Logga in

Skapa nya grafiska affärer med hjälp av API – så här gör du

23 oktober, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Mogens Winther och Martijn Eier har startat Cloudprinter – nu ska de lära branschen hur man på bästa sätt kan använda API för att utveckla nya affärer. Träffa dem på Grafkom Workflow Summit den 12 november.

Behöver du lära dig mer om hur ett API kan användas inom grafisk affärsutveckling? Läs det här!

När helt nya företag byggs upp – med tryckta produkter som sin bärande del – måste ett grafiskt företag har rätt teknologi för att kunna vara med.

API är tekniken som idag används för att på ett standardiserat sätt koppla ihop mjukvaror från olika aktörer. Det skapar helt nya möjligheter och leder till nya tjänster som tidigare inte varit möjliga. Nya samarbeten och nya grafiska tjänster kommer att växa fram. Det handlar om hela arbetsflödet från försäljning till färdig faktura inklusive produktion. Även maskiner har mjukvara som ska kopplas upp med syfte att automatisera och effektivisera.

Med dagens snabba utveckling mot allt fler specialiserade mjukvaror i branschen kommer API-tekniken vara en nyckel till framgång för väldigt många grafiska företag.

Den 12 november kommer Mogens Winther, som är utvecklingschef på Cloudprinter, till Workflow Summit och delar med sig av sin kunskap inom området. Tillsammans med Cloudprinters grundare Martijn Eier berättar han allt man behöver veta om APIer för den grafiska branschen. De kommer med exempel att visa på olika lösningar och hur man som grafisk producent kan använda dem i sin utveckling och produktion.

Detta är ett unikt tillfälle, och första gången, som den här föreläsningen ges. Missa det inte om du vill vara med och utveckla framtidens flöden för produktion av tryckt media.

Titeln på seminariet är API crash course – How printers can benefit from API.

Läs mer på grafkom.se/workflowsummit

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)

De blir exklusiv återförsäljare av laserstans i Europa

Motioncutter lägger ut försäljning och service av sin laserstans.

Storförlag säger upp avtal med Readly

(Bild: Readly)

Den digitala tidskriftstjänsten Readly tappar svenskt innehåll.

Reklamtröttheten fortsätter öka – men måste det finnas reklam så ska den vara fysisk eller på biografen

Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl är bekymrad över utvecklingen.

6 av 10, eller ja, 59 procent av svenskarna är negativa till reklam och andelen som är ”mycket negativa” har ökat till drygt 20 procent, enligt

Medieinvesteringarnas kraftiga nedgång mattades av i augusti

Siffrorna visar på en ökning men det är fortfarande minussiffror på grund av en kalendereffekt – men det finns tecken på återhämtning.

Tryckeriförvärv i Västerbottens inland

Till vänster står Lennie Nylén som är vd för Original Tryckeri tillsammans med Roger Broberg tidigare vd på Nya Tryckeriet i Lycksele.

Original Tryckeri har tagit över Nya Tryckeriet i Lyckseles konkursbo där även Lycksele Annonsblad ingår. Original tryckeri finns i dag i Umeå och Sundsvall och nu lägger man alltså till Lycksele till listan. (mer…)

Frontpac investerar 40 miljoner i ny produktionsutrustning

Ny produktionsutrustning hos Frontpac i Arlöv ska fördubbla kapaciteten.

Frontpac storsatsar och gör nu en investering på 40 miljoner kronor i ny produktionsutrustning, (mer…)