UPPDATERAD: Service Point i ekonomisk kris

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Örebro kommun upphandlar tryck

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Transportbolag upphandlar foliering och värdetryck för upp till 48 miljoner

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny svensk landschef på Ahlsell

Ämnen i artikeln: Ahlsell

Mikael Sundström kommer från och med 1 oktober tillträda rollen som landschef för Ahlsell Sverige, vidare kommer han ingå i Ahlsells Koncernledning.

Mikael har gedigen erfarenhet av workwear/ppe och kommer senast frånrollen som Executive Vice President på Hultafors Group där han ansvarade för varumärkensom Snickers Workwear, Solid Gear, and Toe Guard.

Vidare har han haft ledande roller på Ericsson och Assa Abloy.

– Jag är glad och stolt att få presentera vår nya landschef för Sverige. Hans breda erfarenhet från olika branscher kommer att vara till stor nytta för oss. Jag välkomnar Mikael till Ahlsell, säger Claes Seldeby, Koncernchef i Ahlsell AB, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Ahlsell
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tre storformats-nyheter från Canon

Ämnen i artikeln: Canon

Canon lanserade lagom till Fespa tre nyheter inom storformat. Både Colorado och Arizona kom med uppgraderingar till både print- och packbranschen.

Partiellt blankt

Canons rullmatade Colorado-serie låter sedan tidigare operatörerna välja mellan matt eller blankt tryck. På Fespa introduceras nästa steg som man kallar för FLXfinish+ som ger en möjlighet att få en utskrift med blandad matt och glättad yta.

Effekten fås utan att en extra lackeringskanal eller någon förbrukningsartikel behöver användas. Och allt detta sker i en helautomatiserad process utan extra driftskostnader.

”Med båda ytbehandlingarna på samma utskrift kan utskriftsleverantörerna ta sina tillämpningar till nästa nivå – från att låta varumärken sticka ut från mängden i säljmaterial och butiksannonser, till att skapa effektfulla etiketter och dekaler med glättade detaljer och enastående effekter för tillämpningar inom inredningsdekor.”

FLXfinish+ ingår som standard i alla Colorado 1650-modeller och som tillval i samtliga Colorado 1630-modeller, skriver man i ett pressmeddelande.

Den finns också som en uppgradering för samtliga 1630- och 1650-enheter som redan installerats hos kunderna.

Ny Arizona för stora volymer

Arizona 6100 Mark II blir den senaste modellen-serien i Arizona-familjen och riktar sig till producenter med stora volymer. Den har en utskriftshastighet på upp till 220 m²/tim och lämplig för utskriftsmiljöer med volymer från 20.000 m² upp till 300.000 m² per år.

Serien innehåller två modeller. Arizona 6100 XTS Mark II för de som använder ett mer varierat material. I versionen XTS med sin oberoende kontroll av vakuumzoner kan kunderna hantera flera material med ovanliga former.

Storformat för förpackningar

Den andra modellen är Arizona 6100 XTHF Mark II, som stöds av Arizona High-Flow-teknik. Den här versionen vänder sig till utskriftsleverantörer och tryckerier inom storformat som specialiserar sig på förpackningar eller tryck på mer utmanande material – till exempel porös wellpapp eller skeva material som plywood — som inte kan försegla vakuumområdet tillräckligt. Med Arizona High-Flow-tekniken tyngs materialet effektivt ned med en sugkraft som är 15 gånger starkare än det vakuumtryck som används i Arizona XTS.

Ny serie programvaror för mer automatisering

Prisma XL Suite är skapad för att hjälpa grafiska designers och utskriftsleverantörer inom storformat att som man säger ”leverera utskriftstillämpningar med mervärde” och att automatisera produktionen av komplexa jobb.

Sviten innehåller Prismaguide XL som är efterträdaren till Arizona Xpert där man kan både automatisera och förenkla förberedelserna för jobbets utskriftsfiler. Med Prisma Remote App övervakar och styr man skrivarna på distans och med nya molnbaserade Prisma Service finns service och kundsupport enkelt tillgängligt.

Ämnen i artikeln: Canon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Axfood har byggt en databas med 18.000 förpackningsmaterial

Ämnen i artikeln: Axfood

”Huruvida en vara är hållbar avgörs inte bara av innehållet utan även av förpackningen.”

Ämnen i artikeln: Axfood
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ett flexografiskt ”One stop shop” i Sunne

Ämnen i artikeln: Marvaco

Marvaco i Sunne har nyligen vunnit inte mindre än sju utmärkelser vid FTA Excellence Awards. Branschkoll besökte företaget för att ta reda på vad som ligger bakom framgången.

Jan Viberg, General Manager för den svenska verksamheten, berättar:

– Marvaco är ett finskt företag i grunden, vi är 80 personer på fem enheter. I Sunne hette vi Flexopartner innan Marvaco köpte upp oss 2015 (Svenska Flexopartner blir finskt). Totalt så hanterar vi 29.000 förpackningsdekorer per år. Vi vill serva lokalt och agera globalt. Vi är partners med tryckerier och servar varumärkesägare. Vissa tryckerier tycker nog att vi bara är en repromontör men vi vill vara mer än så, vi vill vara en partner.

