SCA med i Dow Jones hållbarhetsindex – igen

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Bong vann Guldnyckel

Bongs kuvertkampanj "En kuverthistoria på liv och död" vann guld.

Två grafiska aktörer var nominerade att vinna pris i årets Guldnyckel – tävlingen i direktmarknadsföring. Kuvertföretaget Bong tog hem guldet i kategorin ”Produkttillverkning” för kampanjen ”En kuverthistoria på liv och död”.

Boråsbyrån Mecka har tagit fram Bongs vinnande kampanj och Elin Lindecrantz fick också pris som årets AD för arbetet med kampanjen.

Motiveringen löd: ”Vem har sagt att du bara har en chans att göra ett första intryck? Gör du det så här pass bra och kul, kan det ju bli hela 12 stycken.”

Nominerad var också Göteborgsbyrån InTime, som ägs av Intercopy-bolaget Majornas Grafiska, för kampanjen ”One store to rule them all” som man tagit fram till Science fiction bokhandeln. De blev tyvärr utan pris.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förlag i konflikt med tryckeri

Mediapuls som bland annat ger ut Skärgårdsliv har inte betalat tryckeriets fakturor. Har stora ekonomiska bekymmer.

redaktionen@branschkoll.se

Bong och InTime kan vinna Guldnyckeln

InTime och Bong är nominerade till Guldnycklar som delas ut ikväll.

Två grafiska aktörer är nominerade att vinna pris på kvällens Guldnyckelgala.

Science fiction bokhandeln är nominerad i kategorin Detaljhandel och byrån InTime, som ägs av Intercopy-bolaget Majornas Grafiska, har tagit fram kampanjen.

Kuvertföretaget Bong är nominerad med sin egen kampanj ”En kuverthistoria på liv och död” som byrån Mecka tagit fram för att lyfta möjligheterna med kuvertet.

Priserna delas ut på kvällens gala som hålls i Stockholm.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

NP Tryck byter bolagsnamn till Bording InStore

Ämnen i artikeln: BordingNP-Tryck

Det nya namnet registrerades hos bolagsverket den 18 mars.

Ämnen i artikeln: BordingNP-Tryck
redaktionen@branschkoll.se

Annonsörerna kritisk till miljöpartiets utspel om utökad reklamskatt

Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson

Riksdagsledamoten Annika Lillemets (MP) vill utöka reklamskatten till att omfatta även tv, radio och internet. Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer ställer sig starkt kritiskt mot förslaget, som står i skarp kontrast till ett tolv år gammalt riksdagsbeslut – att ta bort reklamskatten, som slår orättvist mot svenska medier.

 

Förra veckan framförde miljöpartisten Annika Lillemets i en riksdagsdebatt att reklam leder till att den personliga integriteten kränks, att man stressar människor till en konsumentinriktad livsstil och att träd fälls i onödan. För att komma till rätta med detta vill Annika Lillemets utöka reklamskatten även till tv, radio och internet. Redan 2002 fattades dock beslut om att avveckla skatten för att den slår hårt mot främst tidningsmedier.

Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson ställer sig starkt kritisk till förslaget och menar att det är oöverlagt.

– Reklamskatten, som borde kallas ”tidningsskatten”, slår redan nu hårt mot de medier som finansieras av annonsintäkter. Om vi går emot Riksdagens redan fattade beslut och utökar skatten kommer detta knappast att leda till en ökad och bättre journalistik, snarare tvärtom! I stället borde vi underlätta för de redan hårt utsatta tidningarna att nå ut med sina nyheter, och den största intäkten för detta är just annonsering, menar Anders Ericson i ett pressmeddelande.

Anders Ericson anser även att det finns andra ekonomiska risker med förslaget.

En effektiv reklam är näringslivets, och många organisationers, kommunikativa motor och om denna begränsas av politiska beslut kommer detta direkt att påverka företags och organisationers förmåga att utvecklas. Det finns samhällen där reklamen begränsas eller till vissa delar helt förbjuds av politiker, och resultaten av en sådan politik vill vi inte se här i Sverige, understryker Anders Ericson.

 

redaktionen@branschkoll.se
Annons

GrafKom samlar grafisk bransch i Nyköping

Ämnen i artikeln: GrafKom

Mobila affärer i grafisk bransch. Det ligger i fokus när nätverket GrafKom den 6 och 7 maj samlar tryckerier och leverantörer till en lunch-till-lunch-konferens i Nyköping. Nya affärsmöjligheter för branschen diskuteras på konferensen som i år har två olika seminariespår.

Ulf Sunnberg är ordförande i det grafiska nätverket GrafKom.

– Medlemsantalet i GrafKom ökar hela tiden och i år förväntar vi oss att runt 60 personer kommer på vårkonferensen som har ett riktigt spännande program, säger Ulf Sunnberg som är ordförande i en kommentar.

  • Det kommer bland annat att handla om nya produkter och tjänster, mobila applikationer för tryck och publicering på plattor i kombination med tryck.
  • AGIs chefredaktör Peter Ollén är på plats och spanar kring framtiden samt berättar om Print-mässan nästa år.
  • Den aktuella momsfrågan är inget som kommer att ta stor plats under de två dagarna men Branschkolls Ola Karlsson sammanfattar kort läget i frågan.

– Visst pratar alla om momsen i branschen men det viktiga är att titta framåt. Vi fokuserar istället på hur man kan göra för att anpassa sig till den extremt mobila kunden och konsumenten, avslutar Ulf Sunnberg.

Läs mer och anmäl dig på grafkom.se.

Ämnen i artikeln: GrafKom
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckerierna som ställer ut på årets butiksleverantörsmässa

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Finska Sanomakoncernen skär ner inom tryckeri- och finansenheterna

100 jobb försvinner som en följd av ”den allt snabbare digitaliseringen”.

redaktionen@branschkoll.se

Visutech visar nutidens etikettryckeri

Ämnen i artikeln: Visutech

Visutech, som bland mycket annat säljer HP Indigo i Sverige, arrangerar den 8 april ett öppet hus kring digital etikettproduktion med temat ”Lönsamhet framför volym”.

Man har bjudit in Vila Etiketten och St-Luc, två etikettryckerier från Holland och Belgien, som är på plats för att berätta om sina företag.

Utöver de två kund-casen visar man:

  • Digitala tryckpressar från HP Indigo
  • Automation Engine från Esko Graphics
  • MIS från Label Traxx och CERM
  • Konvertering från ABG

Mer information finns på visutech.se.

Ämnen i artikeln: Visutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Omställningen för pappersindustrin spås bli lönsam

redaktionen@branschkoll.se
Annons