Skyltmax vill växa ansvarsfullt – ”Materialfrågan är jättestor”

Ulrika Rosén är hållbarhetsansvarig på Skyltmax.
Ulrika Rosén är hållbarhetsansvarig på Skyltmax. Skyltmax

Svenska Skyltmax, med försäljning över hela världen, har senaste åren satsat stort på sitt hållbarhetsarbete. På Print Next den 28 oktober kommer Ulrika Rosén som är hållbarhetsansvarig att berätta om arbetet och vad man kommer att satsa på framåt.

– Vi vill kunna växa på ett ansvarsfullt sätt och därför är arbetet med hållbarhet så viktigt, berättar Ulrika Rosén.

En stor del av den påverkan som Skyltmax har kommer från de olika skyltmaterialen som används för produktionen och här tittar man nu på att byta ut de material som är sämre ur ett hållbarhetsperspektiv. Här har man gjort ett grundligt arbete med att kartlägga alla material så att man vet var ett sådant här arbete ger störst effekt.

– Materialfrågan är jättestor och vi jobbar nu för att hitta material som är mindre energikrävande. Sedan gäller det att hjälpa kunderna att förstå att det finns likvärdiga men bättre alternativ och det är något som vi kommer att jobba mer med framöver.

Ulrika lyfter också frågan om transparens inom arbetet med hållbarhet. Här har Skyltmax öppet publicerat den omfattande rapporten som man tog fram under förra året.

– Framöver kommer vi jobba ännu mer med transparens – så att kunderna ser vad deras val gör för hållbarhet. Vi tror att detta är ett sätt att få kunderna att förändra sitt beteende.

Print Next den 28 oktober i Stockholm berättar Ulrika mer om arbetet och delar med sig av sina erfarenheter och tips.

Annons

Nomineringarna öppna till Produktmediabiet

Ämnen i artikeln: SBPR

Tävlingen Produktmediabiet (tidigare Promotionbiet) tar nu emot nomineringar för årets upplaga. Pristutdelning kommer ske på branschfesten den 18 januari på Elite Stora Hotellet, Jönköping.

Det går att nominera i följande kategorier:

  • Årets Leverantör 2022
  • Årets Återförsäljare 2022
  • Årets Förädlare 2022
  • Årets Kampanj 2022
  • Årets Hållbarhetspris 2022

Nomineringen sker via mail till info@sbpr.se. Ange kategori i ämnesrutan på mailet. Alla nomineringar hanteras med sekretess och hanteras endast av juryn.

Nomineringar skall vara inne på info@sbpr.se senast 15/12 2022.

Ämnen i artikeln: SBPR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Julklappar till anställda – det här gäller för 2022

Ämnen i artikeln: Julgåvapresentkort
Ämnen i artikeln: Julgåvapresentkort
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Coloreel broderar direkt i butik hos Gina Tricot

Ämnen i artikeln: Coloreel

Under december kommer Coloreel brodera kundernas plagg, både nya och gamla, iGina Tricots flaggskepsbutik i Borås, man kallar tilltaget för en ”on-demand-broderistudio”.

– Vi är stolta över partnerskapskapet med Gina Tricot. Det här är en av de första gångerna som svenska kunder kan uppleva Coloreels trådfärgningsteknik live i en butiksmiljö. Vi ser att efterfrågan på personliga och egendesignade kläder hela tiden ökar och med on-demand-broderi i butik kan Coloreel tillföra värde för Gina Tricots kunder, säger Elin Wengström, Marknads- och kommunikationschef på Coloreel, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Coloreel
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd på Tg-h

Ämnen i artikeln: Tg-h
Ämnen i artikeln: Tg-h
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Johan Fredborg går till Neutral

Ämnen i artikeln: Neutral

Johan Fredborg är sedan mitten av november ny Business Developer på Danska Neutral. Fredborg har tidigare varit på Stanley/Stella, samt en kortare period på Coloreel.

– Jag har följt Neutral under hela tiden som jag var på S/S och även på Coloreel, sen så sa jag upp mig från Coloreel i slutet på September och började se mig om efter andra möjligheter.Då fick jag ett samtal från Lars Bech som grundat Neutral. Vi tog ett möte och satt och pratade i några timmar om allt mellan himmel och jord inte minst hållbarhet och textil och några dagar senare skrev jag på kontraktet.

”Neutral är framtiden”

I rollen som Business Developer ska Johan bearbeta och assistera flera marknader samt hjälpa till att utveckla Neutral.

– Jag har en ganska fri roll som går ut på att hjälpa Neutral öka försäljningen i hela Europa, men fokus i början kommer ligga på att hjälpa Magnus i Norden. Just nu laddar vi upp inför kommande mässor då vi har tagit fram ett helt nytt koncept som ska hjälpa kunderna förstå vad hållbarhet handlar om. Neutral är framtiden och vi kommer växa massor i Europa med rätt sorts kunder, de som tror på att man kan göra skillnad på riktigt, avslutar Johan Fredborg.

Ämnen i artikeln: Neutral
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Avknoppning skapar ny grafisk aktör i södra Sverige

Den nya studion för skyltning, bildekor och fotografering öppnar i januari 2023.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bostadsbolag upphandlar tryckeritjänster

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kommun söker tryckeri för 6-årigt kontrakt

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kommun upphandlar ramavtal för tryck och utskick

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gop blir distributör av Swedboard på den skandinaviska marknaden

Ämnen i artikeln: Gop

Ska sälja pappersbaserade skivor till den grafiska displaybranschen.

Ämnen i artikeln: Gop
redaktionen@branschkoll.se
Annons