– Vi levererar artworks till alla tryckmetoder. Att ligga i framkant tekniskt och miljömässigt tycker vi är viktigt. På Helsingborgsenheten är vi numera helt kemilösa i vår tryckformsframställning exempelvis.

Läs också: Två svenska förpackningstryckerier tog guld i trycktävling

Vad är er unikitet?

– Våran ”usp” är då främst EGP, Extended Gamut Printing, den grönare metoden att trycka. Brand Unity är vår andra. Varumärkesägarna prioriterar väldigt högt att deras profilfärger verkligen blir de rätta, det är oerhört viktigt för dem och vi vill vara bra på att leva upp till deras förväntningar.

– Och så finns det ett begrepp som heter ”one stop shop” som vi också tagit till oss. Man ska kunna gå till oss med sin förpackning och de ”tryckfärdiga” filer som reklambyrån har levererat. Sedan gör vi dem klara och anpassar till den tryckmetod och det material som ska användas. Vi kan också konsulta i större frågor inom främst flexo, om ett tryckeri vill ha hjälp inför ett tryckpressköp så kan vi bidra med det.

Berätta mer om EGP, vad innebär det?

– Genom att jobba med EGP så kan vi i samarbeten med såväl tryckerier och varumärkesägare leverera fördelar för bägge. För varumärkesägarna kan det bli så att vi kommer fram till att det i en förpackningsserie går att använda betydligt färre färger vid tryckningen och ändå få ett gott resultat. Färre färger ger förstås lägre tryckkostnader. För tryckerierna kan det leda till en ganska stor besparing i färgåtgången samtidigt som det blir möjligt att köra tryckpressen snabbare. Och totalt så blir det en ganska bra besparing i miljöbelastning också.

På vår sajt beskriver vi EGP med:

”Innovationen bakom denna succé är att endast trycka med processfärger, och Marvaco har som pionjär inom denna teknologi i Europa möjliggjort för varumärkesägare och tryckerier att uppnå ett mer miljömässigt hållbart resultat för förpackningstryck.”

Vad är viktigast för era partners och kunder?

– För varumärkesägarna så är det utan tvivel releasedatumet. Leverans måste ske enligt plan annars så kan en hel kampanj falla. Och för tryckerierna så är det tryckbarheten och att allt vårt jobb är gjort för att ge en så bra produktionsekonomi som det bara är möjligt. Då blir körningen enkel och varumärkesägaren, slutkunden, får ett positivt intryck av tryckeriet ifråga, och alla blir nöjda.

Händer det att ni i är med tidigt i en kampanj för att agera reklambyrå och ta fram material till alla tryckmetoder?

– Inte längre så mycket i Sverige. Vi hade en egen reklambyrå i Karlstad, men vi tappade en stor kund då den blev uppköpt och sedan kom pandemin också. Då blev vi tvungna att lägga ned den enheten. Och vad gäller tryckning så gör vi till 95 procent jobb för flexo. I Finland har Marvaco en egen reklambyrå och vem vet, vi kanske kommer dit i Sverige också i framtiden.

– Vi är Flexoexpert-certifierade, alldeles nyligen så fick vi en uppdaterad certifiering. Vi fick 100 procent både i Helsingborg och Sunne. Flint, som sköter certifieringen, har inte givit så höga poäng någonsin vid en certifiering så vi är väldigt stolta.

Har ni någon fördel av att ni ligger i förpackningsmetropolen Sunne?

– Det är inte helt självklart men det är så att närheten till några av våra kunder och även pappersbruk och utvecklingsenheter underlättar vid en del utvecklingsuppdrag som vi har.

– Sedan finns ju Brobygrafiska om hörnet med fantastiska resurser. Vi anställer utexaminerade elever därifrån som vår primära källa till nya medarbetare. Tyvärr har KY-utbildningen som var tre år ersatts av YH-utbildningen som är två år, och detta har resulterat i vissa brister i träning och kunskap hos studenterna. Men det säger sig förstås självt att man inte kan få in lika mycket kunskap på en så pass mycket kortare utbildning.

Ni har infört en egen miljömärkning, berätta om den.

Greener Printing är något vi startat själva, en miljömärkning som certifierade tryckerier kan erbjuda. Tanken är att kunden ska spara material, utsläpp, makulatur och allt annat. Vi hanterar certifieringen i detta fall. Om de ska få använda vår Greener Printing så måste vi ha uppmätt klara miljöförbättringar på tryckeriet inom våra kriterier. Och då ingår färgbesparingar och eventuellt framtagning av annan färg. Och vi använder EGP i processen för att hjälpa tryckeriet att åstadkomma detta.

