Skyltmax vill växa ansvarsfullt – ”Materialfrågan är jättestor”

Ulrika Rosén är hållbarhetsansvarig på Skyltmax.
Ulrika Rosén är hållbarhetsansvarig på Skyltmax. Skyltmax

Svenska Skyltmax, med försäljning över hela världen, har senaste åren satsat stort på sitt hållbarhetsarbete. På Print Next den 28 oktober kommer Ulrika Rosén som är hållbarhetsansvarig att berätta om arbetet och vad man kommer att satsa på framåt.

– Vi vill kunna växa på ett ansvarsfullt sätt och därför är arbetet med hållbarhet så viktigt, berättar Ulrika Rosén.

En stor del av den påverkan som Skyltmax har kommer från de olika skyltmaterialen som används för produktionen och här tittar man nu på att byta ut de material som är sämre ur ett hållbarhetsperspektiv. Här har man gjort ett grundligt arbete med att kartlägga alla material så att man vet var ett sådant här arbete ger störst effekt.

– Materialfrågan är jättestor och vi jobbar nu för att hitta material som är mindre energikrävande. Sedan gäller det att hjälpa kunderna att förstå att det finns likvärdiga men bättre alternativ och det är något som vi kommer att jobba mer med framöver.

Ulrika lyfter också frågan om transparens inom arbetet med hållbarhet. Här har Skyltmax öppet publicerat den omfattande rapporten som man tog fram under förra året.

– Framöver kommer vi jobba ännu mer med transparens – så att kunderna ser vad deras val gör för hållbarhet. Vi tror att detta är ett sätt att få kunderna att förändra sitt beteende.

Print Next den 28 oktober i Stockholm berättar Ulrika mer om arbetet och delar med sig av sina erfarenheter och tips.

Annons

Två grafiska gaseller i år – båda med fokus på e-handel

Egen produktion tillsammans med e-handel av grafiska produkter leder till stor framgång för två svenska bolag. De har båda en marginal på över tjugo procent och ett av dem är DI Gasell för nionde året i rad!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De tar spansk skärbords- och skrivartillverkare till Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fortsatt tillväxt på en annonsmarknad som bromsar in

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fujifilm stänger europeisk plåttillverkning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konica Minolta blir ÅF för Agfa storformatare i hela Skandinavien

Ämnen i artikeln: AGFAKonica Minolta
Ämnen i artikeln: AGFAKonica Minolta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

All4labels förvärvar två tryckerier inom etikett- och säkerhetstryck

Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Coca-Colas förpackningar leder skräpligan

Fem år i rad har Coca-Cola varit det varumärke som förekommer oftast i naturen med överlägset flest upphittade förpackningar, enligt en ny rapport.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bioabsorbent ska minska matsvinnet

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fem trender inom e-handelsförpackningar

Ämnen i artikeln: e-handel

Bland annat framkommer hur mycket konsumenten är beredd att betala extra för en specifik förpackning.

Ämnen i artikeln: e-handel
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nespresso ersätter metall med papper i kaffekapslar

Ämnen i artikeln: Formed Fiber

Lansering sker i Frankrike som blir pilotmarknad.

Ämnen i artikeln: Formed Fiber
redaktionen@branschkoll.se
Annons