Scandinavian Print Group anställer åtta för satsning på retailbranschen

Kenneth Finn, Bosse Strindfors, Fredrik Bondestad, Marie Redner, Annette Petersson, Mikael Falldahl, Joakim Rindeström och Evelina Petersson (ej på bild) har alla gått över till Scandinavian Print Group.
Kenneth Finn, Bosse Strindfors, Fredrik Bondestad, Marie Redner, Annette Petersson, Mikael Falldahl, Joakim Rindeström och Evelina Petersson (ej på bild) har alla gått över till Scandinavian Print Group.

Scandinavian Print Group, som de senaste åren har etablerat sig i Sverige genom flera förvärv, har anställt åtta personer som alla kommer från konkursade Brandfactory.

– När ett företag går i konkurs så smäller det till och allt försvinner direkt, säger Henrik Frydendahl till Branschkoll.

Nu har många som jobbade på Brandfactory sökt sig vidare till andra verksamheter både inom och utanför den grafiska branschen och åtta av dem går till Scandinavian Print Group i Stockholm.

Satsning inom retail

– De personer som börjar hos oss är alla specialister inom retail och har jobbat med stora kunder, säger Henrik.

Nu satsar man på att ta marknadsandelar inom kundgrupper som man inte varit så aktiva inom tidigare. En liknande sak gjordes i Danmark när man köpte Cool Gray och nu hoppas man att det kan fungera också i Sverige.

– Ska vi bygga vidare här måste vi också kunna leverera till de stora kunderna inom retailbranschen och vi ska själva producera cirka 80 procent av det vi säljer.

Print för 200 miljoner i potten

Det är en stor volym jobb som marknaden nu slåss om efter konkursen i Brandfactory.

– Det ligger 200 miljoner kronor i produktion och dessa måste fördelas på andra aktörer i branschen, så att anställa så många samtidigt handlar både om faktiska jobb, men såklart får vi in ny kompetens till oss som gör att vi kan utvecklas på ett bra sätt.

Henrik Frydendahl Esben Kabell 1800
Henrik Frydendahl ansvarar för den svenska verksamheten och och Esben Mols Kabell är koncernchef för Scandinavian Print Group.

Men ny volym ska också produceras. En del kan göras i Polen där man har en anläggning med stor retailproduktion men där blir det ibland en logistisk utmaning med transporter.

– I Polen har vi en set-up för större upplagor och det blir allt vanligare med väldigt små upplagor och då behöver vi alternativ.

Leter en andra hubb i Sverige

I Vallensbaek söder om Köpenhamn har man också ett tryckeri mer anpassat för detta men nu letar man också efter ytterligare tryckerier i Sverige för att få till rätt kapacitet.

– Om vi lyckas köpa en eller två verksamheter till i Sverige, gärna med egen offsetkapacitet, så skulle det vara väldigt bra för oss, säger Henrik.

Sedan förra året så har man inte längre kvar offsetproduktion i Stockholm eftersom pressen behövdes bytas ut samtidigt som man letar efter fler förvärv, som eventuellt har offset.

– Vi letar i hela Sverige just nu efter tryckerier att förvärva.

Lokal försäljning och centraliserad produktion

I Danmark har man förvärvat en lång rad tryckerier, och man behåller oftast ett lokalt säljkontor samtidigt som produktionen samlokaliseras till några få stora produktionsenheter.

– Vi har stor succé i Danmark med många små lokala enheter med sälj och projektledning, menar Henrik.

Scandinavian Print Group som i Sverige har flera olika varumärken, omsätter nu 120 miljoner kronor i Sverige (exkl. Lasertryck.se) med målet att nå 160 miljoner kronor under 2024. Lönsamhetsmässigt siktar man mot en femprocentig marginal.

Ny e-handel på g

Lasertryck.se fortsätter precis som vanligt att sälja tryck online men inom kort kommer det också en ny sajt till Scandinavian Print Group med nätförsäljning.

– En kund inom retail ska också kunna köpa rollups på ett enkelt sätt.

Det nya gänget på åtta personer som nu kommer in i verksamheten jobbar alla inom försäljning på något sätt. I och med detta så är man nu i den svenska verksamheten 16 personer inom försäljning, 25 personer inom produktion och så har man en produktionsbyrå på fem personer.

Sedan man förvärvade Lenanders Grafiska så är man nu också fyra personer som sitter på ett kontor i Kalmar.

Men i Stockholm börjar det bli trångt enligt Henrik och därför vill man gärna hitta ett grafiskt företag med både offset och digitalt tryck och som kan bli en andra bas för den svenska verksamheten. 

