Logga in

SDK DR Service förvärvar Ranhammar – blir en bred leverantör till landets tryckerier

07 februari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Serdar Toprak och Lennart Jernfast slår samman sina verksamheter — vilket de är väldigt glada och nöjda med.

Snabbväxande distributionsföretaget SDK DR Service har förvärvat förädlingsföretaget Ranhammar.  Affären gjordes upp i början av veckan och på mässan Sign & Print träffade Branschkoll de två företagarna. Tillsammans omsätter de över 40 miljoner kronor.

Serdar Toprak som äger och driver SDK har utvecklat bolaget snabbt de senaste åren. 2014 tog han över Åtta.45 DR-service och 2017 hade omsättningen ökat till 23 miljoner kronor och 16 anställda. I dagsläget är man mellan 20 och 25 personer beroende på beläggning.

Nu tar bolaget nästa steg och breddar erbjudandet till förädling av trycksaker genom förvärvet av högprofilerade Ranhammar. För båda bolagen är det främst landets tryckerier som är kunderna – något man nu ska utnyttja med ett bredare erbjudande.

Lennart Jernfast och Roger Ek som driver Ranhammar ville hitta en lösning för bolagets framtid och fann en match i SDK. De båda kommer att jobba kvar och driva Ranhammars verksamhet som idag – ”det är business as usual”.

– Både för våra kunder och vår personal är det här en riktigt bra utveckling, säger Lennart Jernfast, vd på Ranhammar.

Olika erbjudanden

SDK erbjuder pack, inplastning, adressering och distributionstjänster inom mailing och verkar som ett av få fristående bolag i denna nisch. Man sköter också mycket distribution för utländska bolag.

– Vi är specialiserade och väldigt snabba – eftersom vi är sist i ledet finns det inget utrymme att vara sen, säger Serdar i en kommentar.

De två bolagen har samma kunder – landets tryckerier – men inga av tjänsterna överlappar varandra. Nu ska man utnyttja varandras kundunderlag och hitta effektiviseringar inom administration.

– Tryckerier och kunder inom reklam och kommunikation är våra största uppdragsgivare. Med sammanslagna resurser kan vi nu agera som ett och samma bolag och erbjuda en sammanlänkad kedja av tjänster som saknar motsvarighet inom grafiska branschen, säger man i en kommentar.

Självklart finns det idéer om att flytta samman verksamheterna men det är inget som är aktuellt just nu.

– Gemensam kundbearbetning är steg ett och efter några år ska vi flytta ihop, säger Serdar.

Marknadsföring nästa steg för SDK

Ranhammar har under många år varit duktiga på att marknadsföra sig. Man har gjort mycket utskick och är löpande aktiva på olika event för att synas. För SDK har det varit raka motsatsen vilket är något som nu ska förändras.

– Lennart är duktig på marknadsföring och känner väldigt många i branschen – det ska vi dra nytta av nu, säger Serdar.

”Business as Usual”

Kedjan av de sammanlänkade tjänsterna kommer man att kalla “Från Idé till postinlämning” och är tänkt att täcka hela spannet av högkvalitativ grafisk produktion till adressering och distribution. Så här illustrerar man det på ett väldigt tydligt sätt (se bilden).

– Roger kommer att fortsätta som produktionsledare och vara vår stresstålige spindel i nätet som han alltid varit, men nu med en ännu bredare palett av tjänster, säger Lennart Jernfast, och avslutar med:

I och med samgåendet förvärvar SDK DR Service AB 100 procent av aktierna i Ranhammar AB.

Växande Postemballage i Jönköping investerar i ökad kapacitet och fler tjänster

Postemballage i Jönköping hjälper tryckerier med både tryck på kuvert och med förpackningar för frakt. Men man gör också profilprodukter, kuvertering, printning, fals- och plock, inplastning och annat inom distribution. Under det gångna året har man växt ytterligare och nu investerar man i ökad kapacitet och fler tjänster. (mer…)

Danagårdlitho marknadsför sina miljösatsningar med ny film

Danagårdlitho berättar i en film om hur man jobbar med miljö- och klimatfrågor.

I en tre minuter lång film berättar Linn om hur tryckeriet Danagårdlitho tänker kring trycksaker och miljö. (mer…)

Debatt: Ta bort priskorgarna i offentliga upphandlingar av trycksaker

Grafiska företag fyller ofta i stora priskorgar i samband med anbud i offentliga upphandlingar. Priserna blir snabbt gamla och tar orimligt mycket tid att fylla i.

Offentliga upphandlingar inom grafisk bransch tar orimligt stora resurser för inblandade företag på grund av upphandlingsprocessen och att många tilldelningar överklagas till domstol. Här presenteras en idé på hur man skulle kunna utveckla och förenkla processen.

Tryckeriet Moo erbjuder sina kunder att investera i bolaget

Moo.com planerar att ta in kapital från sina kunder.

Online-tryckeriet Moo, med produktionsanläggningar i England och USA, undersöker intressent bland sina över en miljon kunder att bli gräsrots-finansiärer.

Smurfit Kappa lanserar leksaker i wellpapp

Smurfit Kappa har lanserat en kollektion med leksaker av papper

4evergreen – en ny allians för fiberbaserade förpackningar

4evergreen är en ny industriallians för aktörer inom fiberbaserade förpackningar. Bland medlemmarna finns flera tunga namn inom förpacknings- och pappersindustrin. (mer…)

Svenskproducerade trycksaker är bäst för miljön – ”blir standard för att beräkna CO2-avtryck för trycksaker”

Åtta.45 är det första svenskägda tryckeriet att certifieras för användning av Climate Calc – som beräknar en trycksaks CO2-avtryck. Nu ska många fler följa efter. (mer…)

Digaloos grundare går vidare – här berättar han varför

Efter försäljningen av Digaloo till Taberg Media Group i mars 2018 väljer nu vd:n Jannes Dahlgren att lämna företaget. (mer…)

Workflow Summit: Finns det för mycket mjukvara i grafisk bransch?

Den 12 november var det dags för den grafiska branschen att lära sig mer om automatisering och arbetsflöden när Grafkoms Workflow Summit 2019 hölls i Stockholm. (mer…)