nu intensifierar Apotea arbetet med att få sina leverantörer att anpassa sina transportförpackningar till e-handeln.

Transportförpackningarna är idag anpassade till butikshandeln trots att e-handeln står för en allt ökande andel av försäljningen. 2020 fasade Apotea ut onödiga plasttråg, det vill säga plastbrickor som förr användes för att produkterna skulle stå upprätt i butikshyllorna. Genom att ha tagit bort plasttrågen sparades cirka sex kilo plast per pall, vilket fram till idag uppskattningsvis motsvarar 20 ton totalt.

– De flesta logistikflöden och emballage i vår bransch är anpassade för de fysiska butikernas behov och produkter levereras i små kvantiteter med extra ytterförpackningar. I takt med att e-handeln växer så behöver leverantörerna anpassa sig. Vi kräver idag att våra leverantörer ska packa och leverera i större förpackningar. Detta minskar andelen onödigt emballage, gör arbetet mer effektivt och minskar transporter, vilket i sin tur minskar klimatpåverkan, säger Pär Svärdson, vd Apotea i ett pressmeddelande.

Flera leverantörer har redan ställt om vissa av sina leveranser till större transportförpackningar, bland andra Perrigo, Midsona, MedicineGarden, Austre, Skip, Helhetshälsa, Gevita, Zonnic, Elexir Pharma, Biosalma, Wellaware och Zoeco.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya förpackningslagen – kan tvinga Systembolaget att sälja dryck på tapp

”Absurt och verklighetsfrånvänt”. ”Tvinga oss inte att laga det som inte är trasigt”.

Att minska på förpackningar och förpackningsavfall kan ses som en bra metod för att få ner miljö- och klimatpåverkan. EU-kommissionen har under flera år arbetat med en ny förordning som ska ”styra förpackningssektorn mot klimatneutralitet 2050”.

Bland annat kan det innebära att Systembolaget måste börja sälja sina drycker på tappkran, skriver Expressen i ett par olika artiklar. Alkoholdrycker måste nämligen finnas tillgängliga i återfyllningsbara förpackningar, ”vilket i praktiken betyder att Systembolaget behöver ha tappkranar för vin dit kunderna kan gå med flaskan för att fylla på”, skriver Expressen.

Minst tio procent av alkoholförsäljningen ska vara på refill 2030, enligt EU-kommissionen. Dock ges undantag för champagne och mousserande vin. 

– Det finns mycket absurt och verklighetsfrånvänt i det här lagförslaget, detta är bara ett exempel, säger Centerpartiets EU-parlamentariker Emma Wiesner till Expressen.

– Hur mycket jag än skulle vilja att Systembolaget moderniseras och att Sverige öppnar upp för gårdsförsäljning, så har jag svårt att se Systembolaget styra om sin verksamhet till en bensinmack för alkohol. EU-kommissionens förslag är helt enkelt inte anpassat för ett statligt monopol, anser Emma Wiesner.

I en debattartikel i Expressen angriper ett flertal representanter för bryggerinäringen förslaget som för Sveriges del också innebär en återgång från återvinningsbara petflaskor och aluminiumburkar till återbruksbara glas- eller petflaskor.

Dessa är tyngre att frakta och de måste diskas. Produktionslinjer måste byggas för detta och för konsumenten innebär det också ett extra arbete då flaskorna ska returneras till butiken. Artikelförfattarna säger också att de återfyllningsbara flaskorna skulle öka dryckesförpackningarnas klimat- och miljöpåverkan.

”Tvinga oss inte att laga det som inte är trasigt” skriver de bland annat.

Läs också: Miljösmarta vinflaskor in i Systembolagets sortiment

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Metsä och Fortum inleder förstudie för att omvandla träbaserad koldioxid till bioprodukter

Ämnen i artikeln: Metsä
Ämnen i artikeln: Metsä
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Billerud utnämner Kevin Kuznicki till ny chef för Nordamerika

Ämnen i artikeln: Billerud

Billerud har utsett Kevin Kuznicki till ny ansvarig för Billerud North America. Kuznicki, som varit anställd hos Billerud sedan 2021, är redan en del av företagets koncernledning, skriver man i ett pressmeddelande.

Christoph Michalski, vd och koncernchef för Billerud, uttrycker sin tilltro till Kuznicki som den rätta personen att leda företagets resa i USA framöver, med tanke på hans erfarenhet från olika positioner och branscher.

Han ersätter Robert Kreizenbeck, som lämnade företaget under mars.

Ämnen i artikeln: Billerud
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Revolutionerande bioförpackning får utvecklingsstöd i miljonklassen

I det strategiska innovationsprogrammet BioInnovations ”snabbspår” har fem projekt nu beviljats medel att arbeta vidare i ett andra steg.

Bland miljonprojekten finns allt från tillverkning av biobaserad skidutrustning till ätbara förpackningar.

