SDK DR Service förvärvar Ranhammar – blir en bred leverantör till landets tryckerier

Serdar Toprak och Lennart Ranhammar slår samman sina verksamheter.
Serdar Toprak och Lennart Ranhammar slår samman sina verksamheter.

Serdar Toprak och Lennart Ranhammar slår samman sina verksamheter.

Snabbväxande distributionsföretaget SDK DR Service har förvärvat förädlingsföretaget Ranhammar.  Affären gjordes upp i början av veckan och på mässan Sign & Print träffade Branschkoll de två företagarna. Tillsammans omsätter de över 40 miljoner kronor.

Serdar Toprak som äger och driver SDK har utvecklat bolaget snabbt de senaste åren. 2014 tog han över Åtta.45 DR-service och 2017 hade omsättningen ökat till 23 miljoner kronor och 16 anställda. I dagsläget är man mellan 20 och 25 personer beroende på beläggning.

Nu tar bolaget nästa steg och breddar erbjudandet till förädling av trycksaker genom förvärvet av högprofilerade Ranhammar. För båda bolagen är det främst landets tryckerier som är kunderna – något man nu ska utnyttja med ett bredare erbjudande.

Lennart Jernfast och Roger Ek som driver Ranhammar ville hitta en lösning för bolagets framtid och fann en match i SDK. De båda kommer att jobba kvar och driva Ranhammars verksamhet som idag – ”det är business as usual”.

– Både för våra kunder och vår personal är det här en riktigt bra utveckling, säger Lennart Jernfast, vd på Ranhammar.

Olika erbjudanden

SDK erbjuder pack, inplastning, adressering och distributionstjänster inom mailing och verkar som ett av få fristående bolag i denna nisch. Man sköter också mycket distribution för utländska bolag.

– Vi är specialiserade och väldigt snabba – eftersom vi är sist i ledet finns det inget utrymme att vara sen, säger Serdar i en kommentar.

De två bolagen har samma kunder – landets tryckerier – men inga av tjänsterna överlappar varandra. Nu ska man utnyttja varandras kundunderlag och hitta effektiviseringar inom administration.

– Tryckerier och kunder inom reklam och kommunikation är våra största uppdragsgivare. Med sammanslagna resurser kan vi nu agera som ett och samma bolag och erbjuda en sammanlänkad kedja av tjänster som saknar motsvarighet inom grafiska branschen, säger man i en kommentar.

Självklart finns det idéer om att flytta samman verksamheterna men det är inget som är aktuellt just nu.

– Gemensam kundbearbetning är steg ett och efter några år ska vi flytta ihop, säger Serdar.

Marknadsföring nästa steg för SDK

Ranhammar har under många år varit duktiga på att marknadsföra sig. Man har gjort mycket utskick och är löpande aktiva på olika event för att synas. För SDK har det varit raka motsatsen vilket är något som nu ska förändras.

– Lennart är duktig på marknadsföring och känner väldigt många i branschen – det ska vi dra nytta av nu, säger Serdar.

”Business as Usual”

Kedjan av de sammanlänkade tjänsterna kommer man att kalla “Från Idé till postinlämning” och är tänkt att täcka hela spannet av högkvalitativ grafisk produktion till adressering och distribution. Så här illustrerar man det på ett väldigt tydligt sätt (se bilden).

– Roger kommer att fortsätta som produktionsledare och vara vår stresstålige spindel i nätet som han alltid varit, men nu med en ännu bredare palett av tjänster, säger Lennart Jernfast, och avslutar med:

I och med samgåendet förvärvar SDK DR Service AB 100 procent av aktierna i Ranhammar AB.

Annons

Würth anställer hållbarhetsansvarig

arbetskläder hållbarhet verktyg

Würth i Sverige har anställt Cornelia Ljungberg i rollen hållbarhetsansvarig, hon har tidigare jobbat på bolaget som ekonom.

Inledningsvis kommer uppdraget att handla om att göra en nulägesanalys för att se hur långt bolaget kommit inom de olika frågorna och utforma en målbild kring hur långt företaget ska ha kommit i hållbarhetsfrågorna 2026, skriver man i ett pressmeddelande.

