Logga in

Skapa nya grafiska affärer med hjälp av API – så här gör du

23 oktober, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Mogens Winther och Martijn Eier har startat Cloudprinter – nu ska de lära branschen hur man på bästa sätt kan använda API för att utveckla nya affärer. Träffa dem på Grafkom Workflow Summit den 12 november.

Behöver du lära dig mer om hur ett API kan användas inom grafisk affärsutveckling? Läs det här!

När helt nya företag byggs upp – med tryckta produkter som sin bärande del – måste ett grafiskt företag har rätt teknologi för att kunna vara med.

API är tekniken som idag används för att på ett standardiserat sätt koppla ihop mjukvaror från olika aktörer. Det skapar helt nya möjligheter och leder till nya tjänster som tidigare inte varit möjliga. Nya samarbeten och nya grafiska tjänster kommer att växa fram. Det handlar om hela arbetsflödet från försäljning till färdig faktura inklusive produktion. Även maskiner har mjukvara som ska kopplas upp med syfte att automatisera och effektivisera.

Med dagens snabba utveckling mot allt fler specialiserade mjukvaror i branschen kommer API-tekniken vara en nyckel till framgång för väldigt många grafiska företag.

Den 12 november kommer Mogens Winther, som är utvecklingschef på Cloudprinter, till Workflow Summit och delar med sig av sin kunskap inom området. Tillsammans med Cloudprinters grundare Martijn Eier berättar han allt man behöver veta om APIer för den grafiska branschen. De kommer med exempel att visa på olika lösningar och hur man som grafisk producent kan använda dem i sin utveckling och produktion.

Detta är ett unikt tillfälle, och första gången, som den här föreläsningen ges. Missa det inte om du vill vara med och utveckla framtidens flöden för produktion av tryckt media.

Titeln på seminariet är API crash course – How printers can benefit from API.

Läs mer på grafkom.se/workflowsummit

Arctic med nytt is-vitt papper

Efter White, Highwhite och Ivory kommer nu Ice i Arctic Papers serie Arctic Volume. (mer…)

Snabbväxande online-tryckeri och Landa kommer till Print Next den 7 maj

Koen Vlieghe från Landa och Wouter Haan som driver ett snabbväxande onlinetryckeri delar med sig av sin kunskap på Print Next den 7 maj.

Grafkom arrangerar den 7 maj nätverksträffen Print Next tillsammans med Grafiska Företagen och Nopa. Nu börjar talarna presenteras och på listan finns företag som Landa och Simian. (mer…)

Alsander och Stålhäll ska leda Brandfactory efter rekonstruktionen

Brandfactory har avslutat sin rekonstruktion och Martin Alsander tar över som koncernchef.

Addbrands trycksaker finns nu hos Unitedprofile – enkelt tillgängliga hos anslutna återförsäljare

Johannes Råsbrant, marknadschef på Addbrand och Mange Lindblad, vd på Unitedprofile.

Den senaste leverantören att ansluta sig till Unitedprofile är trycksaksproducenten Addbrand – som blir den första leverantören hos Unitedprofile vars huvudfokus ligger på just trycksaker. (mer…)

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier. (mer…)

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Jasmine Jilltoft och Anna Pramborn som ska jobba på Scanlux nyetablerade kontor i Helsingborg.

Danska förpackningsaktören Scanlux Packaging öppnar kontor i Helsingborg.

Strejken är över: Finska pappersindustrin har ett nytt kollektivavtal

Nu kan papper lastas igen i finska hamnar. (Bild: Wikimedia Commons, Hummelhummel [CC BY-SA])

Den finska strejken i pappersindustrin är över. (mer…)

Komori utökar med efterbehandling inom civitryck – förvärvar MBO

Japanska Komori utökar sin produktportfölj med falsmaskiner genom att förvärva tyska MBO. Detta betyder att MBO gör ett nytt försök att sälja verksamheten. (mer…)