Skärmar överallt – nu kommer motreaktionen

Glasögonen ska filtrera bort digitala skärmar
De digitala skyltarna kan få motstånd från ett oväntat håll.
Två killar har tagit fram ett par glasögon som fungerar som reklam-blockerare fast inte till datorn, utan till dig som människa när du rör dig i det riktigt livet, eller som det också kallas IRL.
Bolaget IRL grundat av Ivan Cash har med hjälp av kapital från Kickstarter tagit fram ett par glasögon som blockerar LCD- och LED-skärmar. Motivationen bakom projektet kom när de insåg hur mycket skärmar människan hela tiden exponeras för. Och inspirationen kom delvis från den klassiska scenen (se nedan) i John Carpenters film They Live.
Tekniken som glasögonen använder sig av är horisontell polarisation, ett optiskt fenomen som även används bland annat till insynsskyddad fönsterfilm, som kan sättas upp vid exempelvis konferensrum, ifall man inte vill att de som passerar ska kunna se vad som visas på skärmen.
Scott Blew som är produktansvarig på företaget IRL, och som tagit fram glasögonen förklarar fenomenet såhär:
– Ljuset som skickas från de flesta LCD- och LED-skärmarna är vertikalt polariserat. Det här betyder att ljuset rör sig upp och ner längs en vertikal axel, för att blockera ljuset, alltså det som syns på skärmen använder vi ett horisontellt polariserings-filter. Tänk dig ett staket med horisontellt uppställda pinnar som inte släpper igenom vertikala föremål, skriver Motherboard.
Målet med deras Kickstarter-kampanj var att samla in 25.000 dollar, men ganska snart hade de fått in 140.000 dollar, något som tyder på ett visst intresse från allmänheten om att själv kunna kontrollera när skärmen ska vara på eller av. Mer om hur glasögonen fungerar finns i videon nedan.