Skyltmax klimatkompenserar allt – så här gjorde man

Ulrika Rosén är hållbarhetsansvarig på Skyltmax.
Ulrika Rosén är hållbarhetsansvarig på Skyltmax. Skyltmax

Nu kan Skyltmax kalla sig en 100 procent klimatkompenserad verksamhet.

Man säger sig vara först i skyltbranschen med att klimatkompensera för hela sin verksamhet.

Skyltmax har gjort beräknar för utsläpp för ”scope” 1, 2 och 3 viket betyder att det är både den egna verksamheten och det som även genererats utanför företaget som tas med i beräkningarna.

Scope 1 och 2 som är den egna verksamheten samt inköpt energi står bara för 0,5 procent av utsläppen hos Skyltmax. Och det betyder att scope 3 – som är alla inköp, material, transporter och medarbetarnas resor – står för 99,5 procent!

Totalt blev det 862 ton koldioxid för senaste året – ett genomsnitt på 9 ton per miljon i omsättning.

Det är värt att notera att man ingen stans i sin kommunikation använder uttrycket ”klimatneutral” utan istället säger att man är en 100 procent klimatkompenserad verksamhet.

Utförlig klimatrapport

I sin klimatrapport som publicerats går man utförligt genom allt i bolaget som genererar CO2-utsläpp. Och det är material till det man producerar som står för 50 procent av utsläppen. Mer specifikt är det skyltar i aluminium som är en av de stora bovarna – de står för 25 procent av företagets CO2-generering.

Hela rapporten – som är intressant läsning – finns på skyltmax.se.

Två års arbete

För drygt två år sedan valde e-handelsföretaget att lägga upp en klimatstrategi för att minska sin klimatpåverkan och nu har man beräknat, reducerat och kompenserat för sina koldioxidutsläpp.

Sedan 2008 säljer man skyltar som kan designas och beställas direkt på deras hemsida. Verksamheten är baserad i Landvetter utanför Göteborg och härifrån tillverkas och skickas skyltar till kunder över hela världen.

– Vi som ett tillverkande e-handelsföretag är medvetna om att vi har en påverkan på klimatet och det vill vi ta ansvar för. Vi är stolta över det arbete vi har genomfört som gör att vi nu kan kalla oss ett 100% klimatkompenserat företag. Det har varit ett stort mål för oss, men det är bara början på vårt arbete. Nu har vi som mål att varje år framöver vidta åtgärder som gör att vi minskar vår totala koldioxidpåverkan per omsatt krona.

John Eskilsson, vd för Skyltmax
Ulrika Rosén, hållbarhetsansvarig och John Eskilsson, vd för Skyltmax på taket där man installerat solceller.

Så här gör man

Skyltmax klimatarbete innebär att man beräknar alla sina koldioxidutsläpp, i nästa steg arbetar för att minska dessa och till sist kompenserar för de utsläpp som man inte kan reducera.

Företaget har tagit hjälp av Tricorona Climate Partner för att beräkna sina totala utsläpp och har därefter kunnat arbeta efter en åtgärdsplan. För att beräkna och rapportera sina utsläpp har Skyltmax följt den internationella standarden, GHG-protokollet.

Ulrika Rosén, hållbarhetsansvarig på Skyltmax, menar att det krävs både tid och seriöst engagemang för att kartlägga alla utsläpp inom företaget.

– Vi är stolta över att vara först i branschen med att bli ett 100 procent klimatkompenserat företag. Det är ett gediget arbete vi har utfört där vi har granskat och mätt alla våra utsläpp genom hela verksamheten, både direkta och indirekta. Det inkluderar allt från tillverkningsprocessen, transporter och skyltmaterial till hur våra medarbetare tar sig till jobbet. Allt tas med i beräkningarna.

Ulrika Rosén, hållbarhetsansvarig på Skyltmax

Åtgärder

Exempel på åtgärder som Skyltmax vidtagit för att minska sin klimatpåverkan är att installera 200 solpaneler på fastigheten, man har effektiviserat energianvändningen i lokalen och fastigheten har blivit certifierad med GreenBuilding. Det satsas också på nya klimatsmarta material, det första miljövänliga materialet bestående av kvalitetskartong med träfiberkärna lanserades i januari förra året. Skyltmax klimatkompenserar därefter för sina utsläpp genom ett certifierat skogsprojekt i Panama.

Man kompenserar genom det skogsbevarande projektet Tropical Mix i Panama.