– Vi behöver ta ett steg och utveckla hållbarhetsarbetet inom Würth till följd av den utveckling som sker gällande hållbarhet. Hållbarhetsfrågan är inte längre en valfrihet utan alla aktörer måste bidra för att vi ska nå en förändring på marknaden, sägerCornelia Ljungberg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri köper profilare på Åland

redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Det är hett, det är hett” – FF Profilreklam om hösten

FF profilreklam produktmedia
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Company Line ”storsatsar” på Norrbotten uppbackade av Momentum Group

Boden arbetskläder
redaktionen@branschkoll.se
Annons

New Wave Group förslår extrautdelning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

ÅF släpper eget gåvokort – slår samman flera leverantörer

gåvkort presentkort julklapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vissa kinesiska fabriker har bara ström tre dagar i veckan

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Monsterupphandling 2.0 – värd 360 miljoner

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Formac dubbel-anställer och investerar

Formac som primärt sysslar med foliering, men allt som rör bilprofilering, har nyligen investerat i ny produktionsutrustning, närmare bestämt en Colorado från Canon.

– Som ett barn på julafton! Älskar nya maskiner – särskilt när de gör oss ännu bättre, skriver bolagets vd Jacob Hermansson på sin Linkedin.

Anställer ny logistik- och produktionschef samt ny account manager

Vidare har man anställtZoran Surbevski i rollen som logistik- och produktionschef. Zorans sägs ha över 20 års erfarenhet av både logistik och produktion och kommer närmast från Micropower och rollen som Logistikchef.

Och hans uppdrag blir att ”optimera Formacs logistik- och produktionsflöden”, enligt ett nyhetsinlägg.

– Det ska bli spännande att tillsammans med mina medarbetare göra förbättringar och hitta nya lösningar som både underlättar det dagliga arbetet internt och i slutändan bidrar till en bättre upplevelse för våra kunder, säger Zoran.

Vidare har man anställt Mathias Falk i rollen som account manager. Mathias har bland annat jobbat på Svenska bil och på Bonnier Solutions där han var ansvarig för inköp, avyttring och administration av bonnierkoncernens alla fordon.

– Jag ser verkligen fram emot att arbeta på leverantörssidan och se affären från en ny vinkel. Efter alla dessa år inom bilbranschen har jag god erfarenhet hur bilhandeln fungerar och vilka krav och utmaningar man står inför. Med detta hoppas jag kunna bidra med ökade insikter för Formac samt underlätta för våra kunders i deras hektiska vardag, en win-win situation, avslutar Mathias Falk.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Högt pris för greenwashing – ”kan vara så mycket som 72 miljoner per år”

Den ekonomiska inverkan från greenwashing på nordens pappers-, tryck- och distributionsföretag har kartlagts av organisationen Two Sides.

Bakom Two Sides står grafisk industri har har som syfte att lyfta fram fakta kring hållbarhet och det tryckta mediet.

72 miljoner per år

Med greenwashing menas när företag felaktigt presentera produkter och tjänster som miljövänliga. Organistionen Two Sides menar att för den som jobbar med papper, tryck och distribution i Norden hotar greenwashing att orsaka tappade affärer till ett värde av 72 miljoner kronor per år.

Detta framkommer i en undersökning som genomfördes i maj 2021 av Two Sides i samarbete med marknadsundersökningsföretaget Censuswide.

”Allt för ofta vilseledande och ogrundade miljöargument”

Det handlar om när företag och organisationer utan belägg påstår att fysisk kommunikation är sämre för miljön jämfört med digital alternativ.

Med digitaliseringen kommer många fördelar – ofta lägre kostnader – vilket enligt Two Sides får företag, organisationer och kommuner och regioner att alltmer jobbar med att få konsumenterna att byta från papper till digitalt.

– Alltför ofta åtföljs uppmuntran att ”bli digital” av budskap som försöker rättfärdiga dessa kostnadsbesparande initiativ med vilseledande och ogrundade miljöargument som ”Spara både miljön och din egen tid” och ”Välj e-fakturering och hjälp till att rädda träd”. Ogrundade greenwashingmeddelanden som dessa når och påverkar miljontals konsumenter varje år, menar Two Sides.

Two Sides har under de senaste åren jobbat med att aktivt kontakta organisationer som gör vilseledande miljöpåståenden som inte är faktabaserade beträffande tryck och papper.

Two sides anti-greenwash-kampanj har under de senaste tio åren fått över 750 globala organisationer, främst banker, allmännyttiga företag och mobiloperatörer men även många kommuner och regioner, att ändra på sin marknadsföring.

Two Sides-kampanjen i Norden säger sig ha förhindrat greenwash-meddelanden som har över 18,5 miljoner visningar varje år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons