Skicka vykort med Mailchimp – ”Ett smart tillägg till din marknadsföring”
Ett av världens största verktyg för e-postmarknadsföring utvidgar med tryckt kommunikation.
Mailchimp, med miljontals användare över hela världen, är en även i Sverige välkänd ”motor” för e-postutskick och automatisering av marknadsföring. Sedan en tid tillbaka erbjuder man sina användare att också skicka fysiska vykort – på samma enkla sätt som email.
”En vykortskampanj hjälper dig att sticka ut i mängden eftersom det ger människor något konkret att koppla samman med dig”, skriver Mailchimp om sitt nya verktyg.
”Kanske skickar vi ett mail, och om du öppnade och inte köpte skickar vi något en vecka senare via snigelpost” – så säger Mailcimps grundare i en artikel hos Fast Company om den nya tjänsten.
Mailchimps affärsidé är att förenkla för småföretagare i deras marknadsföring och försäljning – det är utskick av marknadsförings-email. Men också automatisering av olika typer av meddelanden ofta kopplade till e-handel. Stöd för marknadsföring på Facebook och Instagram finns också. Och nu lägger man alltså för första gången till en fysiska kanal – vykort.
Lika lätt som ett email
Att skapa en vykortskampanj sker på samma sätt som en emailkampanj. Välj en lista och skapa innehållet efter den enkla mallen. Efter det väljer man vilka i registret man vill skicka till. Det kan vara ett dynamiskt segment – till exempel nya kunder sedan förra utskicket, kunder som inte varit aktiva under en viss period och så vidare.
Genom att lägga till en rabattkod som kopplas till en e-handelsbutik går det också att följa effekten en kampanj.
Betatestar – globalt från start
Tjänsten är tillgänglig att skickas 27 länder bland annat Sverige – men produktionen sker i USA. Porto till Sverige ligger på 0,7 USD – cirka 6,25 kronor. Produktionen ligger på ungefär lika mycket vilket betyder att ett vykort idag kostar runt 13 kronor att skicka till Sverige.