Skyltmax vill växa ansvarsfullt – ”Materialfrågan är jättestor”

Ulrika Rosén är hållbarhetsansvarig på Skyltmax.
Ulrika Rosén är hållbarhetsansvarig på Skyltmax. Skyltmax

Svenska Skyltmax, med försäljning över hela världen, har senaste åren satsat stort på sitt hållbarhetsarbete. På Print Next den 28 oktober kommer Ulrika Rosén som är hållbarhetsansvarig att berätta om arbetet och vad man kommer att satsa på framåt.

– Vi vill kunna växa på ett ansvarsfullt sätt och därför är arbetet med hållbarhet så viktigt, berättar Ulrika Rosén.

En stor del av den påverkan som Skyltmax har kommer från de olika skyltmaterialen som används för produktionen och här tittar man nu på att byta ut de material som är sämre ur ett hållbarhetsperspektiv. Här har man gjort ett grundligt arbete med att kartlägga alla material så att man vet var ett sådant här arbete ger störst effekt.

– Materialfrågan är jättestor och vi jobbar nu för att hitta material som är mindre energikrävande. Sedan gäller det att hjälpa kunderna att förstå att det finns likvärdiga men bättre alternativ och det är något som vi kommer att jobba mer med framöver.

Ulrika lyfter också frågan om transparens inom arbetet med hållbarhet. Här har Skyltmax öppet publicerat den omfattande rapporten som man tog fram under förra året.

– Framöver kommer vi jobba ännu mer med transparens – så att kunderna ser vad deras val gör för hållbarhet. Vi tror att detta är ett sätt att få kunderna att förändra sitt beteende.

Print Next den 28 oktober i Stockholm berättar Ulrika mer om arbetet och delar med sig av sina erfarenheter och tips.

Annons

Voky satsar på trycksaker – anställer fyra pers från ett tryckeri

”Kunderna ska inte behöva kontakta olika leverantörer för att få sina produkter.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ahlsell förvärv ännu en yrkesbutik i Norge

Ämnen i artikeln: Ahlsell
Ämnen i artikeln: Ahlsell
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De har köpt Norges första Coloreel

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Först papper, nu pennor – Halmstad kommun gör sig av med fysiska kommunikationskanaler

Ämnen i artikeln: Plast

”Vi ska göra vad vi kan för att stoppa BIC-pennan”.

Ämnen i artikeln: Plast
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lager 157 bygger ut lagret och går in i Danmark

Ämnen i artikeln: Lager 157
Ämnen i artikeln: Lager 157
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Epson släpper två nya textilprinters

Ämnen i artikeln: Epson
Ämnen i artikeln: Epson
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en matleverantör inleder samarbete med Vinga

Ämnen i artikeln: AdelanteVinga
Ämnen i artikeln: AdelanteVinga
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De tar upp kampen mot polyester

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De fortsätter driva BK Häckens sportbutik i tre år till

BK Häcken har fördjupat sitt samarbete med Stadium, som nu blir blir premiumpartner till klubben.

Samarbetet sträcker sig tre år framåt och Stadium kommer fortsätta som officiell sportbutik och branschexklusiv partner till klubben, där Stadium levererar allt material från matchställ till träningskläder och övriga produkter till klubbens ungdomslag, enligt ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nybro kommun ger inte upp – driver egen process mot New Wave Group

Ämnen i artikeln: New Wave Group
Ämnen i artikeln: New Wave Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons