Logga in

SCA slutar tillverka tryckpapper i Sundsvall

26 augusti, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Stora förändringar vid SCAs fabrik i Sundsvall som inte längre ska tillverka tryckpapper. Ulf Larsson är vd för SCA. (Bilder: SCA/Bergslagsbild och Per-Anders Sjöquist)

Det är vid Ortvikens pappersbruk i Sundsvall som SCA nu helt ska sluta med tillverkning av tryckpapper. Istället investerar man 1,45 miljarder kronor i produktion av massa vid samma bruk. Minskad efterfrågan på tryckpapper och ökad efterfrågan på förpackningskartong och hygienprodukter ligger bakom beslutet.

30 till 40 procent nedgång under pandemin

SCA producerar idag bestruket och obestruket tryckpapper på tre pappersmaskiner vid Ortviken med en årlig omsättning om cirka fyra miljarder kronor. Efterfrågan på tryckpapper i Västeuropa har krympt med cirka fem procent per år från 2008, skriver man i ett meddelande och under coronapandemin har efterfrågan minskat med ytterligare 30 till 40 procent och produktionen vid Ortviken har fått anpassas till den minskade orderingången. Den lägre efterfrågan kombinerad med en svag prisutveckling har orsakat att verksamheten nu har negativ lönsamhet.

– Våra massakunder vill att vi växer med dem inom produktsegment som förpackningskartong och hygienprodukter, segment med en god tillväxt, säger Ulf Larsson, SCAs vd. I linje med vår strategi, har vi steg för steg minskat vår exponering mot tryckpapper. Nu inleder vi förhandlingar om att helt lämna detta produktsegment.

800 anställda berörs

Den avveckling av tryckpapperstillverkningen vid Ortviken som SCA nu föreslår, innebär att cirka 800 anställda kan komma att beröras, framför allt på Ortvikens pappersbruk, men även i andra delar av SCAs verksamhet. En avveckling förväntas innebära engångskostnader med kassaflödespåverkan som bedöms inte överstiga 0,9 miljarder kronor och ett nedskrivningsbehov på cirka 1,1 miljarder.

– Med dagens förslag vill vi fortsätta utveckla en stark, hållbar och lönsam industri kring vår förnybara råvara, säger vd Ulf Larsson. Effekterna blir omfattande och vi kommer att på ett ansvarsfullt sätt söka bästa möjliga lösningar för de berörda.

Planerna på en avveckling av pappersproduktionen vid Ortviken, en investering i CTMP-produktion och effekterna på SCAs övriga verksamhet, kommer nu att bli föremål för MBL- förhandlingar.

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)