– Vi måste hitta en bas nummer två för att kunna växa vidare, det finns plats för mer produktionsutrstning i Skarpnäck men kontoret börjar bli fullt.

Totalt så har Scandinavian Print Group cirka 650 anställda och omsätter 115 miljoner euro/ ~1,3 miljarder kronor per år.

Annons

SCA höjer priset på kraftliner

kraftliner
Ämnen i artikeln: SCA

Används för att tillverka wellpapp. Nu höjer SCA priset.

Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bong signerar nya kontrakt värda 50 miljoner

E com bag

Produkterna är bolagets framtid och ska ersätta den snabbt minskande kuvertmarknaden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Högprofilerad profil-leverantör i konkurs

konkurs

Leverantören har vuxit snabbt senaste åren men nu tycks det ha tagit tvärstopp och bolaget har tvingas ansöka om konkurs.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Här är profilbolagen med mest skuld kvar av det tillfälliga anståndet

skatt promo

Vi tittar på vilka som har mest kvar att betala av, branschens totala skuld, återbetalningstakten och vilka regler som gäller.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Toppchef på Stricker startar upp ny leverantör

aodaci bild

En ny leverantör uppbackad av ett investmentbolag med tydliga mål inom hållbarhet och produkterbjudande lanseras just nu på den europeiska marknaden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stor aktör inom återvunnen textil tvingas i konkurs

Textilaktör i konkurs.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

En inblick i en profilprodukt-designers vardag – ”Jag vill kunna påverka från insidan”

victor pf
Ämnen i artikeln: PF Concept

Branschkoll har pratat med Victor Caristan som till vardags jobbar som designer på PF Concept och han berättar om vad som sker bakom kulisserna när man ska ta fram en ny produkt eller kollektion.

Ämnen i artikeln: PF Concept
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ejendals byter ut sin skokartong för Jalas

jalas utube
Ämnen i artikeln: Ejendals
Ämnen i artikeln: Ejendals
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordvalls går in i internationellt partnerskap

nordvalls patrik jenemark samarbete
Ämnen i artikeln: Nordvalls

Nordvalls, holländska Geostick och franska Stratus Packaging har tecknat ett samarbetsavtal. Tillsammans omsätter man 2,6 miljarder kronor.

Samarbetet syftar till att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.

– Vårt gemensamma DNA omfattas av entreprenörskap och långsiktiga värderingar som säkerställer en trygghet för anställda, kunder och leverantörer, säger Nordvalls Patrik Jenemark.

Tillsammans har man 900 anställda, 15 produktionsanläggningar och producerar 159 miljoner kvadratmeter självhäftande material varje år. De tre bolagen omsatte tillsammans 236 miljoner euro under 2023.

Samarbete kring teknik och affärer

Patrik Jenemark säger till Branschkoll att det bland annat handlar om utbyte av kunskap inom tryckteknik, materialkunskap och processer. Man kommer också att kunna dela affärsmöjligheter i framtiden.

– Hållbara lösningar kommer stå i centrum för samarbetet där delad kunskap ger stora fördelar.

Bolagen konkurrerar inte alls med varandra.

– Vi är på helt olika marknader det vill säga ingen konkurrens, säger Patrik Jenemark.

Det finns inget delägarskap inblandat i avtalet utan man kommer fortsatt vara tre fristående företag.

Om de tre bolagen

Geostick verkar i Benelux-regionen och tillverkar självhäftande etiketter, flexibla förpackningar och säljer utskrifts- och etikettlösningar. Man har tre produktionsenheter, varav två i Uithoorn och en i Heumen.

Stratus Packaging Group har 460 anställda med sju fabriker i Frankrike och en i Schweiz. I erbjudandet ingår allt från självhäftande etiketter till shrink sleeves, stretch sleeves och in mould labels till kunder inom livsmedel, hygien och skönhet, kosmetika, läkemedel och industri.

Nordvalls Etikett har produktionsenheter i svenska Sjöbo, Bjuv, Mölnlycke och Nässjö och verksamhet i Norge. Helägda dotterbolag inom Nordvalls Label Group är brittiska Watermill Press och tyska Kölle Etiketten Gmbh. Gruppen har en årlig omsättning på 1,100 MSEK (2023) och cirka 300 anställda. Nordvalls ingår i PID (POSSEHL Identification Solutions) Group.

Ämnen i artikeln: Nordvalls
redaktionen@branschkoll.se
Annons

70 tjänster bort hos SCA

redaktionen@branschkoll.se
Annons