Skaffa koll på profilbranschen – här är tre stora kedjor och ”tio i topp”

Branschkoll Promotion har tagit fart ordentligt sedan starten i januari. Under året har vi bland mycket annat tittat på tre av de stora kedjorna i branschen och för att hjälpa dig hitta till dessa kommer här en kort sammanfattning och länkar till artiklarna.
Företagen i produktmediabranschen – som är en del av den grafiska kommunikationsbranschen – omsätter uppskattningsvis runt åtta miljarder kronor. Och i allt större utsträckning utvidgar de sina tjänster – både rena återförsäljare och de som också förädlar produkterna – med traditionella trycksaker, storformat och skylt. En rejäl branschglidning har redan pågått här i många år.
Tio-i-topp
Förutom genomgången av tre kedjor nedan så finns det också en lista över de tio mest lästa artiklarna på Branschkoll Promotion under 2018. Det är också ett sätt att få bättre koll på den delen av branschen.
New Wave Profile
Produktmedia för 1,1 miljard – så här går det för kedjan New Wave Profile
Nästan 500 anställda på ett 60-tal företag i kedjan New Wave Profile säljer produktmedia och arbetskläder för 1,1 miljard kronor. Här presenterar Branschkoll Promotion en sammanställning över hur det går för företagen i landets största promotion-kedja. Läs mer
Fronta
Produktmedia på bred front – så här går Fronta-kedjan
Från Skellefteå i Norr till Malmö i Söder finns 28 företag som alla tillhör kedjan Fronta. Branschkoll Promotion har sammanställt hur det gick för kedjans medlemmar under senaste bokslutsåret. Läs mer
4Sign
Rikstäckande skylt- och profilkedja säljer för närmare en kvarts miljard
Kedjan 4Sign som producerar och levererar ”profilering” till sina kunder i Sverige och Norge omsätter nära en kvarts miljard kronor. Branschkoll har gjort en ekonomisk sammanställning av kedjans medlemmar. Läs mer