Och till sist, grattis till utmärkelserna i FTA!

– Tackar. Detta med att delta i tävlingar är något vi anammat från våra kollegor i Finland, som varit aktiva många år. Marvaco som bolag fick första utmärkelsen i Cyrel Grand Prix som gick av stapeln 2002 i Spanien med Best of Show. Därefter fram till idag har vi nästan årligen vunnit internationella priser. Så tävlingshistorien är lång, och vi har som ambition att fortsätta vara med på internationella tävlingar och vinna priser.

Läs mer om Marvaco på deras sajt.

Ämnen i artikeln: Marvaco
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny ”banbrytande” anläggning i Linköping ska öka cirkulariteten

Ämnen i artikeln: ÅtervinningCirkularitet

Investerar 400 miljoner i framtidens sorteringsanläggning. Beräknas vara i drift år 2025.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningCirkularitet
redaktionen@branschkoll.se

Vi vann för att ”vi är fria i huvve”

Ämnen i artikeln: BrobygrafiskaPida

Förstaårsstudenter på Brobygrafiska är med och skapar framtidens förpackningar.

Billerudkorsnäs tävling i förpackningsdesign 2022, Pida, är avgjord och såväl Gold Award-vinnarna som segrande bidrag i klassen Innovation är elever på Brobygrafiska.

Branschkoll har besökt skolan och träffat fyra av de sex (två var på praktik på annan ort) eleverna som står bakom bidragen Bite Botanical Bitters, som vann guld, och Armardillo, som fick pris i klassen Innovation.

Kristin Tebelius från team Armardillo samt Herman Rydholm, Julia Abrahamsson och Sofi Hansson som utgjorde team Bite.

Laget Bite består av Herman Rydholm, Julia Abrahamsson samt Sofi Hansson och Armardillo av Kristin Tibelius samt de frånvarande Moa Nilsson och Jenny Carlsson-Malmefeldt.

Grattis! Hur arbetade ni under kreerandet av era förpackningar?

– Det blev en rivstart, vi funderade väl två veckor men sedan kom vi igång ganska bra, men vi kände att vi var sena redan från början. Men när vi väl kläckte idén var det bara att köra, säger Kristin från Armardillo.

– Vi kom igång ganska bra tycker jag, säger Herman, men vi gick in för det med stort allvar och ville göra något kul från början även om vi förstås inte riktigt trodde på att vi skulle vinna.

– Armardillogänget skapade en chattgrupp som vi döpte till Pida-vinnarna, lite lagom ödmjukt. Den sporrade ju oss också, skrattar Kristin.

Från idé till färdig förpackningar. Bite Botanical Bitters.

– Vi ville komma på något riktigt fyndigt, lekfullt ock illustrativt, säger Julia. Vi provade en pyramid först, som sedan fick lite taggar.

– Och så ville vi stå ut mer än det, säger Moa.

– Ja absolut, och när vi kom på den köttätande växten, då kände vi att nu har vi det, flikar Julia in. Temat var ju Wild Life och den växten är verkligen vild och dessutom har den så fina färger också.

– För Armardillo var det att plocka ut något från naturen och skapa från det men det vi ville också att förpackningen skulle sticka ut i hyllan. Och en rund förpackning tycker vi gör det.

Ni medverkar i Pida redan första läsåret på Broby, gör det det hela svårare tycker ni?

– Ja vi hade inte så mycket erfarenhet när vi startade projekten, men vi hade lite origami, papperskunskap och dessutom hade vi gjort skapande i finpapper som ett projekt strax innan, när vi gjorde statyer. Sedan kan det vara en fördel att inte ha läst för mycket, vi var ju ”fria i huvve” när vi startade. (skratt)

Armardillo

– Att söka rätt material var ganska lärorikt också. För tjockt så fungerade inte layouten och för tunt så blev förpackningen skör. Så vi har lärt oss mycket under projektet.

Och nu ska Bite-laget tävla vidare på Luxe Pack i Monaco i oktober. Ett stort Lycka Till säger vi på Branschkoll.

Fakta om Pida: Under Pida möts sju länders designelever från universitet och högskolor för att tävla mot varandra med kreativa förpackningslösningar. Tävlingen organiseras som fem separata events: Frankrike/Belgien, Kina, Storbritannien, Sverige, USA och Tyskland/Österrike. Vinnarna av Gold Award vid respektive event möts sedan i en Grand Final vid Luxe Pack Monaco i oktober.

Ämnen i artikeln: BrobygrafiskaPida
redaktionen@branschkoll.se

Fiskebys hållbarhetsrapport – jobbat med att minska utsläpp från transporter

Ämnen i artikeln: Fiskeby
Ämnen i artikeln: Fiskeby
redaktionen@branschkoll.se

Apak lanserar ny e-handel – med verktyg för mer hållbara inköp

Ämnen i artikeln: APak

Apak lanserar i dagarna en ny e-handel.

Ämnen i artikeln: APak
redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]