– Vi har valt att binda 10 procent mer koldioxid än vad vi beräknat för att även ha en felmarginal, vi klimatkompenserar alltså 110 procent. Våra beräknade utsläpp under senaste bokslutsår uppgick till 862 ton koldioxid.

Annons

Apaks vd Evelina Lindgren är Årets Företagare i Sverige

Mölndalsföretagaren Evelina Lindgren, tredje generationens vd på familjeföretaget Apak, blev i lördags utsedd till Årets Företagare i Sverige 2021.

Hon hade kvalificerat sig till finalen genom att tidigare vinna de regionala delfinalerna vilket vi skrivit om här och här.

– Det känns helt overkligt måste jag säga. Jag vill förstås tacka min familj, vi är ett familjeföretag, och utan dem så hade jag aldrig stått här idag, säger en glad och överraskad Evelina Lindgren när hon blir intervjuad av Företagarna.

Utmärkelsen delades ut under en galakväll i Stockholms Stadshus den 16:e oktober.

Det som bland annat imponerade på juryn och fick dem att utse Evelina Lindgren var hennes förmåga att driva bolaget att bli mer hållbart både vad gäller miljö och inte minst i personalfrågor.

Apak har investerat i en fullskalig solcellsanläggning som minskat elinköpen med 80 procent och rörelseresultatet har i stort sett ökat trefaldigt mellan 2015 och 2020.

Juryns motivering

”Med en stor dos innovationskraft sätter Årets Företagare ribban för hållbarhet högt och är en sann inspiration och förebild. Vår vinnare går i bräschen och driver utvecklingen för en hållbar omställning framåt. 

Årets Företagare har på kort tid fördubblat omsättningen och skapat en framgångssaga där utvecklingsmöjligheterna är oändliga. Med ett modigt ledarskap och en utgångspunkt i att medarbetarna är bolagets hjärta och viktigaste resurs, har vår vinnare tagit hela bolaget mot deras gemensamma mål.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hudikprofil förvärvar ÅF i grannkommun – ”blir medlem i NWP”

Utökar med bland annat bildekor och skyltar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Staples öppnar profilbutik och byter namn

Staples öppnar ny butik i Göteborg (ej den på bilden).
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ernst Alexis får ny vd och delägare

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny yrkesbutik öppnar i Växjö

arbetskläder workwear butik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Här är alla i branschen som är klara för nya mässan Profil & Promotion

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Momentum Group säljer Gigant men fortsätter sälja deras produkter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilprodukt är hetaste spåret efter våldsam gärningsman

tygpåse tygkasse
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Devals nya kollektion är ”vanlig” i dagsljus och reflekterande på kvällen

arbetskläder profilkläder

Deval har släppt en ny kollektion av reflexplagg som har vanliga färg på dagen men på natten så kommer de reflekterande egenskaperna fram. Kollektionen lanseras med en reklamfilm i Tv4 som hade premiär nu i dagarna och som blev systrarna Frida och Josefin Aronsson debut som modeller.

Det unika med kollektionen är att den i ”dagsljus ser ut som vilken jacka som helst”. Bakom idén sägs bolagets grundare ConnyAronsson stå, som sorgligt gick bort innan sommaren och kollektionen är dedikerad till honom.

– Det är den största satsning vi någonsin gjort och pappa brann verkligen för de innovativa reflekterande kläderna som ser ut som vanliga kläder i dagsljus. Det känns speciellt och stort att vi nu genomför hans idéer och vi är spända på att se hur våra kunder tar emot nyheterna. Kläderna är revolutionerande och det betyder mycket för oss att äntligen lansera kollektionen, säger Frida Aronsson, i ett pressmeddelande.

Mamma och systrar

Frida och Josefin Aronsson från inspelningen av reklamfilmen.

I pressmeddelandet skriver man också attsystrarna Josefin och Frida Aronsson och deras mamma är ”aktiva i företaget”. Bakom reklamfilmen stårDaniel Fridell som är en känd svensk regissör och musikproducentenTomas Granlind.

– Att få chansen att göra en unik kollektion och göra skillnad genom att kombinera mode med säkerhet, och på så sätt inspirera människor att bli mer synliga i mörkret, är en fantastisk möjlighet som engagerar hela företaget. Jag har själv en son och vet hur svårt det kan vara att klä honom med reflexer när det är mörkt ute. Att vara synlig i mörkret kan faktiskt vara en fråga om liv och död, avslutar Josefin Aronsson.

I viden nedan kan du se reklamfilmen som alltså går på Tv4 just nu.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lägger ner på grund av Covid – startar nytt inom expo

redaktionen@branschkoll.se
Annons