Skyltmax klimatkompenserar allt – så här gjorde man

Ulrika Rosén är hållbarhetsansvarig på Skyltmax.
Ulrika Rosén är hållbarhetsansvarig på Skyltmax. Skyltmax

Nu kan Skyltmax kalla sig en 100 procent klimatkompenserad verksamhet.

Man säger sig vara först i skyltbranschen med att klimatkompensera för hela sin verksamhet.

Skyltmax har gjort beräknar för utsläpp för ”scope” 1, 2 och 3 viket betyder att det är både den egna verksamheten och det som även genererats utanför företaget som tas med i beräkningarna.

Scope 1 och 2 som är den egna verksamheten samt inköpt energi står bara för 0,5 procent av utsläppen hos Skyltmax. Och det betyder att scope 3 – som är alla inköp, material, transporter och medarbetarnas resor – står för 99,5 procent!

Totalt blev det 862 ton koldioxid för senaste året – ett genomsnitt på 9 ton per miljon i omsättning.

Det är värt att notera att man ingen stans i sin kommunikation använder uttrycket ”klimatneutral” utan istället säger att man är en 100 procent klimatkompenserad verksamhet.

Utförlig klimatrapport

I sin klimatrapport som publicerats går man utförligt genom allt i bolaget som genererar CO2-utsläpp. Och det är material till det man producerar som står för 50 procent av utsläppen. Mer specifikt är det skyltar i aluminium som är en av de stora bovarna – de står för 25 procent av företagets CO2-generering.

Hela rapporten – som är intressant läsning – finns på skyltmax.se.

Två års arbete

För drygt två år sedan valde e-handelsföretaget att lägga upp en klimatstrategi för att minska sin klimatpåverkan och nu har man beräknat, reducerat och kompenserat för sina koldioxidutsläpp.

Sedan 2008 säljer man skyltar som kan designas och beställas direkt på deras hemsida. Verksamheten är baserad i Landvetter utanför Göteborg och härifrån tillverkas och skickas skyltar till kunder över hela världen.

– Vi som ett tillverkande e-handelsföretag är medvetna om att vi har en påverkan på klimatet och det vill vi ta ansvar för. Vi är stolta över det arbete vi har genomfört som gör att vi nu kan kalla oss ett 100% klimatkompenserat företag. Det har varit ett stort mål för oss, men det är bara början på vårt arbete. Nu har vi som mål att varje år framöver vidta åtgärder som gör att vi minskar vår totala koldioxidpåverkan per omsatt krona.

John Eskilsson, vd för Skyltmax
Ulrika Rosén, hållbarhetsansvarig och John Eskilsson, vd för Skyltmax på taket där man installerat solceller.

Så här gör man

Skyltmax klimatarbete innebär att man beräknar alla sina koldioxidutsläpp, i nästa steg arbetar för att minska dessa och till sist kompenserar för de utsläpp som man inte kan reducera.

Företaget har tagit hjälp av Tricorona Climate Partner för att beräkna sina totala utsläpp och har därefter kunnat arbeta efter en åtgärdsplan. För att beräkna och rapportera sina utsläpp har Skyltmax följt den internationella standarden, GHG-protokollet.

Ulrika Rosén, hållbarhetsansvarig på Skyltmax, menar att det krävs både tid och seriöst engagemang för att kartlägga alla utsläpp inom företaget.

– Vi är stolta över att vara först i branschen med att bli ett 100 procent klimatkompenserat företag. Det är ett gediget arbete vi har utfört där vi har granskat och mätt alla våra utsläpp genom hela verksamheten, både direkta och indirekta. Det inkluderar allt från tillverkningsprocessen, transporter och skyltmaterial till hur våra medarbetare tar sig till jobbet. Allt tas med i beräkningarna.

Ulrika Rosén, hållbarhetsansvarig på Skyltmax

Åtgärder

Exempel på åtgärder som Skyltmax vidtagit för att minska sin klimatpåverkan är att installera 200 solpaneler på fastigheten, man har effektiviserat energianvändningen i lokalen och fastigheten har blivit certifierad med GreenBuilding. Det satsas också på nya klimatsmarta material, det första miljövänliga materialet bestående av kvalitetskartong med träfiberkärna lanserades i januari förra året. Skyltmax klimatkompenserar därefter för sina utsläpp genom ett certifierat skogsprojekt i Panama.

Man kompenserar genom det skogsbevarande projektet Tropical Mix i Panama.

– Vi har valt att binda 10 procent mer koldioxid än vad vi beräknat för att även ha en felmarginal, vi klimatkompenserar alltså 110 procent. Våra beräknade utsläpp under senaste bokslutsår uppgick till 862 ton koldioxid.

Annons

Två grafiska gaseller i år – båda med fokus på e-handel

Egen produktion tillsammans med e-handel av grafiska produkter leder till stor framgång för två svenska bolag. De har båda en marginal på över tjugo procent och ett av dem är DI Gasell för nionde året i rad!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De tar spansk skärbords- och skrivartillverkare till Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fortsatt tillväxt på en annonsmarknad som bromsar in

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fujifilm stänger europeisk plåttillverkning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konica Minolta blir ÅF för Agfa storformatare i hela Skandinavien

Ämnen i artikeln: AGFAKonica Minolta
Ämnen i artikeln: AGFAKonica Minolta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

All4labels förvärvar två tryckerier inom etikett- och säkerhetstryck

Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Coca-Colas förpackningar leder skräpligan

Fem år i rad har Coca-Cola varit det varumärke som förekommer oftast i naturen med överlägset flest upphittade förpackningar, enligt en ny rapport.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bioabsorbent ska minska matsvinnet

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fem trender inom e-handelsförpackningar

Ämnen i artikeln: e-handel

Bland annat framkommer hur mycket konsumenten är beredd att betala extra för en specifik förpackning.

Ämnen i artikeln: e-handel
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nespresso ersätter metall med papper i kaffekapslar

Ämnen i artikeln: Formed Fiber

Lansering sker i Frankrike som blir pilotmarknad.

Ämnen i artikeln: Formed Fiber
redaktionen@branschkoll.se
Annons