Sib-Tryck ökar kapaciteten med ny offsetpress

Sib-Tryck i Stockholm investerar i ny offsetpress från KBA.
2003 tog Lars–Eric Andersson, Magnus Öjdahl och Marianne Askeroth över ”musiktryckeriet” Sib-Tryck i Stockholm. Sedan dess har man genomgått stora förändringar på marknaden och nu investerar man i en helt ny offsetpress från KBA för att klara av det stora antal jobb som varje dag går genom tryckeriet.
Under många år kom över halva företagets omsättning från att trycka omslag till först LP-skivor och sedan konvolut till CD-skivor.
– Vi omsatte mellan 20 och 25 miljoner på trycksaker till musikindustrin men allt försvann på fem år när bland annat Spotify kom, berättar vd Lars–Eric Andersson.
Halva företagets omsättning bestod då av trycksaker till musikindustrin.
– Det är ett lysande exempel på där ny teknik tar död på det tryckta mediet, tycker Lars–Eric.
Branschen har som alla vet påverkats kraftigt av utvecklingen men Lars–Eric tror att man har det värsta bakom sig och att de som hittar sitt sätt att jobba kan ha en bra plats på marknaden.
– Vi passar många kunder som inte vill producera hos de allra största tryckerierna. Tillgänglighet, service, flexibilitet och attityd betyder allt och vårt sätt att jobba uppskattas av våra kunder.
Kunderna liftar med varandra
Sib-Tryck säger att man sedan CD-trycksakstiden har en ”grundmurad” erfarenhet i att samproducera en stor mängd småordrar på ett effektivt sätt och därmed till ”rimliga priser”.
En ny KBA
– Det har hänt så mycket på arksidan senaste åren och vi ser fortsatt tillväxt – i år på tio procent – så vi skulle behöva pressen direkt, enligt Lars–Eric.
Man får vid årsskiftet in en KBA 5-färgare i formatet 70×100 vilket ökar kapaciteten med 30 procent. Den nya pressen ersätter en 4-färgare men man behåller en äldre 5-färgare tills vidare.
– För oss går det inte att försvara en investering i till exempel en 8-färgare. Med den mix trycksaker vi producerar idag så passar en 5-färgare oss perfekt.
Viktigt med extern hjälp
I upphandlingen av nya pressen har man tagit hjälp av Lars Adolfsson med lång erfarenhet i branschen från både leverantörs- och tryckerisidan. Idag är han konsult och hjälper företag hur man ska tänka kring till exempel större investeringar.
– För oss var det viktigt att ta in expertis som kunde ifrågasätta upplägget och där fick vi väldigt bra hjälp från Lars, säger Lars–Eric.