Den ätbara förpackningen är gjord i materialet Goneshells och är ett koncept av biologiskt nedbrytbara material, som ska erbjuda ett alternativ till papper, plast och glas för att förpacka livsmedel. Materialen består av en formbar stärkelsebaserad kärna som beläggs med en biobaserad biologiskt nedbrytbar barriär mot vätska, olja och syre.

Materialen kan brytas ner utan industriell kompostering, och kan även göras ätbara. Basvaran för materialet är potatis. Företaget som tagit fram materialet är det Stockholmsbaserade Tomorrow Machine.

– Utlysningen ger oss möjligheten att vidareutveckla det stärkelsebaserade materialet genom att skräddarsy barriärlösningen och optimera kompositionen av stärkelse för att förbättra dess förmåga att förpacka livsmedel under en längre tid, säger projektledare Maria Glansén på Tomorrow Machine i ett pressmeddelande.

Projektet har en total budget på 4,3 miljoner kronor och kommer att pågå under två år – från november 2022 till november 2024.

Alla bilder: GoneShells/Tomorrow Machine

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storbildsbolaget inviger nya lokaler med event för branschen

Ämnen i artikeln: Stobildsbolaget

Storbildsbolaget i Helsingborg har nu flyttat in i sina nya lokaler på 3.500 skräddarsydda kvadratmeter och med 10 meters takhöjd.

– Detta har gett oss ett stort lyft i flera dimensioner och vi vill fira detta tillsammans med kunder, kollegor och samarbetspartners, säger vd Jonas Hellke till Branschkoll.

Den 27 april bjuder man in till ett öppet hus.

Föredrag, minimässa och fabriksvisning

Under dagen, som startar med lunch, bjuds det såklart på fabriksvisning men också demonstrationer från ett 15-tal partners i en minimässa vilket pågår fram till klockan 17.

Niklas Blonér, centrumchef för Väla, berättar under ett seminarium om handelns spännande utveckling och framtid.

– Tanken är att branschen ska få uppleva Storbildsbolagets nya lokaler och tillsammans med oss skapa en oförglömlig dag fylld av inspiration, nätverkande och nya möjligheter, säger Jonas Hellre.

Afterwork och mingel i nya lokaler

På eftermiddagen övergår firandet till en afterwork där maskinerna tystnar och minglet tar vid. En afterwork-buffé serveras från kl. 17:30.

Deltagande är kostnadsfritt, men det gäller att anmäla sig vilket man gör här.

De partners som är på plats den 27 april är:

Ämnen i artikeln: Stobildsbolaget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dalatryckeri byter ägare

Ämnen i artikeln: Bokstaven

Henningsons Tryckeri i Borlänge blir en del av den växande grafiska koncernen Bokstaven.

Tryck- och mediekoncernen Bokstaven i Rättvik AB med 33 anställda tar från och med den 31 mars över Henningsons Tryckeri AB i Borlänge, som har 9 anställda.

”Vi bygger en stark koncern”

Verksamheten hos Henningsons kommer att drivas vidare i stort sett som tidigare, och kommer att stärka och komplettera Bokstavens utbud ytterligare, skriver man i ett meddelande till Branschkoll.

– Det här är det fina med Dalarna, det ena leder till det andra och eftersom vi har gemensamma bekanta fick jag höra att Henningsons Tryckeri ville hitta ett nytt sätt att driva sitt tryckeri på. Vi kommer inte att göra någon större förändring på Henningsons utan den här affären gör oss starkare och kompletterar vårt utbud ytterligare. Vi bygger en stark koncern med ambitionen att ta väl hand om våra kunder och anställda och erbjuda det mesta inom tryck, media och företagsprofilering, säger Håkan Johansson som är vd på Bokstaven.

Tredje generationen

Henningsons Tryckeri startades 1947 och har under tre generationer levererat trycksaker till Borlänge-Falunregionen med omnejd.

Henningsons har förutom tryckpressar även ett utvecklat bokbinderi och en layoutateljé.

Syskonen Dan och Eva Henningson säljer företaget men kommer att jobba kvar på Henningsons

– Visst är det ju sentimentalt, vi har ju vuxit upp i det här tryckeriet men å andra sidan känns det jättespännande. Vi är ju kvar och det kommer bli jättekul att få vara med på den här tillväxtresan, säger Henningsons Tryckeris ägare Dan och Eva Henningson.

Bokstaven i Rättvik, som grundades 1994, består i dagsläget av sex företag med produktion och tillverkning av trycksaker, tidningar, skyltar, banderoller, utställningsmaterial, packtejp, profilkläder, presentreklam, arbetskläder och bildekor. Dessutom har man fem annonsblad med utdelning på olika orter.

Ämnen i artikeln: Bokstaven
redaktionen@branschkoll.se
Annons