Skottland överväger att bannlysa profilreklam för alkoholaktörer
Skottlands regering kikar nu på ett förslag kring att bannlysa bland annat profilprodukter för alkoholaktörer i landet för att stävja vad de anser vara en oroväckande utveckling av alkoholkonsumtion.
– Genom att begränsa alkoholreklam i Skottland hoppas vi reducera lockelsen med alkohol till våra unga befolkning, säger Maree Todd som är hälso- och sportminister, skriver ASI (låst artikel).
Än så länge är det bara under utvärdering och ingen lagstiftning är på plast, men den brittiska branschorganisationen (BPMA) håller ett nära öga på situationen och försöker stoppa förslaget innan det kommer längre.
– Varenda bryggeri i det här landet har sin egen merchandise som hjälper dem marknadsföra sina produkter, det är både bra för att stärka varumärket och en viktig inkomstkälla. Och så har vi whisky-industrin som omsätter miljontals pund, människor från hela världen reser hit för att besöka destillerier och se hur whiskyn görs. Och så vill de ha med sig en souvenir därifrån, det här skulle innebära slutet på glasen från Glencairn, brandade t-shirts, hoodies, nyckelringar med mera. Allt du skulle lämnas kvar med är känslan av att Skottland skäms över en ikonisk produkt som hela världen avundas, och det vore dumt, skriver den skotska journalisten Scott Begbie.
Framtiden får utvisa om förslaget går igenom.