SDK DR Service förvärvar Ranhammar – blir en bred leverantör till landets tryckerier

Serdar Toprak och Lennart Ranhammar slår samman sina verksamheter.
Serdar Toprak och Lennart Ranhammar slår samman sina verksamheter.

Serdar Toprak och Lennart Ranhammar slår samman sina verksamheter.

Snabbväxande distributionsföretaget SDK DR Service har förvärvat förädlingsföretaget Ranhammar.  Affären gjordes upp i början av veckan och på mässan Sign & Print träffade Branschkoll de två företagarna. Tillsammans omsätter de över 40 miljoner kronor.

Serdar Toprak som äger och driver SDK har utvecklat bolaget snabbt de senaste åren. 2014 tog han över Åtta.45 DR-service och 2017 hade omsättningen ökat till 23 miljoner kronor och 16 anställda. I dagsläget är man mellan 20 och 25 personer beroende på beläggning.

Nu tar bolaget nästa steg och breddar erbjudandet till förädling av trycksaker genom förvärvet av högprofilerade Ranhammar. För båda bolagen är det främst landets tryckerier som är kunderna – något man nu ska utnyttja med ett bredare erbjudande.

Lennart Jernfast och Roger Ek som driver Ranhammar ville hitta en lösning för bolagets framtid och fann en match i SDK. De båda kommer att jobba kvar och driva Ranhammars verksamhet som idag – ”det är business as usual”.

– Både för våra kunder och vår personal är det här en riktigt bra utveckling, säger Lennart Jernfast, vd på Ranhammar.

Olika erbjudanden

SDK erbjuder pack, inplastning, adressering och distributionstjänster inom mailing och verkar som ett av få fristående bolag i denna nisch. Man sköter också mycket distribution för utländska bolag.

– Vi är specialiserade och väldigt snabba – eftersom vi är sist i ledet finns det inget utrymme att vara sen, säger Serdar i en kommentar.

De två bolagen har samma kunder – landets tryckerier – men inga av tjänsterna överlappar varandra. Nu ska man utnyttja varandras kundunderlag och hitta effektiviseringar inom administration.

– Tryckerier och kunder inom reklam och kommunikation är våra största uppdragsgivare. Med sammanslagna resurser kan vi nu agera som ett och samma bolag och erbjuda en sammanlänkad kedja av tjänster som saknar motsvarighet inom grafiska branschen, säger man i en kommentar.

Självklart finns det idéer om att flytta samman verksamheterna men det är inget som är aktuellt just nu.

– Gemensam kundbearbetning är steg ett och efter några år ska vi flytta ihop, säger Serdar.

Marknadsföring nästa steg för SDK

Ranhammar har under många år varit duktiga på att marknadsföra sig. Man har gjort mycket utskick och är löpande aktiva på olika event för att synas. För SDK har det varit raka motsatsen vilket är något som nu ska förändras.

– Lennart är duktig på marknadsföring och känner väldigt många i branschen – det ska vi dra nytta av nu, säger Serdar.

”Business as Usual”

Kedjan av de sammanlänkade tjänsterna kommer man att kalla “Från Idé till postinlämning” och är tänkt att täcka hela spannet av högkvalitativ grafisk produktion till adressering och distribution. Så här illustrerar man det på ett väldigt tydligt sätt (se bilden).

– Roger kommer att fortsätta som produktionsledare och vara vår stresstålige spindel i nätet som han alltid varit, men nu med en ännu bredare palett av tjänster, säger Lennart Jernfast, och avslutar med:

I och med samgåendet förvärvar SDK DR Service AB 100 procent av aktierna i Ranhammar AB.

Hitlåt blir bok

redaktionen@branschkoll.se

De ska hitta e-handelns luftsnålaste paket

Överdimensionerade förpackningar och onödigt emballage gillas inte av konsumenterna. Nu ska “Årets Airfluencer” utses.

Cirka 30 procent av varje e-handlat paket består idag av onödig luft och allt fler konsumenter reagerar på för stora förpackningar. Detta menar Postnord som nu drar igång projektet ”Airfluencers” som ska hitta e-handelns luftsnålaste paket.

I en undersökning som Kantar Sifo har gjort på uppdrag av Postnord uttryckte 70 procent av svenska konsumenter att paket köpta online är större än nödvändigt och innehåller för mycket luft. Dessutom visade undersökningen att hälften av svenskarna upplever att överflödet av luft i paket är ett problem och bland dem svarar sju av tio att problemet är på grund av miljöskäl.

Projekt för att minska luft i paket

Genom att starta initiativet Airfluencers så vill man aktivera konsumenternas engagemang kring luft i paket. Målet är att minska onödiga transporter som belastar klimatet negativt. Med mer luftsnåla förpackningar kan transporterna effektiviseras. 

– Volymerna i våra flöden ökar ständigt. Enligt den senaste E-barometern har e-handeln ökat med 16 procent det senaste kvartalet. Då ska vi minnas att den växte med hela 49 procent under 2020. Med dessa volymer får rätt storlek på förpackningar en stor effekt. Vi kan använda färre fordon, ombuden får mer plats på sina hyllor och konsumenten får inte onödigt med emballage att hantera. Argumenten för luftsnåla paket är många.

Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord

Postnord har nu också inlett ett långsiktigt samarbete med Chalmers i Göteborg, där man gemensamt arbetar för att förstå, mäta och undersöka vad en effektiv förpackning egentligen innebär. 

– Det kan tyckas att det borde vara lätt för e-handelsföretagen att bara packa i mindre förpackningar. Men ju mer vi tittar på problemet med luft i paket desto mer komplext ser vi att det är. Därför startar vi nu initiativet Airfluencers, så att vi samtidigt som vi sprider medvetenhet också kan lära oss av goda exempel.

En del av Airfluencers är en tävling som går live den 25 oktober där konsumenter kan nominera goda exempel på luftsnåla paket till att bli “Årets Airfluencer”. Den e-handlare med flest nominerade paket blir utsedd till “Årets Airfluencer”, skriver man i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se

Print Next: Framtiden för robotar i grafisk bransch

På Print Next den 28 oktober diskuteras den grafiska branschens framtid.

redaktionen@branschkoll.se

Ropo Capital outsourcar printverksamheten i Sverige och Norge

De är aktörerna som tar över.

redaktionen@branschkoll.se