Sib-Tryck ökar kapaciteten med ny offsetpress

Morten Rasmussen KBA Nordic, Jörg Henkel KBA Tyskland, Hans Ekenstam KBA Nordic, Lars-Eric Andersson vd Sib Tryck och Magnus Öjdahl Ordförande Sib-Tryck.

Sib-Tryck i Stockholm investerar i ny offsetpress från KBA.

2003 tog LarsEric Andersson, Magnus Öjdahl och Marianne Askeroth över ”musiktryckeriet” Sib-Tryck i Stockholm. Sedan dess har man genomgått stora förändringar på marknaden och nu investerar man i en helt ny offsetpress från KBA för att klara av det stora antal jobb som varje dag går genom tryckeriet.

Under många år kom över halva företagets omsättning från att trycka omslag till först LP-skivor och sedan konvolut till CD-skivor. 

– Vi omsatte mellan 20 och 25 miljoner på trycksaker till musikindustrin men allt försvann på fem år när bland annat Spotify kom, berättar vd LarsEric Andersson.

Halva företagets omsättning bestod då av trycksaker till musikindustrin.

– Det är ett lysande exempel på där ny teknik tar död på det tryckta mediet, tycker LarsEric.

Branschen har som alla vet påverkats kraftigt av utvecklingen men LarsEric tror att man har det värsta bakom sig och att de som hittar sitt sätt att jobba kan ha en bra plats på marknaden.

– Vi passar många kunder som inte vill producera hos de allra största tryckerierna. Tillgänglighet, service, flexibilitet och attityd betyder allt och vårt sätt att jobba uppskattas av våra kunder.

Kunderna liftar med varandra

Sib-Tryck säger att man sedan CD-trycksakstiden har en ”grundmurad” erfarenhet i att samproducera en stor mängd småordrar på ett effektivt sätt och därmed till ”rimliga priser”.

En ny KBA

– Det har hänt så mycket på arksidan senaste åren och vi ser fortsatt tillväxt – i år på tio procent – så vi skulle behöva pressen direkt, enligt LarsEric.

Man får vid årsskiftet in en KBA 5-färgare i formatet 70×100 vilket ökar kapaciteten med 30 procent. Den nya pressen ersätter en 4-färgare men man behåller en äldre 5-färgare tills vidare.

– För oss går det inte att försvara en investering i till exempel en 8-färgare. Med den mix trycksaker vi producerar idag så passar en 5-färgare oss perfekt.

Viktigt med extern hjälp

I upphandlingen av nya pressen har man tagit hjälp av Lars Adolfsson med lång erfarenhet i branschen från både leverantörs- och tryckerisidan. Idag är han konsult och hjälper företag hur man ska tänka kring till exempel större investeringar.

– För oss var det viktigt att ta in expertis som kunde ifrågasätta upplägget och där fick vi väldigt bra hjälp från Lars, säger LarsEric. 

Annons

Välkommen till nya Branschtorget

En plats för alla i branschen att hitta inspiration och nyheter kring material, maskiner, mjukvara och utbildningar för grafisk produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Roland DG utökar med sex nya modeller i Truevis-serien

Har nu tre olika bläck – och en helt ny 64-tums skrivare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Specialpappers-tillverkare ansöker om konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Crimson dubblar sin tryck-kapacitet – köper en HP Indigo

Proffsfotolabbet Crimson i Stockholm investerar i HP Indigo 7900.

Den nya pressen är en del i en större satsning där Crimson nu utvecklar den digitala verksamheten och introducera nya applikationer.

Med den nya pressen ökar Crimson både produktiviteten och flexibiliteten samt möter den tilltagande efterfrågan på mindre upplagor med snabba leveranstider. Pressen kommer att installeras av Visutech under mars månad, skriver företaget i ett meddelande.

– Vi har jobbat med HP Indigo tekniken och Visutech under många år, så valet av teknologi var enkelt när vi nu satsar och bredda vårt produktutbud, säger Mark Isaacson, vd på Crimson.

Digitaltryckta metallfärger

Med HP Indigo ElectroInk Silver kan Crimson producera tryck med metallfärg.

– Möjligheten att trycka metallfärger är en unik HP Indigo-funktion i den digitala tryckvärlden. HP Indigo Silver möjliggör inte bara silver utan ett brett utbud av metallfärger genom att helt enkelt och i en enda process trycka CMYK ovanpå silverlagret. Det gör att Crimson kan erbjuda exklusiv design av högt värde, samtidigt som de sparar in på kostsamt metallmaterial.

Tryckpressen har sju färgverk – de vanliga cyan, magenta, gul och svart – plus Orange, Violett och Grönt. Det gör att man till exempel kan simulera en stor andel av alla Pantone-färger.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nystartad tryckerikedja har redan 20 medlemmar

Centralt offsetryck, gemensamma inköp, klimatkompensering och bredare utbud. En ”perfect match” säger grundaren.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exakta investerar i en Vutek i största formatet

Exakta startar det nya året med en nyinvestering inom skylt- och storformatsproduktionen.

”Vår senaste investering är på plats och utbildning pågår för fullt. Det är en EFI VUTEk H5 LED printer i största format, som tillför både högsta möjliga kvalitet och rejält med tillskott av kapacitet till vår redan fullt utvecklade storformatsavdelning.”, skriver man i ett inlägg på Facebook.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vill sälja tryckeriet och satsa på sitt IT-bolag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bostadsbolag upphandlar tryck för 6 miljoner

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Västra Götalandsregionen upphandlar produktionsprinter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska ansvara för marknadsföringen av Signcom

Magnus Eklund Thuné ansluter till Signcoms team i Borås.

Magnus ska jobba med varumärkesstärkande insatser, marknadsföring och kommunikation.

– Med sin bakgrund från en digitalbyrå och utbildning inom digital affärsutveckling, har Magnus ackumulerat en kompetens och erfarenhet som kommer att vara ovärderlig för Signcom. Han är dessutom en duktig strateg och kommunikatör med en förmåga att identifiera affärsmöjligheter och utveckla långsiktiga planer för att hjälpa oss nå våra mål, säger Robert Nyblom, vd på Signcom i en kommentar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]